Ang KG's invandrartråd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

theseal

Kaffeterroristen
Jag tycker det är viktigt att belysa dett problem, jag är inte rasist på NÅGOT sätt, men kan på många sätt ifrågasätta den svenska invandrarpolitikien och hur arbetet med integration (inte) sköts.

KG är en fin, engagerad och empatisk människa, trots att han gör det bästa för att dölja det här på rk, så startade han tråden med bästa intentioner och tycker fan att ni som hackade på honom skall be om ursäkt.

Sådeså!

(sen kan jag ju undra om det är fegt eller rätt att inte tillåta politiska diskussioner på ett forum som detta, adminar själv www.alfapoweer.nu där vi har en stenhårt förbud mot politiska diskussioner, jag ifrågasätter ibland detta...)

/s
 

Molarin

Well-known member
Jag tycker det är viktigt att belysa dett problem, jag är inte rasist på NÅGOT sätt, men kan på många sätt ifrågasätta den svenska invandrarpolitikien och hur arbetet med integration (inte) sköts.

Absolut! Men inte här. Rekommenderar www.politisktforum.se eller liknande. Om det inte finns är det bara att starta.

KG är en fin, engagerad och empatisk människa, trots att han gör det bästa för att dölja det här på rk,

Engagemanget har jag aldrig betvivlat.

så startade han tråden med bästa intentioner och tycker fan att ni som hackade på honom skall be om ursäkt.

Ingen har hackat.


/David
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tacketack! :)

Ja, jag hade verkligen inga "elaka ambitioner" med tråden, trist att det är en fråga som ingen kan ta i utan att det blir ramaskri. :(

Men jag tackar för att tråden får stå kvar i alla fall, och att den inte bara raderades. Kanske kan någon som bara hann se det/de första inläggen se det seriösa i tråden när känslorna har svalnat lite?

Jaja, jag ska inte ta i den potatisen mer då.:unsure:


:coffee:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Detta gör mig lite konfunderad. Två anledningar:

Jo ett, jag ser detta som ett försök till en seriös och icke-rasistisk perspektiv på en förvisso känslig och laddad fråga, icke desto mindre intressant. Ett helt klart ödmjukt och långt-från-sandlådenivå-inlägg. Kanske att det inte passar egentligen här då, ok. Det kan jag böja mig för, inga problem. KG är ju dessutom minst sagt väldigt välkänd här på forumet vilket borde kunna föranleda tålamod (brist på bättre ord) för ett sådant försök till diskussion av ett riktigt känsligt ämne. Han är i mina ögon av de mer seriösa och tålmodiga, med en skön lite vass stil som åtminstone jag ler ibland åt (hoppas att stilen finns med i den kommande boken)

Två, vi har sett en synnerligen irriterande figur cirkulera på forumet med uppsåtet att sprida dynga och retas, ja ett s k "troll" i mina ögon. Detta har dock i mina ögon föranlett varken stängda trådar eller kraftfulla inlägg från admins (plural) sida. Dock reserverar jag mig då jag inte vet vad som eventuellt pm:ats från admins (plural återigen) sida. Ja, jag har pm:at en hel del med admin angående detta.

Nu tror en del säkert jaja, Kongo och KG är kompisar och håller varandra om ryggarna. Inget kunde vara mer fel, jag har aldrig träffat KG, enbart genom forumet känner jag honom. Dock tycker jag att han har bra åsikter för det mesta och verkar vara en skön och juste kille.


Med all respekt för "er" sajt admins, men jag känner mej kluven just nu... Särskilt då man läser
KG är en fin, engagerad och empatisk människa, trots att han gör det bästa för att dölja det här på rk, så startade han tråden med bästa intentioner och tycker fan att ni som hackade på honom skall be om ursäkt.

Sådeså!
/s
Engagemanget har jag aldrig betvivlat.
/David
 

roccster

Well-known member
Jag hoppas verkligen att KG inte tog illa vid sig av mitt svar, och jag anser inte att det behöver ursäktas. Det var mina åsikter, precis som KG´s inlägg var hans.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Lassekongo: Tja, trollet trollar ju i och om trådar som berör ämnet "kaffe", så att de trådarna inte har låsts är kanske inte så konstigt (däremot en del personangreppsinlägg från nämna troll tycker jag kunde städas bort istället för annat, men det är en annan fråga och hör egentligen inte till diskussionen om "den heta tråden").
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag hoppas verkligen att KG inte tog illa vid sig av mitt svar, och jag anser inte att det behöver ursäktas. Det var mina åsikter, precis som KG´s inlägg var hans.

Inte alls! Jag blev glad för ditt inlägg! Då tänkte jag för en stund att diskussionen verkade gå åt rätt håll (alltså att det var en diskussion som kunde föras, men åsikter från bägge hållen istället för skrik om rasism och att låsa tråden).

Det var ju just det jag ville ha, åsikter som belyser frågan, och förklaringar och förslag/tankar om vad det kan tänkas leda till i längden. Jag är rädd för att det kommer att leda till att fler barn i sverige kommer att få gå i arabiska skolor i sverige (om/när de svenska barnen blir en minoritet och fler skolor förvandlas till "Manar al Houda-skolor").

Äsch, där tog jag i potatisen igen..., vill någon diskutera det kanske vi kan ta det via PM, eller är det OK att diskutera vidare i den här tråden? :unsure:

Om inte, så lås den här tråden också då... :(
 

Molarin

Well-known member
Med all respekt för "er" sajt admins, men jag känner mej kluven just nu... Särskilt då man läser

Jag har betvivlat huruvida kg är "fin" eller inte. Någon tråd har fått mig att tvivla på hur det står till med empatin. Men engagerad, det har han alltid varit.

Inte konstigare än så.

Angående modereringen. I slutändan är det jag, och endast jag, som är ansvarig för vad som är publicerat på sajten. En politisk tråd tenderar att snabbt bli plats för personangrepp, hets mot folkgrupp etc. vilket är något jag ogärna står till svars för. Sakfel i trådar om kafferostar är inget jag kan moderera då jag inte har tillräcklig kunskap i ämnet.

/David
 

Molarin

Well-known member
Lassekongo: Tja, trollet trollar ju i och om trådar som berör ämnet "kaffe", så att de trådarna inte har låsts är kanske inte så konstigt (däremot en del personangreppsinlägg från nämna troll tycker jag kunde städas bort istället för annat, men det är en annan fråga och hör egentligen inte till diskussionen om "den heta tråden").

Visa mig gärna inlägg med personangrepp så raderas det.
(Vilket egentligen inte är sant. Inga inlägg raderas utan görs endast osynliga.)

/David
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Orkar inte leta för tillfället, men jag minns att mr Troll tyckte att zix borde bli utsparkad från forumet eftersom han "pratade dumheter" eller "inte visste något" eller hur det nu var.

Det är bara att kolla in trollets profil och läsa igenom de inlägg han har skrivit, för att se stilen, tonfallet och hans nivå på kunskaper (som han delar med sig av som om de vore sanningar).
 

Bjarne

Well-known member
Min första reaktion
Låt denna diskussion ske där den har bäst gehör.

Anledning
En av definitionerna på forum är att det är en diskussion av en grupp som delar ett intresse och tillåter öppna diskussioner i ämnet. Majoriteten av besökare här söker info om kaffe, inte politik. Omvänt skulle nog ingen heller leta info om kaffe på politiska forum

Förklaring
Forumet RiktigtKaffe.se har kaffe i alla dess former som huvudämne. Hit letar man sig för att finna svar/ställa frågor om kaffe. Skulle jag personligen söka info om hembioanläggningar eller bilar så skulle inte mitt förstahandsval vara detta forum. Detsamma gäller för politiska forum.

Min slutsats
Därför anser jag, trots att nämnda ämne berör alla medborgare på något sätt i detta land, att det hör egentligen inte hemma i forumet RiktigtKaffe därför att kaffe tappar fokus och risken finns även att stämningen inom forumet skiftar så att medlemmar slutar komma hit för att diskutera kaffe.

Jag kan förstå att man vill vädra olika åsikter på den plats man just befinner sig. Jämför med en arbetsplats. Man pratar ofta om det mesta på fikraster och luncher, men jag antar att ni håller med om att inte alla diksussioner har glada öron som lyssnar. Vissa kanske lämnar rummet eller placerar om sig för att prata om det som intresserar just dem. Därför tar man ofta diskussionen till en plats där man får rätt gehör och dessutom större engagemang från lyssnarna.

Ber om ursäkt för de tår jag kliver på, men sådan är min reflektion. Vädra saker där de finner bäst gehör så blir effekten större av diskussionen som sådan. Min åsikt om invadringen kommer inte att läsas här, här vill jag prata om kaffe och prylarna som hjälper till att skapa den drycken.

Ha överseende med varann och inse att text på datorn inte är samma som en blick eller tonfall i ett personligt möte. Vi vinner på att vara vänner härinne. :coffee:
 

Pac

Maskindoktorn
Edit:
Sorry för att jag upprepar det Bjarne redan skrivit.
Bjarne hann före så läs nedanstående som en reaktion på tidigare inlägg.



Äh, vi är på ett entusiastforum som skall handla om kaffe. Jag tycker inte att det är något konstigt alls att Admin inte vill behöva ta i annat som tex politik.

Om Molarin hade velat ha ett politikforum hade han väl gjort ett sådant och inte varit dum nog att kalla det "riktigtkaffe"??? :nowink:

Angående troll så skrev jag till KG häromdagen att det är mycket bättre att låta Molarin & Co sköta städandet genom att quota när trollen går överstyr.

Nu verkar Molarin vara inne på samma spår och är redo att ta tag i det. :)

P.S. Kongo, detta är skrivet i all välmening och jag vill absolut inte skriva dig på näsan. Läs följande med en "vänlig"-känsla eftersom det är det jag menar. :)
Den skrivna delen av kommunikationen kan enbart förmedla ca 10% av det som verkligen menas. Det betyder att man lätt gör en höna av inget alls om man tolkar in saker i det som skrivs. Jag tror inte alls att Molarin vill KG eller någon annan illa. KG är en juste grabb med stort engagemang. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jaja, jag bara tänkte att i den här forumdelen skulle det gå an att diskutera annat än kaffe... Det finns ju trådar om cyklar, saab, musik, pasta, handboll, schlager och mycket annat. Och inget av det är direkt förknippat med kaffe...

Det vore ju mycket trevligare att diskutera med andra som "man känner", än att prata med vilt främmande människor (vet för övrigt inte var man ens skulle kunna hitta ett politiskt forum, men det är väl bara att Googla antar jag).

Dessutom är risken rätt stor att man på ett politiskt forum stöter på extremister åt ena och andra hållet (och dessa vill jag inte beblanda mig med).

Om det hade förekommit hets mot folkgrupp, personangrepp eller annat otrevligt i nämnda tråd så hade jag inte tyckt att det var så konstigt om den låstes, men som den ser ut nu så är den väldigt "harmlös", jag kan inte se någon "hets" i den alls... Innan diskussionen ens kommer igång så låses tråden.
 

Bjarne

Well-known member
Håller med dig också KG, det finns klart mer ämnen i detta forum än kaffe, så det är inte lätt att vädra ett ämne som råkar vara en "het potatis". Avvundas dig inte i sökandet efter diskussionspartners i frågan.

RiktigtKaffe är nog mer av personlig karaktär än en helt opartisk organisation i något ämne. Därför får vi nog acceptera att vissa saker "styrs" till en bekvämare hantering. Jag skulle själv inte vilja ha rollen att moderera ämnen som är svårare att kontrollera.

OT: KG, har du tips på lämpliga forum/sajter om HTPC? Såg att du nämnde HTPC nånstans. PM:a gärna för jag behöver hitta lite lösningar på undringar till min burk under TV:n
 

Bjarne

Well-known member
Pac: det är inte lätt att veta när/om någon sitter och knappar in samma ord. En telepati-kontrollsfunktion skulle sitta fint ibland ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En kväll räcker nog inte ska du se... ;) :lol:

Har du frågor om min setup så är det bara att höra av dig, eller skapa/fortsätta på någon tråd här i forumet om HTPCn...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,626
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp