Dagbok: Kaffe med slice ger sig in i javadjungeln

kaffe med slice

Well-known member
Miscela di Campione, var hittar jag den??

Jag kommer helt klart vara öppen för nya smaker och kommer att prova mig fram sakta men säkert. Jag kommer nog köra på upplägget att jag har en italiensk bönblandning typ 70/30 hemma och samtidigt som jag provar olika skandinaviska blandningar från J&N och EC tex. Det kan säkert vara som så att mina smaklökar behöver utvecklas för att uppskatta J&N blandningarna. Helt säkert är det ivf att mitt hantverk behöver utvecklas :lol:

Men sen har jag en fundering ivf. Det är ju som så att J&N och EC blandningarna/rostningarna är mer "komplexa" i smaken än en italienare som tex Elena och en av anledningarna kanske har att göra med maten och matkulturen. Jag har varit i Italien ett par gånger och bott i Frankrike i 3 år. Förhållningssättet till mat, hur man äter och de smaker man har i både den franska och italienska maten är helt annorlunda än de vi har i tex Sverige. Smakerna är mer "komplexa" med mycket olika örter och kryddor. Ofta börjar man med apperetif för att fortsätta med förrätt/soppa, sedan går man på huvudrätten för att sedan äta sallad och ost innan man äter frukt eller efterrätt. (Är det en brakmiddag kan det vara en fiskhuvudrätt följt av en kötthuvudrätt.) Och som avslutning, en espresso och konjak :) Vem behöver då ett komplex kaffe med mycket smaker? Snarare att man vill ha något för att "lugna" ner smaklökarna :D Det var bara en fundering, det kanske finns lika "komplexa" blandningar/rostningar i Italien, vad vet jag.

Yirgacheffe, tack för länken till hjemmerproduktion. Jag skall droppa ett mejl till dem och se om jag kan köpa en rödvinsvinägermoder från dem. Jag var även i kontakt med kaffemekka.dk inför val av kaffemaskin. Men tjejen jag talade med på telefon kunde varken svenska eller engelska, och eftersom jag inte kan danska så var det ganska dödfött att få nått vettigt ur den konversationen.......

En grej med vinägermödrar är att dela med sig. Är de friska (vilket de oftast är) så växer de och man blir då mer eller mindre tvungen att dela på dem och då är det kanon att dela med sig av dem. Just nu har jag min cidermoder som jag kan dela med mig av så är det någon som är intresserad är det bara att hojta till. Den kan hämtas i Vaxholm eller så kan den levereras in till Stockholm. Är det någon i landet som är intresserad så kan jag skicka den mot att ni betalar frakten.

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member


hmmm, ibland undrar jag hur jag kan ha det yrke jag har....... Först det här med att länka in bilder från flickr och nu hittar jag inte det kaffet på denna härligt retro designade sida ;-) Det borde väl iof vara ngt av The lounge Falkenberg eller The Lounge bar blend. Men att betala 269 kr ink frakt för 500 g kaffe är lite väl magstarkt, så det får vänta.

//Matte
 

lupoo

Well-known member
Miscela di Campione hette den först och bytte sedan namn till "The Lounge Falkenbenberg". Sorry om jag bidrog med förvirring.
Kan tyckas dyr men... En viss "fartblindhet" gällande både mjuk och hårdvara brukar komma efter en tid i "kaffesvängen". Jag tycker det är värt var enda krona.
 

kaffe med slice

Well-known member
Igår kväll körde jag ner de sista Isola bönorna och gjorde ett par shots. 25 sek extraktionstid dish dish! Helt ok, men inget märkvärdigt med de bönorna som jag redan konstaterat. Har lite svårt att förstå meningen med bönan, den är varken eller och är inget som jag kommer ihåg eller längtar till att dricka.

Imorse så gjorde jag mig ett shot till med Isolan. Samma malning och mängd som igår kväll. Typ samma tampning också. Lock and load, dra i spaken och maskinen drog i gång. Där stod den o pumpa o pumpa o pumpa. Och där stod jag o vänta o vänta o vänta. Efter 20 sek kom de första dropparna och efter 90 sek hade jag lagom med kaffe för det skulle likna en dubbel. En DC-flirt helt enkelt. Varför? Ingen aning! Gjorde ju likadant som igår...

Resultatet var dock något helt annat än igår kväll. Det var en riktigt nice shot som var mycket mer sirap i konsistensen än mina andra Isola shots och en smak som var mer intensiv. Så nu vill jag inget annat än hem o prova Isolan igen....... :huh:

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
För min del blev det:
J&N - Visconti
J&N - FTO
Universal Caffè - Caffè Royal

Viscontin har jag inte provat ännu. Royal sådär, får mixtra lite till med inställningarna innan jag säger mer. FTOn däremot är grym :)

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
Glädje!

Ett!
2223083306_590b3cb697.jpg


Två!
2223083572_f7bc501d22.jpg


Tre!
2223083074_1a1bda9f34.jpg


Fyra!
2223082478_4f579e3400.jpg


Voila!
2223082776_6989444994.jpg


et la crema!
2222291581_24e935e860.jpg


Ett nice shot med Visconti bönan :lol:

//Matte
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Du frågade tidigare hur mycket som är 6 cl. Är det med creman eller utan? Jag satt och slösurfade lite på youtube.com och hittade en serie filmer med en kvinnlig barista som tydligen var dubbel världsmästare. Hos sa i ett av klippen att: always count the crema as volume och att det inte alltid var så att folk gjorde det. Själv har jag just nu Mauro Onda d'Oro i kvarnen och den ger centimertertjock crema och en sexa skulle ge ytspänning om man inte räknade creman som mängd. Men, som med allt annat, det verkar inte finnas några fastslagna/mer vedertagna regler; jag går på den kvinnliga baristans linje och fyller upp tills creman når markeringen (om inte blondningen har satt in allt för mycket då).

BTW: var köpte du måttglaset? Jag fick köpa små glas på Åhléns och måla på själv...

//Stefan (som nog svammlade till det lite där - låt smaken avgöra)
 

kaffe med slice

Well-known member
Med creman låter ju helt klart vettigt att köra, för precis som du säger när man kör med en blandning som ger mycket crema räcker glaset/koppen inte till om man inte skall räkna med creman. Sedan skall man ju inte glömma bort att smaken är en viktig parameter........ :cool:

Svammel o svammel..... här är det fritt fram att svammla hur mycket som helst :D


Glaset är köpt på Kaffemaskinen.

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
Galet, galet! 500 g java på ett par dagar, det fatta ju till o med lillgrabben som e 3 bast att det är för mycket. Men, men vad gör man i lärostadiet. Det är bara att köra på hårt. Jag kunde knapt sova på 2 nätter, koffeinkick big time o springa på muggen varje timme, typ.

Nu är det dock bättre, lugnat ner mig lite :cool:

Var i väg till Kaffemaskinen i Lördags å köpte J&N Kenya Gethumbwini Estate som är gudomligt god så den är ju iof slut snart. Vet inte hur man skall kunna klara sig på 250g/veckan när man hittar sådant kaffe.....:huh:

Det blev 500g av Arcaffe Gorgona också. Vilken också är mycket god. Den går hem hos frugan också. Hon vill inte ha espresso utan långa kaffe, så häller hon lika mycket socker i som det finns vätska i koppen ungefär, så vad hon tycker om egentligen eller inte vet i fan..... Hon dricker det nog mest för att ha något att skölja ner ciggen med. Galet egentligen på så fint kaffe som Kenya blandingen, men det är ju frugan så det är hon värd :lol:

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
Jag har sett ljuset.....

.......eller skall man säga "Jag har smakat ljuset" :unsure:

Hur som haver, jag har ju varit dragen år robusta och det "gamla traditionella italienska", men nu har jag vant smaklökarna och börjat få koll på hantverket och jag har den sista månaden smakat ljuset. Modernt J&N kaffe is da shit. FTO är grymt stabil och ganska lättarbetad, helt enkelt ett huskaffe. Rwanda Gatsinga har jag bråkat med att få ordning på i 4st 250g påsar. Den första påsen blev det mest till att hälla ut shotsen, den andra något bättre och jag började inse potentialen i kaffet. Med den tredje fick jag till ett par godkända shots och även helt ok med Aeropressen. Från den fjärde påsen levererades det högkvalitativa shots på löpande band och jag bara älskar den.

Till och med att jag kan hoppa över att ta en espresso på stan där jag vet att det är italienska kaffesorter för att vänta tills jag kommer hem och får ett schysst syrligt kaffe.

På Fredag bär det i väg till J&N för en guidad visning. Det skall bli riktigt intressant.

//Matte
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp