Dagbok: Kaffe med slice ger sig in i javadjungeln

kaffe med slice

Well-known member
Det finns ingen dagboksdel här på forumet så jag gör helt sonika om den här tråden till min dagbok och den kommer väl främst handla om min väg till en hemmabarista :lol: :nowink: :D
 

kaffe med slice

Well-known member
Så kommer lite bilder från första provningen med Aeron.

Aeron, bönorna och Mazzern:
2178453509_15d1faa114.jpg


Kaffepulver och vatten i "honan" eller chamber som de kallar den på engelska
2178453135_469f29360f.jpg


En puck o filter
2179242806_804e1b962c.jpg


Bröstmjölkspumpen är redo att användas :huh:
2179242436_f6cb8cb921.jpg


Slutresultat
2179242122_b6e350c433.jpg


EDIT: Kommer inga bilder alls och jag vet inte varför och det är för sent att fixa med det nu så det får jag ordna med imorgon

Tror inte att man kan länka in bilder från flickr. /Molarin

...men lupoo fixade till det. Går inte att länka bilder direkt, får gå via "infoga bild" taggen och kopiera in bildadressen på ex flickr/liopoo
 

kaffe med slice

Well-known member
Igår var jag förbi café ugo på Schelegatan och tog en dubbel av deras 50/50 (arabica/robusta) blandning. Riktigt nice! Jag köpte även med mig en påse hem för att prova om den med Aeron. Men jag får inte till det. Jag får en sur smak oavsett böna. Jag förväntar mig absolut inte att det skall bli en espresso och att det skall smaka likadant som på café Ugo tex, men jag förväntar mig en smak som är "korrekt", alltså som inte har defekter som jag får i form av surhet. Tex om jag brygger kaffe så får jag en korrekt smak, men kanske inte lika intensiv som om jag dricker en espresso, men den har inga defekter ivarjefall som jag nu får med Aeron. Så jag måste göra något fel för det kan ändå inte vara möjligt att en sak som Aeron blivit så hajpad om den "levererar" defekt smak.

Så "hilfe"! Har ni några förslag på hur jag skall göra.


En bild på Elena bönan från Ugo
2179385915_ec6d952426.jpg


//Matte
 

Molarin

Well-known member
Vad har du för vatten temp? Jag har för mig att det rekommenderas 80°c av Arobie och det kan jag tänka mig ger surt kaffe.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vad har du för vatten temp? Jag har för mig att det rekommenderas 80°c av Arobie och det kan jag tänka mig ger surt kaffe.

Vad skumt, någon som vet varför man rekommenderar så låg temp, finns det logik bakom det?

Jag menar... till andra extraktionsmetoder ska man ju ha kokande/nästintill kokande vatten...:huh:
 

kaffe med slice

Well-known member
Vad har du för vatten temp? Jag har för mig att det rekommenderas 80°c av Arobie och det kan jag tänka mig ger surt kaffe.

Från vattenkokaren provade vi att hälla både direkt efter det att den var klar (borde väl då ha en temperatur på strax under 100) och vi provade också att vänta en stund för att köra närmare instruktionsboken (80°c). Men vi har inte mätt med termometer så det är inga exakta värden.

//Matte
 

Yirgacheffe

Well-known member
Aeron är känslig när det kommer till temperatur & kräver precis som du säger en hel del kaffe. Själv brukar jag ligga runt 85 grader.
 

lupoo

Well-known member
Kaffet blir lätt "bränt" om man häller på för varmt vatten. Vet inte riktigt på vilken temp jag ligger på men låter vattnet stå en stund innan jag häller på.
...och visst det går åt en del kaffe i den, men det kan det nog vara värt...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, vet inte om det bara är jag som har känsliga ögon... men bilderna på det extraherade kaffet är inte direkt frestande.:unsure:
Det ser inte ut att smaka så gott (vilket det tydligen inte gjorde heller).
 

knasper

Well-known member
Min erfarenhet är också lägre temp. Jag har inte mätt upp temperaturen men resultatet blev mycket bättre med "metod 2" - svalare vatten. Detta ger lite problem med kaffetempen om man inte förvärmer muggen ordentligt, gör det.

Håller med KG om att det inte ser aptitligt ut i koppen. För mycket bôs. Skall du försöka mala grövre? Sedan kan du testa att låta bli att pressa helt i botten. När luftstapeln pressat kaffet igenom pucken så behöver "hanen" inte pressa ihop sumpen; kanske finns lite surt i den.

Dosera mindre? Jag tar en (Aero-)skopa till ungefär din vattenmängd. Det blir mer likt vanligt kaffe (dock relativt starkt/smakrikt). Aeropressen är ingen espressobryggare, låt den göra riktigtkaffe istället :D
 

kaffe med slice

Well-known member
förvärmd kopp, en skopa bönor men lika mängd vatten som fått svalna något, trycker 20-30 sekunder men trycker den inte i botten utan stoppar när vattnet runnit igenom.....................

Nä va sitter jag här o skriver för? Det är lika bra att gå ut i köket o göra sig en kopp :lol:

Tackar för tipsen, nu går det att dricka och dessutom njuta av det. Till och med så mycket att jag inte behöver rusa iväg och köpa mig en Andreja. Nu kan jag nog vänta en dag eller två med det :cool:

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
det går bättre med Aeron men som polarn Per säger:

"jag tycker man inte blir belönad, purfärskmalet, meckigt som tusan, vad får man..... kaffe man INTE skulle höjt på ögonbrynen för om man vart serverad den efter en lunch på ett sunkigt söderhak typ..."

Nä det börjar likna mer o mer som en riktig hajp-historia om Aeron . 400 spänn får man ju dessutom en schysst bryggare för......:mad:

Är det bara jag o Per som tycker dåligt om Aeron?

Börjar bli dags att springa till butiken o hämta med sig Andrejan

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
så där då, i fredags åkte jag upp till Kaffemaskinen för att köpa Andrejan, men jag kom snabbt på andra tankar. De hade precis plockat upp en Aquila som jag föll pladask för. Så håll till godo, första exemplaret i sverige:

Som julafton:
2192971019_abdcfd87f5.jpg

På väg att packa upp den första i Sverige:
2192970103_b5129f6560.jpg


Nice:
2193757054_432b729052.jpg


Klonk:
2192969651_70c71cf6f0.jpg


Snyggt stansad logga:
2193780552_8c74cf635d.jpg


Shiny:
2192993483_d2b5dce71b.jpg


Voila, första resultatet:
2192971479_0713691804.jpg



Inte världens bästa foton, inte världens bästa fotograf och inte heller världens bästa espresso.... men bättre än inget :)
Och jag fattar inte hur liopoo har fått till länkarna att vara så här http://farm3.static.flickr.com/2392/2179242806_804e1b962c.jpg?v=0 så ni får hålla till godo med mina ovan (tills liopoo berättar för mig hur jag skall göra..)

EDIT: lupoo fixade till bilderna igen. Kommer även ett PM med bildlänkningstips ;)
Snygg maskin! //l


Som ni förstår har jag inte haft tid förrän nu att lägga upp lite bilder, jag har haft fullt upp med att göra espresso. :nowink:

På lunchen idag var jag uppe på kaffemaskinen igen och bytte ut sumplådan. Firetruck red, gick inte hem hos frugan, så det fick bli en svart istället. Jag fick dessutom lite tips å råd i själva hantverket. Å trot om ni vill, men när polarn Per kom över så fick jag toppbetyg av honom för den första espresson han serverades :cool:

Jag är på G och det är riktigt roligt :) :D :lol:

Nu skall vi bara förse polarn Per med en schysst maskin också. Någon som har en bra beggad HX maskin att sälja?


//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
tack för länkkursen!

Det skall ju också sägas att igår när polaren Per var över, så fick han till en super shot (50 sek +) med Valparadiso bönan, som blev riktigt nice. Vi stod där som två fån som bara väntade och väntade på att de första dropparna skulle komma och maskinen höll väl på att knäa men efter 30 sek så kom de första dropparna och efter ngn minut stoppade vi maskinen. Då hade vi endå bara fått en enkel espresso......


//Matte
 

lupoo

Well-known member
Vår vän DC kallar denna metod med låååång exstraktionstid för att "flörta fram kaffet". Kan med rätt bönor bli en riktigt trevlig upplevelse.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp