Tamperköp,vilken rekommenderar ni?

Ppettson

Well-known member
Hej!

Märkte idag att det var dags att omgående köpa en tamper,för att lyckas trycka till kaffet i portafiltret. Har skaffat en Rancilio Silva och vilken tamper kan ni tipsa om innan man lyckats trycka sönder den plastvariant som följde med. Behöver en tamper på 58 mm.

Har kikat på kaffegrossisten och dom har ju ett ganska stort utbud,men funderar på om det går att få tag på i trakterna av Västerås för att komma undan lite fraktkostnader.
 

U1

Well-known member
Ursäkta, nu kommer jag och trådkapar lite. ;)

Jag har lite funderingar på att svarva en själv då jag har tillgång till en metalsvarv med bra precision. Hade vart kul att ha en som man gjort själv. :)
Någon som har någon tanke om detta?
 

Ppettson

Well-known member
Helt okej att haka på denna tråden,visst skulle det vara kul att ha en egengjord. Men frågan är vart man kan vända sig och vad prislappen blir då om man inte känner någon som kan göra en åt en.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Har en Impod Interrogativo. Tror egentligen inte att jag får bättre kaffe nu än med min gamla alu-tamper som kostar mindre än hälften av Interrogativon men däremot så gillar jag den mer än dubbelt så mycket vilket också kan vara värt en hel del. Tamper och mjölkkannor tillhör väl de där grejerna som man lägger mycket pengar på för att det är kul, man är lite knäpp, eller bara för att man kan?
Det är också något personligt och själv så testade jag igenom sortimentet på Kaffemaskinen varpå det inte var något snack. -En Impod måste det bli.
 

Pac

Maskindoktorn
Oj! U1 se upp så att du inte får fler beställningar än vad du klarar med... ;)

Men du skall nog hålla dig borta från vanligt stål i de här sammanhangen. Det får allt vara rostfritt om det skall funka i en matlagningsmiljö. :)

Tobbe_L är en rackare på att rita mekaniska ritningar. Snacka med honom, han har säkert en ritning han kan "snyta fram". ;)

Är det en vanlig "handjagad" svarv du har eller en NC-maskin? :p

P.S. Molarins omröstningstråd ger rätt bra tips för den som vill ha koll på tampningsläget. http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=4032
 

U1

Well-known member
Oj! U1 se upp så att du inte får fler beställningar än vad du klarar med... ;)

Men du skall nog hålla dig borta från vanligt stål i de här sammanhangen. Det får allt vara rostfritt om det skall funka i en matlagningsmiljö. :)

Tobbe_L är en rackare på att rita mekaniska ritningar. Snacka med honom, han har säkert en ritning han kan "snyta fram". ;)

Är det en vanlig "handjagad" svarv du har eller en NC-maskin? :p


Jao jag hade tänkt mig rostfritt om jag hittar.

Vad det gäller ritningar så tror jag inte att jag behöver någon då det är en handjagad variant och jag nog bara kommer mäta ut botten och längden och sen "go nuts" så att säga ;)

Att göra en läcker med NC hade vart coolt dock!

Vad det gäller beställningar får jag se hur den första blir, sen så kan vi snacka ;)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nu har jag inte någon jätteerfarenhet av olika tampers, men jag har en Silvia och jag köpte mig en tamper från Coffee Labs Design. Drygt 585 kronor ink allt; tog dryga tio dagar att få den.

Det som jag gillar med denna är att det är gummiklätt ovanpå handtaget samt ovanpå tamperhuvudet. När jag hittade rätt längdinställning (man kan justera längden på handtaget i tre lägen) så sitter den som gjuten i näven på mig. Dessutom är den ganska tung så den gör en dela av tampningsjobbet själv! Sedan finns den ju i en mängd olika snygga färger :D

Coffee Labs Design får bli mitt tips!

//Stefan
 

roccster

Well-known member
Är det verkligen så stor skillnad på en som kostar 600:- och en som kostar 200? Den ska ju bara packa kaffet...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Är det verkligen så stor skillnad på en som kostar 600:- och en som kostar 200? Den ska ju bara packa kaffet...

Svaret finns några inlägg bakåt...

Har en Impod Interrogativo. Tror egentligen inte att jag får bättre kaffe nu än med min gamla alu-tamper som kostar mindre än hälften av Interrogativon men däremot så gillar jag den mer än dubbelt så mycket vilket också kan vara värt en hel del.

Jag tror att det som gör skillnad är att passformen kan vara lite bättre, och sedan ska botten vara svagt konvex. Det är det som kan göra skillnad i resultatet, resten är bara "lull-lull" (alltså gummihandtag, olika slags ädelträ och roliga färger).

Men ibland är det kul med lull-lull och det kan ge en helhetskänsla som är värd de där extra hundralapparna. Om man är lite kaffetokig...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Lite för sent...

Jag tror inte - som också Yirgacheffe skrev - att en dyrare tamper nödvändigtvis gör bättre kaffe. En dyrare penna skriver ju inte per automatik bättre prosa...

Jag tror snarare att det är en fråga om tycke och smak. En bra tamper i mina ögon ska ligga bra i handen och ha en lite tyngd. Att den sedan passar ypperligt i filterkorgen är väl också en förutsättning (den som Rancilio skickar med gör det inte; man lär sig NSEW-tekniken om man använder den)...

Men, som sagt, om den tamper man fastnar för kostar 150 kronor hos Rusta (butiksnamn gripet ur luften) eller 1000 spänn på kaffebutiken, spelar nog mindre roll...

//Stefan
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jao jag hade tänkt mig rostfritt om jag hittar.

Vad det gäller ritningar så tror jag inte att jag behöver någon då det är en handjagad variant och jag nog bara kommer mäta ut botten och längden och sen "go nuts" så att säga ;)

Att göra en läcker med NC hade vart coolt dock!

Vad det gäller beställningar får jag se hur den första blir, sen så kan vi snacka ;)

Låter kul! Kan du dessutom få till botten med lite lagom konvex yta så kanske de rentav blir populära här på forumet...:cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men, som sagt, om den tamper man fastnar för kostar 150 kronor hos Rusta (butiksnamn gripet ur luften) eller 1000 spänn på kaffebutiken, spelar nog mindre roll...

Joodå... 1000:- för en tamper känns galet dyrt, till och med för en Kaffegalning! Tycker att 400:- till 600:- är där de dyra tamprarna hör hemma i prisläge.

Kryper de upp över tusenlappen känner jag mig blåst på förhand, och det gillar jag inte! Ungefär som att köpa högtalarkabel som kostar tusentals kronor per meter, om man ska jämföra med Hifi. Det finns alltid sådant som bara är till för att suga ut pengar ur de som har råd med det, sådant har jag inte råd med. :lol:
 

roccster

Well-known member
Ungefär som att köpa högtalarkabel som kostar tusentals kronor per meter, om man ska jämföra med Hifi. Det finns alltid sådant som bara är till för att suga ut pengar ur de som har råd med det, sådant har jag inte råd med. :lol:

Jäkligt bra liknelse. Jag misstänker att det ligger en hel del i just det du säger. Läste en mätning på just högtalarkabel på nätet (ala mythbusters typ), och det visade sig (om man nu litar på det resultatet) att man blir fett blåst när det gäller dyr kabel med superduper ledningsförmåga.

Nu förstår jag iofs. argumenten för en fin Tamper (mer än en bra högtalarkabel). Man spikar helt klart lite bättre med en Stanley-hammare än en Snickarhammare - Hobby. Detta för att Stanleyn ligger bättre i handen och har den där perfekta tyngden.

Och helt plötsligt har jag övertygat mig själv om att kolla in den där Tampern runt 400:- istället för 200 :eek:hmy:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Joodå... 1000:- för en tamper känns galet dyrt, till och med för en Kaffegalning! Tycker att 400:- till 600:- är där de dyra tamprarna hör hemma i prisläge.

Nu var det inte exakt priserna jag menade utan snarare bara det att en stor skillnad i pris inte behöver betyda stor skillnad i tamper... :D

Men visst stämmer detta:
Man spikar helt klart lite bättre med en Stanley-hammare än en Snickarhammare - Hobby. Detta för att Stanleyn ligger bättre i handen och har den där perfekta tyngden.

Och som jag brukar säga vad det gäller audio: om du tycker att det låter bra och är nöjd med ljudet, så är det bra. Men det kan alltid bli bättre (och då också tyvärr oftast dyrare).

//Stefan
 

Chilhuacle

Well-known member
Joo, så är det...

Man blir glad bara av att hålla en bra tamper i handen.

Reg Barber: -Prisvärd, nja.. Älskvärd, jepp!:D
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp