Behov av ny bryggare.

theseal

Kaffeterroristen
mhmmm, moccamaster is the shit. Köp till ett "guldfilter" också. Kvarn är ett måste, bryggkaffe på en bra nymald böna är riktigt bra.
 

U1

Well-known member
Jag håller med Yirga och theseal :)

Jag är ganska ny på det här men folket här har verkligen bankat vett i skallen på mig.
Nymalet kaffe is the shit ;P
 

pgojim

Well-known member
Min farbror har en moccamaster den gör helt ok kaffe, tror även en billigare bryggare som når rätt temp kan göra helt okej med en kvarn, men bäst ska ju endå vara en moccamaster?
 

Molarin

Well-known member
Ni har såklart rätt men nu har ju danne redan förstått att det ska vara nymalet kaffe. Det är inbyggd kvarn i de bryggare han länkat till. Löstagbar och maskindiskbar, dessutom.
 

JvD

Well-known member
Tycker förvisso att det låter som en rätt kul bryggare, med integrerad kvarn och allt. MEN jag måste ändå förhålla mig skeptiskt till apparaten. Det spelar ju ingen större roll om du mal kaffet direkt om det tex inte har tillräcklig effekt för att värma vattnet tillräckligt eller att leverera vattnet i tillräckligt "tempo". Det är ju nu faktiskt möjligt att maskinen KAN göra det men jag ingen egen erfarenhet av denna typ av maskin.

Du får välja att antingen gå den trygga (fristående kvarn och separat bryggare) vägen eller att vara Pionjär och testa dig fram med denna nya sorts maskin.
Vad gäller tips på bra fristående bryggare så håller jag med tidigare "talare", dvs Moccamaster. Det skall vara den med två element och inte ett som Siba och andra kedjor ibland annonserar för 990kr. Melitta har nu också en motsvarande produkt (med två element, dock lite mindre kräm) som kostar 1000kr mindre och som heter "Aroma Excellent Steel". Har ingen personlig erfarenhet av den, vilket jag har av Moccamastern, men det kan kanske vara ett prisvärt alternativ. Det billigaste och mest nördiga är förståss att du likt mig kokar vattnet separat och sedan häller för hand vattnet genom filtret. Det är förståss struligare MEN ger dig full kontroll över alla parametrar :) Ännu bättre tycker jag färståss att Bistrokannan är, eller Aeropress för den delen, MEN men, nu pratar vi elbryggare så jag skall försöka sansa mig.

EDIT: Är det thermosfunktionen du är ute efter så finns det en variant av Moccamastern som brygger direkt i en thermos. Dena är billigare och har bara ett element. Det ger dig pengar över till en enklare kvarn, om vi nu antar att budgeten är ca 2000kr.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
En fråga angående Moccamaster. Är det Homeline som har ett element och Clubline som har två element? Eller vad är skillnaden egentligen mellan dessa?
 

danne_gn

New member
Thx alla. Håller på att kolla upp effekten på plattan samt lite annan info.
Men säg att det är samma effekt tro ni verkligen att det är så stor skillnad på
den och Moccamaster???
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Du, KG hur funkar det egentligen med en Eva Solo? Häller man bara i kaffe (kok-malet?) och varmvatten för att sedan röra om och vänta ett par minuter. Blir det verkligen kaffe av det? eller finns det någon hemlig pryl som kirrar kaffet? Jag menar i en presskanna pressar man ju, men i en Solo så... eh... rör man innan?

//Stefan (som inte fattar hur det fungerar med en sådan kanna)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Du, KG hur funkar det egentligen med en Eva Solo? Häller man bara i kaffe (kok-malet?) och varmvatten för att sedan röra om och vänta ett par minuter. Blir det verkligen kaffe av det?

Japp. :)

eller finns det någon hemlig pryl som kirrar kaffet? Jag menar i en presskanna pressar man ju, men i en Solo så... eh... rör man innan?

Det man gör med en presskanna är att man pressar ner kaffesumpen i botten, så man kan hälla ut "rent kaffe" så att säga.

Det man gör i en Eva Solo är att man sätter på en filtertratt som filtrerar bort kaffesumpen, så att man häller ut "rent kaffe" så att säga.

http://www.evasolo.dk/dk/products-videocenter.html?video=2

Jag har förresten aldrig rört om med skeden, jag skakar/vevar runt kannan för att blanda kaffet med vattnet. Ännu enklare. ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jepp. :):cool::coffee:

Men en vacuumbryggare höjer mer på ögonbrynen hos folk, fast den är lite motig att använda eftersom den är besvärligare att göra rent... Men kul!
 

danne_gn

New member
Ahhh va fan jag skiter i den bryggaren, läste lite om den på ett Amerikanskt forum, fick inte så bra betyg.
Det får bli en "Moccamaster KB741 Clubline"
Låter det som en bra idé???
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp