Dagbok: Kaffe med slice ger sig in i javadjungeln

wesaft

Well-known member
Vilken going du hittade.
Jag gillar att tryckmätarna sitter högt upp, ger ett skönt lite gammaldags analogt utseende. Lättare att se och lättare att göra rent där nere.
Nästan som två ögen och E61:an som näsa :)
Grattis till ett bra köp.
 

kaffe med slice

Well-known member
Plockade isär Mazzern och gjorde rent den idag. Fanns lite godbitar där :cool: Sen så har jag kalibrerat den så att dubbelknappen ger 15gr på Miscelad'oro Espresso Grand Crema bönan. Gjorde precis en shot som rann jämt i de båda piparna och hade en extraktionstid på 30 sek. Blev riktigt god och hade bra konsistens. Känns som att jag börjar få lite koll :lol:

Införskaffade ett glas med markering för enkel och dubbelespresso som jag använder mig av nu för att få in känslan för hur mycket det är. Här har jag lite funderingar. En dubbel är 60 ml. Men 60 ml vad, det svarta (kaffet) eller kaffet + crema? Jag har stannat när cremat nått 60 ml, för med Miscelad'oro blandningen så skulle det aldrig få plats i glaset om jag väntade på att nå 60 ml enbart kaffe. Det skulle gå med tex estate blandningarna eftersom de ger mycket mindre crema, men inte med de italienska blandningarna med robusta i. Så hur brukar ni göra?

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
Ahhh, snart hemgång. Planerar in ett stop på KM - Roslagsgatan för att köpa hem några roliga bönor som skall provas i helgen :D:lol:

Nån som har förslag på bönor (italienska blandningar har jag hemms som jag klarar mig på)?
 

kaffe med slice

Well-known member
Det är en sorgenskväll. Min vinägermoder har dött. :(:(:(:(

Är det någon som har en som de kan dela med sig av kommer jag vara er evigt tacksam. Den närmsta jag vet om nu är hos mina svärföräldrar i Orleans.....


:(

//Matte
 

Montero

Well-known member
Beklagar sorgen,
men vad är en vinägermoder? Har aldrig hört talas om det tidigare.

/Johan

Tror det är som surdeg typ, fast för vinäger. ;)
Koreaner har en egen modell, de tar hand om sin egen bakteriekultur som ger varje familjs egna kimchi den där speciella smaken som är just deras familjs kännetecken. Eller så va det förut. Kimchi är en jäst sallad. Typ. :)
 

kaffe med slice

Well-known member
Så är det, det är en bakteriekultur för att göra vinäger. Man häller på sina vinslattar i en vinaigrier. La mère (modern, eller hjärtat om man vill) gör om vinet till vinäger. Vinägern blir inte bättre än vinet man använder, men redan för viner under hundringen så får man en vinäger som är långt mycket bättre än de som man köper i butik. Mycket mjukare, rundare och fylligare i smaken.

Man kan göra sin egen moder från opastiröserad vinäger, men det har jag inte hittat någonstans här i svedala. Har varit i Hötorgshallen men inte hittat, och finns det inte där så vet jag inte var det finns. Det blir väl till att be svärföräldrarna att skicka en moder med DHL.

Jag har cidervinäger också som jag får klara mig på, så katastrofen är inte total ivf ;)

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
Jag stannade till på KM i fredags och köpte med mig ett paket Isola och ett paket Tres Flores från Estate Coffee som jag provade i helgen, från vilken jag har två bestående intryck. Det ena är att jag blir mer o mer övertygad om att jag är "italienare" när det gäller espresso, det andra är att de italienska bönorna är mycket mer lättarbetade. Med de italienska bönorna tycker jag det har varit ganska lätt att hitta malningsgrad, mängd kaffe, tampning etc. Dish dish dosh dosh så har jag mig en krämig espresso som lätt mäter sig med café Ugo eller café Alfredo (tror jag det heter) på Pipersgatan. De från J&N och EC tror jag inte att jag lyckats få till mer än 80-90% , kanske därför jag föredrar de italienska bönorna, men o andra sidan har jag en fransk fruga så det skall nog vara lite latinsk över det hela ;)

Ja ja, Isolan funkar väl men känns inte som jag behöver köpa igen. Tres Flores är ganska intressant och den kan jag tänka mig att köpa igen, men jag väntar tills jag provat mig igenom flera bönor från J&N och EC. Jag har ju precis börjat lära mig hantverket och vill gärna ge bönorna en ärlig chans så det kan säkert bli att jag går igneom dom både en och två gånger. Men just nu känns det som att husbönan är en italienare typ Miscelad'oro eller Ionia Grand Crema tex.

Valet av HX känns ju helt rätt ivf, särskilt som jag provade att skumma en del i helgen och göra goda kaffedrinkar med cognac, choklad och grädde i. Det kommer det bli mer av, särskilt då frugan gillade de med choklad o grädde :lol:

//Matte
 

lupoo

Well-known member
Tror nog att Du är en "Robusta-kille".;) Och visst det är lättare att få det att "rinna gôtt" med en blandning med robusta i. Fortsätt pröva olika bönor och blandningar. Har nu insett att jag är på en "underbar resa utan slut" när det gäller att hitta en "husböna".
 

Montero

Well-known member
Jag har märkt en tydlig rörelse mot mer syrlighet i mitt fall. Där jag började med favvisar med 20+ % robusta så har jag nu hamnat mitt bland Rwanda Gatsinga (J&N och Da Matteo's) och Yirgacheffes. Hade en väldigt trevlig upplevelse med Panama kaffet från Hacienda Esmeralda (J&N) också som placeras sig någonstans mellan det italienska barkaffet och de afrikanska syrligare kompisarna.

Men som sagt.. jag kan inte säga vad jag föredrar. Jag föredrar att ha flera olika i kylen. Det är det enda jag kan säga med säkerhet. Sen beroende på humör så är det Micscela Di Campione, någon robusta-blandning, yirga lr Gatsinga som gäller. Min Panama är slut.. eller jag har en singel kvar... får la ta den imorgon..

Gillade inte de syrliga till att börja med... var en ALL out robusta-kille. Sen helt plötsligt fick jag till en bra kopp av Gatsinga och fattade vad det var jag missade. Men som jag fattat är den rörelsen "naturlig"? Fler har redan vandrat den vägen. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp