Placering av PF vid vila?

Stefan Böna

Mr Microtext
När jag ändå talar om värme (och/eller avsaknaden av densamma): jag såg idag ett ställe som hade sina PF placerade ovanpå koppvärmaren. Jag vet att koppvärmarna på cafémaskiner är av en något större kaliber än på hemmamaskinerna, men blir det verkligen varmt nog för ett PF? Tempen borde väl ligga ett par snäpp högre i bryggruppen?

Jag tror att maskinen i fråga var en 2-grupps Brasilia.

//Stefan (som fortfarande har en hel del att lära om kaffeskapande)
 

Tobbe_L

Well-known member
Jag har mina portafilter liggandes på koppvärmaren.
Det som jag brukar använda sitter dock för det mesta på plats i grupphuvudet.
Har jag glömt att sätta dit det så blir det att jag sätter dit det o flushar några sekunder sedan torkar jag ur filterkorgen innan jag har i kaffet.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag kan inte förstå varför man INTE skulle ha PF på plats?
Där hålls den varm och redo. Enda gången jag har mitt PF på annan plats är vid rengöring...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om nr 1 sitter i så får väl nummer 2 ligga på hyllan...

Om man bara har plats för ett PF så...

Men jag tolkade det som att man skulle ha sina PF på hyllan "vid vila", alltså när de inte används, när apparaten och grupphuvudena inte används. Alltså att grupphuvudet står ensamt utan PF, eftersom PF ligger på hyllan.

Mina andra PF har jag på bänken bredvid apparaten, ett med dubbla spouts och ett med blindfilter. PF:et med manometer och (ett till tror jag) finns i ett överskåp bredvid kafferiet.

Ett PF sitter alltid i grupphuvudet.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nu satt ju iofs PFt kvar i grupphuvudet efter jag fått min espresso. Jag vet inte huruvida det fick sitta kvar där tills nästa beställning...

Jag frågade dock varför hon hade alla PF på koppvärmaren och inte i bryggrupperna och fick till svar att "det blir varmt där [på koppvärmaren] också"...

Sedan vet ju inte jag huruvida klientelet på det fiket (brukade vara en Domus-restaurang) är några storkonsumenter av denna ädla dryck. Får en känsla av att det är vanligt brygg-på-värmeplatta som gäller där... Det kanske var så att jag var den första som beställde en espresso den dagen? Jag menar, klockan var ju bara strax efter lunch...

Men summa sumarum: man bör alltid låta PF sitta i bryggruppen? Rengjort eller ej?

Och bara för att spä (pun intended) på det hela lite ytterligare: espresson var av lungo-typ samt stekhet... Not my cup of tea, as it were... :nowink:

//Stefan (som inte gillar espresso med för mycket hett vatten)
 

leidner

Active member
Apprå på att rengöra PF filtret. Hur brukar ni göra? Hittlis har jag bara sköljt i vatten och borstat bort så mycket av beläggningarna som möjligt. Men i gångarna är det lite svårt att komma åt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fyll i varmt vatten i en stor mugg, eller liten skål (eller något). I med en halv tesked rengöringsmedel och låt PF ligga och dra. Skölj sedan av ordentligt, osv. :)
 

Rille

Well-known member
Körde mina filter och korgar i ultraljudsrengöraren på jobbet i fredags.

De såg rena ut innan, men jäklar vad med sedement det blev kvar på botten i rengöraren efteråt.
Nu blänker de iaf.

Och som KG säger, varför ha dem på annan plats än i brygghuvudet.
 

ake_l

Well-known member
Var lite försiktig med att dra åt PF bara. Gummipackningen missformas ganska snabbt om den utsätts för tryck och värme under längre tid. Själv har jag alltid PF på plats, men den sitter ganska löst (utom när jag brygger förstås...).
 

Pac

Maskindoktorn
Körde mina filter och korgar i ultraljudsrengöraren på jobbet i fredags.

De såg rena ut innan, men jäklar vad med sedement det blev kvar på botten i rengöraren efteråt.
Nu blänker de iaf.

Och som KG säger, varför ha dem på annan plats än i brygghuvudet.

Ultraljud är riktigt effektivt! Lagom varmt grupprengöringsmedel i en ultraljudmaskin is the shit! Det blir så rent som det aldrig varit tidigare. :cool:
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp