Göra rent kvarnen

Nickeh

Well-known member
Skulle nog monter isär den, jsut MDF:en är lite lurig att komma åt i doserings huset osv.

Pratar du om malskivorna så är det bara att skruva oavsett kvarn.
Visserlign finns det ju Grindz som man bara kör ner i kvarnen och maler på, men det är inte likvärdigt en ordentlig omgång med borsten.

Så det är nog bara att börja kolla hur du enklast kan få bort alla plastskydd i doseringshuset.

Någons om själv äger en MDF har nog några knep att delge.
 

lupoo

Well-known member
Ris!?
Jag vet att det finns forumister här som inte har så goda erfarenheter efter att ha kört med ris i kvarnen.
(Tips sök på Isomac + svordomar ) OK! Jag hittade den (länk här) och bjuder därmed på denna klassiker ;)
 

pipu

New member
Grindz

Ingen som har testat detta mirkael till kvarn rengörning. Det heter Grindz och är ett helt giftfritt medel (Kan ätas) som mals ner och då rengör malskivorna..
Otroligt bra, min kvarn vart som ny
 

Bilagor

  • GRINDZ-shot3.jpg
    GRINDZ-shot3.jpg
    12.1 KB · Visningar: 43

arto

Well-known member
Vet ingenting om olika medel, men att rengöra på något sätt är ett måste tycker jag. Fick hemska smaker här hemma före igår, och då vid närmare eftertanke hade kvarnen gått kanske 1-2 månader utan borstning. Usch. Skäms.
 

Björn

Well-known member
Testa med vanligt ris men ställ den på väldigt grovmalet annars kan det bli tvärnit.

Den här idén med ris förstår jag inte. Då får man ju istället rismjöl som ligger och skräpar i kvarnen. Varför skulle det vara bättre än gammalt kaffemjöl?

Till den ursprunglige skribenten: Jag har en MDF, och den går att demontera ganska bra. Man kan taga bort bönbehållaren, doseraren, med mera. I stort sett allt sitter med vanlig kryssskruvar. Detta har jag själva bara gjort en gång, vilket var när jag övertog maskinen. Det är för mycket jobb för att göra en vana av. Vad man annars kan göra är att hålla i kvarnen, skaka den litet, och luta den upp-och-ned, med doseraren vänd nedåt. Då brukar det rasa ur en hel del gammalt kaffe. Detta är numer min storrengöring: att skaka och slå på kvarnen och vinkla den på olika sätt (och draga i doshandtaget) över vasken, tills dess att inget gammalt kaffe mer kommer ut.
 

Björn

Well-known member
Vända och skaka kan man förstås göra ibland, men eftersom fetter härsknar borde det påverka smaken positivt om man någon gång emellanåt plockade isär kvarnen och gjorde rent "på riktigt".

Såg också att den här frågan har diskuterats tidigare: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3578

Det tror jag med. Det är bara för mycket besvär för mig att göra det regelbundet. Får jag för mig att smaken lider av detta kommer jag förstås att plocka isär den igen. Det är väl precis det som hänt dig - lycka till med andra ord! (Köra ris igenom köper köper jag dock inte - då får man väl ris *och* härsket fett i malverket. Hurra. Därefter behöver man väl om någonting plocka isär den.)

Apropå någonting helt annat: jag ville mala till arabiskt kaffe häromsistens, och provade då den finaste inställningen. Det lät dock som om malskivorna tog emot varandra, och jag gick därför upp ett steg i malgrad. Har du provat att mala så fint som möjligt på din? Tar dina skivor emot på finaste steget?
 

kpp

Member
Enligt vad jag hörde på något avsnitt av Coffeegeek Podcast så trivs fetterna från kaffet i stärkelsen hos riset som rusar förbi då man mal det. Därav den rengörande effekten. En gnutta ris istället för härsket kaffe tycker i alla fall jag är ok att leva med om man är lite lat och inte orkar plocka isär kvarnen i molekyler.

Annars vad är det för fel på att ge kvarnen en omgång med dammsugaren? :)
 

jojo

Well-known member
Det är ju egentligen inte speciellt svårt att plocka isär kvarnen lite när man väl testat det en gång.. känns lite läskigt först kanske, men jag kan absolut rekommendera det!
 

treefinger

Well-known member
Någon som vet hur man öppnar en Minimoka M203? Jag har försökt några gånger men inte riktigt lyckats lista ut hur tusan man gör.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp