Apropå en ev Svart Lista

Kaffemostern

Active member
Jag har läst förslaget om en Svart Lista över nätbutiker som inte sköter sig. Ett utmärkt initiativ!

Fast sen har jag en fundering. Hur gör man när man bara är besviken över att varorna inte kommer så snabbt som man hade förväntat sig? Inte kan man väl sätta upp en firma på Svarta Listan bara för det? Eller?

Jag beställde min Silvia och hennes partner Rocky från en svensk nätbutik den 16/10 i år. Leverans skedde till Lucia! Vet att andra här, Stefan Böna tex, beställde efter mig från Tyskland och fick sin Silvia levererad långt före mig. Det kändes surt. Jag var kraftigt avundsjuk! Ja, det bara att erkänna! Nu kom hon i uppstarten av julstöket och har väl inte fått det mottagande hon förtjänar.

Min kritik mot nätbutiken är att det var inte dom som informerade mig - jag fick kontakta dom hela tiden och fråga. Men då fick jag å andra sidan veta att det var försening med leveransen och dom förstod min besvikelse. Dom var schyssta mot mig - jag fick 1kg kaffe i kompensation - men när dom själva inte fick leverans som dom trott så kunde dom ju inte leverera till mig. Sånt kan jag förstå. Och ändå. Hade jag beställt från en tysk nätbutik hade jag troligtvis fått mina maskiner snabbare. Dessutom stod det på sajten att man skulle få leveransbesked tillsammans med orderbekräftelsen. Om det stod intet på min bekräftelse. Pengarna var dom snabba att dra från mitt konto däremot!

Men därifrån till att sätta upp dom på en Svart Lista? Nej, det tycker jag inte. Till det krävs betydligt värre saker än så. Men aspekten "besvikelse" är ändå värd att beakta tycker jag. Var drar man gränsen?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur gör man när man bara är besviken över att varorna inte kommer så snabbt som man hade förväntat sig? Inte kan man väl sätta upp en firma på Svarta Listan bara för det?

Det beror på hur man har blivit bemött, vad man har fått för information, om de har vägrat att låta häva köpet, om butiken inte har gått att få kontakt med, osv.

Dom var schyssta mot mig - jag fick 1kg kaffe i kompensation - men när dom själva inte fick leverans som dom trott så kunde dom ju inte leverera till mig. Sånt kan jag förstå.

Vilket jag gott tycker slätar över "det hela". Du har fått lite i kompensation, och dessutom är de beroende av att få leveranserna för att själva kunna leverera. Så de satt "klämda i mitten" så att säga.


Hade jag beställt från en tysk nätbutik hade jag troligtvis fått mina maskiner snabbare.

Troligen, men tänk om den tyska nätbutiken hade haft slut på lager, och inte fick sin leverans från tillverkaren? Då hade de suttit i samma sits som den svenska butiken... :)


Var drar man gränsen?

Jag tycker att man kan sätta gränsen såhär:

Alla som vill får posta en tråd med en kort, saklig beskrivning och en länk till tråden där frågan "avhandlas" så att säga. Sedan får medlemmarna diskutera i den tråden, butiken ska få komma till tals om det behövs och sedan när röken har lagt sig får ansvariga personer (medarbetare/admin) ta ett beslut om det hela verkar vara så pass allvarligt och "fel" att det förtjänar att stå kvar på svarta listan.

Gör det det så skriver de ett inlägg i diskussionstråden om att "länken i svarta-listan" får vara kvar.

Gör de inte det så skriver de ett inlägg i diskussionstråden om att "länken i svarta-listan" raderas eftersom det hela inte är allvarligt nog för att butiken skulle förtjäna att hamna på svarta listan. Sedan kan de radera hela inlägget med länken som skapades på svarta listan.

Förseningen du skriver om förtjänar inte att hamna på svarta listen, de hade goda skäl, du fick kompensation utan att bråka om det.

Om de inte hade gett dig någon kompensation, inte hade gått att kontakta och inte hade gett någon förklaring till förseningen, osv, så hade det eventuellt förtjänat att få stå kvar. Kanske inte första gången det händer, men om det händer gång på gång (och särskilt om det inte finns ett telefonnummer som fungerar, eller om de inte svarar på email, som var fallet i en annan tråd).

Svår balansgång, det beror på "tonen" och agerandet från företaget ifråga, om du förstår vad jag menar.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Allting handlar egentligen om konsumentens rättigheter och om konsumentens makt. Att en butik som i ditt fall tar betalt för en vara två månader innan den dyker upp känns inte OK, inte heller att de skippar att informera dig om hur lång tid det tar för dem att få hem varan. Om man omvandlar detta skeende till en fysisk butik så skulle väldigt få acceptera samma förlopp, så jag kan inte se varför man skall göra det bara därför att man handlat via internet. Sen är det förvisso skillnad på ifall butiken reserverade summan på ditt konto vs ifall de faktiskt drog summan på beställningsdagen och sen satt och håvade in räntepengar som egentligen var dina, samtidigt som de inte behövde betala Rancilio förräns flera månader senare.
 

Kaffemostern

Active member
Y: Du har helt rätt. Det jag retar mig på mest är att pengarna drogs från mitt konto två dagar efter beställningen. Jag hade inte tillgång till dom efter det. Som jag sa, jag kan förstå det här med försening i leveranser men när jag inte har tillgång till mina pengar utan att ha fått leverans så blir jag rätt sur. Sen måste jag säga att dom ändå var schyssta och så men faktum kvarstår. Det är kanske så att man blir lite "tillvänjd" vid automatiken vid nätköp med hjälp av Visa-kortet och därmed böjd att hålla lägre profil som kund? Att handla mot faktura är klart bättre!
 

lupoo

Well-known member
Har följt trådarna om "Svarta Listan" och funderat en del över det. Vad jag själv har kommit fram till är att RiktigtKaffe.se inte skall upprätta någon sådan lista (det är min personliga åsikt).

Visst är det bra med konsumentupplysning och det tycker jag att forumet kan innehålla och där kan medlemmar i trådar ta upp om någon aktör på marknaden inte uppfyller vad de lovar eller vad man kan kräva av dem. Men skall det upprättas en "Svart Lista" så medför det en hel del arbete och en "rättssäkerhet" som inte är helt garanterad. Tittar man på KG förslag.

Jag tycker att man kan sätta gränsen såhär:

Alla som vill får posta en tråd med en kort, saklig beskrivning och en länk till tråden där frågan "avhandlas" så att säga. Sedan får medlemmarna diskutera i den tråden, butiken ska få komma till tals om det behövs och sedan när röken har lagt sig får ansvariga personer (medarbetare/admin) ta ett beslut om det hela verkar vara så pass allvarligt och "fel" att det förtjänar att stå kvar på svarta listan.

Gör det det så skriver de ett inlägg i diskussionstråden om att "länken i svarta-listan" får vara kvar.

Gör de inte det så skriver de ett inlägg i diskussionstråden om att "länken i svarta-listan" raderas eftersom det hela inte är allvarligt nog för att butiken skulle förtjäna att hamna på svarta listan. Sedan kan de radera hela inlägget med länken som skapades på svarta listan.

Svår balansgång, det beror på "tonen" och agerandet från företaget ifråga, om du förstår vad jag menar.

En "forumsdomstol" med "admin" som domare? Tror inte att vi skall offra den positiva kraft och goda namn som RiktigtKaffe.se börjar att få i kaffesverige på något sådant.

Är man missnöjd med någon webbutik eller annan aktör. Agera och ta hjälp av de konsumentorganisationer (eller varför inte Sverker Olofsson ;) ) som finns. Skriv gärna om det på forumet, avlägg en rapport om hur det löser sig eller inte löser sig. Detta ger medlemmarna information att värdera inför ett ev. eget inköp.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Tror att du har rätt lupoo. Det var därför jag i en annan tråd tog upp frågan om listan med e-butiker, då jag själv vid mitt första besök här tolkade denna lista som om den var en sammanställning av butiker som forumet rekommenderade.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Bara ett litet klargörande: Jag köpte min Silvia från Kaffegrossisten och inte från Tyskland. Däremot fick jag den levererad på bara ett par dagar. Det enda jag (hittills) beställt från utlandet är tampern (Coffee Labs Design i Australien) och det tog de tio dagarna som nämndes på hemsidan.

Trist, dock, med för långa leveranstider! Man blir ju sjuk av denna väntan!

//Stefan
 

hrbrun

Well-known member
Y: Du har helt rätt. Det jag retar mig på mest är att pengarna drogs från mitt konto två dagar efter beställningen. Jag hade inte tillgång till dom efter det. Som jag sa, jag kan förstå det här med försening i leveranser men när jag inte har tillgång till mina pengar utan att ha fått leverans så blir jag rätt sur. Sen måste jag säga att dom ändå var schyssta och så men faktum kvarstår. Det är kanske så att man blir lite "tillvänjd" vid automatiken vid nätköp med hjälp av Visa-kortet och därmed böjd att hålla lägre profil som kund? Att handla mot faktura är klart bättre!

Det låter helt vansinnigt att butiken hade mage att ta betalt även fast de visste om att leverans till dig inte kunde ske förrän mycket senare. Personligen har jag inget emot att betala med kreditkort på nätet, men främst för mindre belopp (upp till en tusenlapp eller så). För dessa produkter som kostar flera tusen begär jag alltid PF eller faktura. Just för att behålla makten att kunna häva köpet om det drar ut på tiden eller liknande, och slippa en massa strul för att få tillbaka pengarna.

Jag håller med den tidigare talaren om att något liknande aldrig skulle accepteras i en butik på stan.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det låter helt vansinnigt att butiken hade mage att ta betalt även fast de visste om att leverans till dig inte kunde ske förrän mycket senare.

Fast de visste väl inte det, eftersom de inte fick leverans från tillverkaren som beräknat. (om jag har förstått det hela rätt).

Fast det bästa vore såklart om de bara "bokade upp" pengarna på kortet och sedan drog summan när de hade apparaten i handen, på väg till postkontoret...:coffee:
 

hrbrun

Well-known member
Fast de visste väl inte det, eftersom de inte fick leverans från tillverkaren som beräknat. (om jag har förstått det hela rätt).

Fast det bästa vore såklart om de bara "bokade upp" pengarna på kortet och sedan drog summan när de hade apparaten i handen, på väg till postkontoret...:coffee:

Det bästa vore väl förstås om man betalar när man fått varan, postförskott eller faktura..?

Jag har kanske inte lite mindre tolerant hållning till webbutiker, för jag tycker att det är lite för många ursäkter i den här tråden till varför butiken agerat si och så...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det bästa vore väl förstås om man betalar när man fått varan, postförskott eller faktura..?

Postförskott är ett bekvämt men lite dyrare alternativ (posten tar betalt för tjänsten), faktura fungerar utmärkt i de fall kunderna betalar. Men det finns alltid rötägg som saboterar för oss andra.

Om alla fakturor alltid betalades så skulle nog fler företag erbjuda faktura som ett betalningsalternativ.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Ruttna kunder, som bara är en liten klick, förstör för de ärliga. Jag har hört en siffra på 4% av fakturorna som inte betalas. GoKaffe blev tvunget att sluta skicka mot faktura då alltför många oärliga kunder vägrade betala. Förvisso drog vi dessa till ett inkassoföretag men allt krångel.... Det är inte värt det. Personligen skulle jag dock vilja köra så igen men det går inte praktiskt sett..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp