Hjälp en okunnig

Haffe

Member
Hej.

Jag är en som tycker mycket om kaffe i alla former. Dricker gärna en espresso eller ”latte” när tillfälle finns. Nu tänker jag inhandla en egen kaffemaskin och har lite funderingar.

För det första tror jag att det blir en helautomatisk maskin. Visserligen har jag tittat på både Silvia och Quick Mill men om man får tro det här forumet så fodrar en halvautomat mycket tid, både när det gäller att göra koppen och att lära sig göra en acceptabel kopp. Vidare verkar den fodra en hel del omvårdnad (varje dag?). Troligtvis kommer det bara att bli en eller två koppar på vardagar och några fler under helgen, alltså inga stora mängder och jag tänker inte ha kaffe som hobby ;-) utan som en dryck att dricka. Är en helautomat rätt för mig? Eller övertyga mig om motsatsen.

Jag har titta runt lite och funnit två helautomater som inte omnämnts (?) här på forumet nämligen

Electrolux ECG6600, som ni kan se här www.tretti.se/ecg6600
Sienmens TK69009, som ni kan se kampanj.siemens-hushall.com/surpresso

Har ni några åsikter om dessa eller om man jämför med en t.ex. Gaggia Titanium
 

Large

Well-known member
Så länge du är medveten om att helautomaterna gör högst mediokert kaffe i förhållande till vad som kan åstadkommas med en halvauto och du är ok med det, så kör på en helautomat. Dock skall man vara medveten om att de inte är helt underhållsfria trots diverse automagiska rengörningsprogram.

Kvalisort på maskin får någon annan kunnigare på området hjälpa dig med men jag rekommenderar att du tittar runt ordentligt och lyssnar på de som kan här på forumet.

Varför inte åka till någon av Kaffemaskinens butiker i Stockholm ?
Är de hälften så hjälpsamma och trevliga som här i Göteborg så får du all den hjälp du behöver där.
 

theseal

Kaffeterroristen
Automat eller hantverk, den eviga frågan.

Själv drivs jag av perfektion, nyfikenhet och en vilja att utvecklas och därför är en manuell maskin där exprimenterande och utvecklingen av mig själv som barista är en viktigt del av mitt nerderi. För mig är en manuell maskin som inte sätter gränsen enda valet för mig. Ja, det har tagit tid att bli den barista jag är idag (iofs så fanns inga flotta kurser, bra specialbutiker eller dettaeminenta forum när jag började för 5-6 årsen). Det har dock varit en rolig och spännande process. Idag görjag fan en heltsjukt bra kaffe. Tillfredställelsen nrä kompisars sockor flyger av när dom dricker mitt kaffe är obetalbar och får mig att vilja bli ännu bättre.
Ja, det tar nån halvminut extra på morgonen, med städning runt maskinen, men när man får in rutin och vecko och månadsrengörningarna rullar på så är det ingen stor apparat.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det jag har druckit från helautomater sträcker sig så långt som till en maskin, en Siemens (minns inte modell). Det blev mer som en lite starkare kopp av "vanligt kaffe", definitivt inget osom jag skulle klassa som espresso.

Men det kan säkert bli bättre om man fifflar med inställningarna och pillar och grejar, så att den skulle göra med espresso-likt än det jag fick. Men ägaren var nöjd med kaffet, så...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det ligger något i det som theseal skriver. Hantverket skapar ett kaffe som (ibland) kan vara värt att dö för! Rutinen kommer snabbt och underhållsmässigt är det inte så där hemskt mycket mer än för en helautomat.

Nu när jag använt mig av min Silvia ett tag kan jag bara inse att min förra helautomat inte kommer i närheten av fröken S. Gaggian (helautomaten) gjorde ett kaffe som funkade, men som inte höll någon vettig temperatur (ja, jag vet att jag babblat om för varmt kaffe, men det här är åt andra hållet); det svalnade alldeles för snabbt om man inte skållade koppen först; gjorde det hart när omöjligt att fixa schyssta lattes... Möjligten is-latte då... ;)

Nä, jag lutar nog, även jag, mot att rekommendera en semi-automat med tillhörande kvarn. Ration gott kaffe per peng är betydligt högre för en semi-automat än för en helautomat imho...

Ska man ändå satsa sina surt förvärvade så se till att skaffa en maskin med en vettig kokare. Som Large skriver: besök Kaffemaskinen, de har en hel del maskiner att välja mellan!

//Stefan (som inte ångrar sitt köp av Silvia/Rocky en endaste sekund)
 

Asprilla

Well-known member
andra helautomater som jag har god erfarenhet av är Jura och Saeco.

ditt kaffeintresse verkar ju inte vara på den högsta nivån, med en helautomat lär det förbli så. om du köper halvautomat + kvarn, kanske detta kan ändras. eller inte, och då måste du mala och tampa varje gång du ska ha kaffe. samtidigt så dricker du inga mängder och då kanske det är värt att jobba lite extra på de få droppar du dricker.

jag har helautomat och är nöjd. även om jag på längre sikt tänkt uppgradera till en ordentlig halvautomat med bra kvarn.
 

Mangan

Well-known member
Man skall ha både och, helautomat OCH halvautomat. Det ser i a f jag som min framtid. Vill inte missa någon aspekt av kaffemakeriet, varken hantverket eller bekvämligheten. Jag vill äta kakan OCH ha den kvar. ;)
 

Dogbert

Active member
Automat eller hantverk, den eviga frågan.

Själv drivs jag av perfektion, nyfikenhet och en vilja att utvecklas och därför är en manuell maskin där exprimenterande och utvecklingen av mig själv som barista är en viktigt del av mitt nerderi. För mig är en manuell maskin som inte sätter gränsen enda valet för mig.
...

Hur lätt/svårt är det att ordna en bra espresso med en manuell maskin?
Hur mycket träning behöver man innan man kommer upp i halvautomatens nivå?
 

HeMo

Well-known member
Hur lätt/svårt är det att ordna en bra espresso med en manuell maskin?
Hur mycket träning behöver man innan man kommer upp i halvautomatens nivå?

Det råder nog lite begreppsförvirring kring detta med manuell och halvautomat. För vissa är manuell och halvautomat synonymt, medan andra avser levamaskiner när de säger manuell.

Eftersom du ställer frågan antar jag att du med manuell menar levamaskin, t ex Pavoni Europiccola (till skillnad från theseal som med manuell avser halvautomat). Mitt svar på frågan är att det kräver mycket träning för att bli stabil på bra espresso med en levamaskin. Enstaka hyfsade eller t o m bra shots får man till ganska snabbt, men stabiliteten kräver månader av träning. Här tror jag att inlärningskurvan är betydligt snabbare med en halvautomat (även om jag egentligen inte vet det säkert eftersom min generella espressokunskap och erfarenhet var betydligt större när jag bytte pavonin mot giotton och det gjorde det förstås lättare att lyckas direkt med den).
 

HeMo

Well-known member
Förresten, vore det inte bra med en definition på vad vi menar när vi säger manuell maskin?

För mig har alltid manuell varit synonymt med leva/pistongmaskin, men jag vet att så inte är fallet för alla. Exempelvis på Kaffemaskinens hemsida ligger samtliga halvautomater under rubriken "Manuella maskiner".

Om halvautomater är samma sak som manuella maskiner, vad ska man då kalla levamaskiner? Helmanuella? :)
 

theseal

Kaffeterroristen
"leva-maskin"?


För mig är de "vanliga" ofta E61 baserade maskinerna med dosering/timer "halvautomatiska"... kanske bara bidrar till förvirringen här nu..
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp