4 månader med frälsaren (LM GS/3)

AA

Skottjägare
Då var det snart dags att summera 2007 och vad passar då bättre än att avlägga en rapport om mina 4 månader med GS/3:an.

När maskinen beställdes så hoppades jag att den skulle vara lösningen på mina baristasvagheter. Innerst inne visste jag att det inte skulle bli så men man hoppas ju alltid.
När maskinen kom och provkördes så insåg jag ganska direkt att den inte gjorde en dålig barista bra utan snarare en halvdålig till halvbra. Det den gjorde, vilket var den primära anledningen till att jag köpte den, var att se till att jag slapp tänka på temperaturen. Inget mer tempsurfande eller flushande. Bara att mala, fördela, tampa och köra. Så länge bönorna är färska och övriga delar görs lika så har jag samma resultat i koppen varje gång.
Betyder detta att resultatet i koppen blir bra varje gång? Nä. Givetvis inte. Det blir däremot i princip aldrig dåligt & odrickbart.
Kör jag med Charles blandning "Night Driver" så av 10 blir 4 helt ok, 5 bra och 1 riktigt bra. Hos Koppi blir 8 eller 9 riktigt bra och 1 himmelsk*.

Vad är positivt och vad är negativt?
Negativt:
- Byggkvaliteten Den är ungefär 95% av vad jag förväntade mej. Inga stora grejer men ändå.
- Refill tank Ett mycket litet problem men ibland rör tanken sig och fast den är full får man upp detta felmeddelande. Då rör man den 1/10:dels mm och vips funkar det igen. Händer 1 gång varannan vecka.
- Utseendet Lite kantig för min smak

Positivt:
- Tempstabiliteten
- Skummningen (har aldrig skummat själv men mina vänner som har tycker den är kanon)
- Gedigenheten Stora kokare, stor pump, komponentkvaliteten osv...
- Utseendet Den växer på mej men släpper dom den i FB/70-förpackning så hittar ni min på köp&sälj.

Kan jag rekommendera den?
Japp. Har man kulorna så är det bara att slå till.

Är den värd sitt pris?
Nä. Jo. Kanske. För mej är den värd sitt pris.

Vad är nästa steg?
Min Robur kommer förhoppningsvis i mitten av januari och jag tror dom kommer att trivas utmärkt ihop. Skall bli intressant att se vad maskinen kan göra med det bästa sällskap man kan hitta.

Det finns säkerligen massor mer att skriva men jag kommer inte på så värst mycket mer just nu.

* Varför blir inte fler shots riktigt bra på min maskin? Jo, både jag och Charles gissar på vattnet. Jag kör ofiltrerat och dom med fet filtrering. Jag testar förtillfället min julklapp BRITA som är en vattenrenare av enklaste sorten för at se om den gör nån skillnad och gör den inte det så blir det nog ett inlinefilter och direktanslutning som gäller.

Ha de gött och ett Gott Nytt År på er alla!

/AA
 

AA

Skottjägare
Kom precis på lite mer.

Bör man berätta för sina när och kära om prislappen?
I vissa fall och i andra bör man låta bli. Jag försöker leva ett liv utan lögner och därför brukar jag när någon frågar om priset på maskinen säga 5000. Då syftar jag på € men det berättar jag inte.

När jag berättade för en av mina bästa kompisar om maskinen och han frågade om priset och jag sa 5000 (sa aldrig att jag menade euro) så höll han på att svimma! En kvart senare rusar han iväg och hämtar ett tågbanelok (tågbana för vuxna) som han precis köpt på Ebay i en speciell utgåva för 11000:-!
Till saken hör att mannen har runt 50 lok men ingen bana utan dom hamnar i en garderob.

:)

/AA
 

wesaft

Well-known member
Härlig årskrönika AA, jag är glad för din skull över maskinen, kul!
Sen har du fortfarande lite att jobba på hör jag, det är roligt i sig.

Men du måste hjälpa din vän att komma ur garderoben.
Det är bättre om man är en stolt nörd. Han måste ju ha en tågbana och köra sina lok!

Förresten borde vi skicka en tävlande till p3s Nörd Royal, vem är bäst kaffenörd av oss alla här inne?
 

Yirgacheffe

Well-known member
Kul läsning AA! Tröstar mig själv med tanken "att det är kul med variation" Hur skall man annars till fullo uppskatta en 10-poängare?;)
 

Musicman

Well-known member
Tack för trevligt reportage, det är en dröm du har som många av oss aldrig kommer nå upp till...*s*. Så be happy...

Mvh,

Musicman
 

theseal

Kaffeterroristen
Underbar läsning och skön lösning på problemet med att slippa konfronteras som komplett idiot när du berättar om inköpspriset, nobelpris i ekonomi på den liksom.

/avis på direktkopplad......
 

Fredrik

Well-known member
Då var det snart dags att summera 2007 och vad passar då bättre än att avlägga en rapport om mina 4 månader med GS/3:an.

* Varför blir inte fler shots riktigt bra på min maskin? Jo, både jag och Charles gissar på vattnet. Jag kör ofiltrerat och dom med fet filtrering. Jag testar förtillfället min julklapp BRITA som är en vattenrenare av enklaste sorten för at se om den gör nån skillnad och gör den inte det så blir det nog ett inlinefilter och direktanslutning som gäller.

Schysst sammanfattning. Jag har också överlag positiva erfarenheter och fick idag besked att min Purewater SQC (http://www.purewaterab.com/vattenrenare_sqc.html) finns att hämta på mitt uthämtningsställe. Nu blir det en rejäl avkalkning och därefter riktigt rent vatten. Jag får återkomma med om det blev någon skillnad om ett tag.
 

AA

Skottjägare
Schysst sammanfattning. Jag har också överlag positiva erfarenheter och fick idag besked att min Purewater SQC (http://www.purewaterab.com/vattenrenare_sqc.html) finns att hämta på mitt uthämtningsställe. Nu blir det en rejäl avkalkning och därefter riktigt rent vatten. Jag får återkomma med om det blev någon skillnad om ett tag.

Skall bli spännande att höra vad du får för skillnader. Jag har testat lite med min BRITA men det är helt för tidigt för att dra slutsatser plus att en tokförkylning gjort att maskinen stått orörd en vecka men det kändes som shotarna blev lite plattare och med en mer vattnig munkänsla. Det kanske är så enkelt att det beror på förkylningen.

Hur tänkte du göra när du avkalkar? Det hade varit intressant att höra. Teemu har lovat att skicka en avkalkningsguide men han har inte gjort det än.

Ha de´

/AA
 

Fredrik

Well-known member
Ångkokaren avkalkar jag på samma sätt som den instruktionen som Teme gjort för HX-maskinen. Det finns en schysst ventil i botten på ångkokaren som gör den riktigt lätt att tömma. Själva "kaffekokaren" vet jag inte hur jag ska göra med än.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp