Dagbok: Kaffe med slice ger sig in i javadjungeln

kaffe med slice

Well-known member
Hej hej hej,
i låååååång tid har det varit brygkaffe som gällt, men bryggarn gick sönder för ett år sedan. Så jag beställde hem en Krupps XP7240. Polaren avrådde med argumentet att skall du dricka dåligt kaffe är det bättre att göra det med en bryggare för 240 spänn än en helautomatisk för 4,5k. Jag argumenterade som så att hur skall jag hinna göra riktiga shots kl 06.00 på morgonen samtidigt som två ungar skall utspisas och bytas blöja på innan man skall iväg till bussen för att åka till kneget. Väl där blir det inte många shots gjorda. Väl hemma igen vid 18.00 skall ungarna utspisas igen och när de väl kommit i säng så hinner jag kanske göra 2 shots innan det är dags för bingen själv. Så det fick bli snabbt o eneklt med helautomatisk helt enkelt.

Men nu är den maskinen på service då den läcker som ett såll och hela maskineriet har kleggat igen. Det var tydligen inte så bra att hälla avkalkningspulver i det hål som uttryckligen bara var avsett för avkalkningstabletter......

Nu är det ju inte bara det att den är på service utan till saken hör att detär väldigt gott med riktigt kaffe :D Så jag har funderat på om man endå inte skal göra slag i saken och investera i en schysst maskin o kvarn + den tid det tar att lära sig göra en riktig espresso.

Jag har kollat in Silivan. Men efter att ha läst den här recensionen med tillhörande film, tyckte jag att den verkar litemeckig

Så jag har börjat kolla på E61 maskiner i 10k klassen istället och då hamnar man väl på enkelkokare vilket jag tror kan passa oss. Varken jag eller frugan har mjölk i kaffet så vi pratar espresso till 99%. Den procenten som är kvar är till för när grannarna kommer på besök då det kan bli aktuellt med att blanda mjölk i kaffet.

Lite maskiner av intresse:
B.F.C "Perfetta"
Quick Mill "Eliane"
Isomac "Zaffiro"

Sen har vi det här med PID:
- Hur viktigt är det
- "Klarar" man sig utan?
- Finns ngn av maskinerna i 10k segmentet med PID redan från fabrik eller måsta man fixa det själv? (I 15k segmentet har jag förstått att Brewtus 2 har PID som ser ok ut och att de ganska snart släpper en till med PID ser grym ut), men de är HX-maskiner och pröjsa 5k extra för ngt som jag inte kommer att använda känns lite onödigt. Dock ingen omöjlighet om det är som så att PID skall vara med på maskinen man köper, då jag kan tycka det är värt att få PID installerat redan från början då jag själv har tummen mitt i handen när det gäller sådana saker, så att jag skulle göra det själv på en maskin finns liksom inte.

Sen har jag ytterligare en undran. Isomac, hur är det ställt med det märket? Man hittar igen det på webhallen, onoff, datagrottan etc. Något man inte gör med de andra märkena. Varför? Det är också det enda märket jag anar negativkritik om bla här på forumet tex. Man blir ju lite konfunderad när Zaffiron endå får 9 av 10 på tex CoffeGeek.

När det gäller kvarn verkar det enklare. Mazzer Mini!

Jag vore tacksam för lite vägledning.

//Matte
 

Yirgacheffe

Well-known member
Skulle återigen vilja vinka lite för kaffemekka.dk Bland sina julerbjudanden har de Vibiemme Domobar med Ascaso-kvarn för 8800SEK inkl frakt vilket måste ses som ett löjligt bra kap för en maskin som väl följer de andra du listat i kvalitet + att du får en kvarn av gott snitt.
Kaffemaskinen skulle få in en ersättare till Elaine nu i dagarna som tydligen skulle vara fin & enligt personalen där landar den på runt 9k. Pid är nog kul men absolut något du kan klara dig utan, du kommer iallafall få så jäkla mycket bättre kaffe än du druckit förut.

Lycka till.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Mazzer är säkert vassare, men skickar du ner ett mail till kaffemekka så kan du säkert få byta Ascason mot en mazzer med en slant emellan. Jag köpte en Izzo därifrån nyligen & fick en fet julrabatt på den fastän det enligt jultilbudet var maskin + kvarn.
 

kaffe med slice

Well-known member
Då skall jag ringa och höra med dem. De har ju öppet till 20.00. Och hur är den maskinen? Verkar vara lite svårt att hitta något skrivet om den då det mesta recensioner handlar om Dome super.

//Matte
 

Yirgacheffe

Well-known member
Jag har aldrig haft en domobar själv, men vad jag hört så funkar den kanon. Alla de maskiner du listat är i grunden väldigt lika varann.
 

mag

Well-known member
Det som folk har uppfattat som problematiskt med Isomac rör väl främst byggkvaliteten, därmed inte sagt att den är dålig på att göra kaffe så länge man gör på rätt sätt. Isomac har kanske lite annat fokus än andra märken som BFC, Quickmill etc, de producerar volymvaror med huvudsiktet på normalkonsumenten, ligger lite lägre i pris kanske delvis pga detta men också för att de är lite enklare i utförandet på vissa punkter. Gå till en butik och "känn & kläm" och jämför och bilda dig en egen uppfattning. Har sett en del isomac-maskiner på NK kök i sthm, de har även en domobar super.

Ytterligare en anledning att besöka en butik är att det kan vara bra att prova på att labba lite för att förstå om en halvautomat är rätt grej, det är ju trots allt en del meck - dels att göra kaffet, men också att hålla maskinen hel och ren. Men detta har du säkert redan insett eftersom du verkar vara ganska påläst. Å andra sidan kan man säga att det är otroligt kul o avkopplande att pyssla med kaffe+maskin efter kneget på kvällen, själv är jag helt fast sen 1,5 år då jag köpte min första Silvia ;)

Förresten, angående mazzern rekommenderar jag starkt den dosatorlösa Electronic A/B om du inte redan bestämt dig för denna. Dosator hemma samlar bara på sig gammalt kaffe.
 

kaffe med slice

Well-known member
Jag hade tänkt mig den doserlösa, mini manuell. Nu vet jag iof inte vad som menas med manuell, är det att man får veva själv för att få bönorna malda? I såfall går det bort. Jag vill hälla i bönorna och trycka på en knapp.

Hur fungerar det med service på Vibiemme om och när man behöver det? Kan man gå med den till Kaffemaskinen tex?


Tack för upplysningarna om Isomac. Hade på känna att det var något åt det hållet.

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
Angående Mazzern igen. Från deras hemsida så står det så här
A: electronic touch pad.:
B: Filter-holder operating device

Är det bara det som skiljer modellerna åt och är det antingen eller som gäller? Och i så fall vilken skall man ha?

Edit: Och vilken är det dom har testat här

//Matte
 

mag

Well-known member
Jag hade tänkt mig den doserlösa, mini manuell. Nu vet jag iof inte vad som menas med manuell, är det att man får veva själv för att få bönorna malda? I såfall går det bort. Jag vill hälla i bönorna och trycka på en knapp.

Hur fungerar det med service på Vibiemme om och när man behöver det? Kan man gå med den till Kaffemaskinen tex?

Om du vill ha den utan dosator så heter den Mini Electronic. Mini Manuale är den med dosator, det manuella består i att man doserar manuellt, malningen går naturligtvis för motor. ;)
Det elektroniska består i en timer låter dig dosera lika från gång till gång. Med hjälp av två små skruvar på framsidan kan man justera tidsinställningen på dubbel resp enkel dos.
Modell A har tre touchknappar på locket till doseringstratten (enkel dubbel kontinuerlig), modell B har en liten knapp bakom hållaren för filterhandtaget, ett tryck innebär enkel dos, två dubbel och håller man den intryckt går motorn tills man släpper. Vilken modell som är bäst diskuteras i denna tråd: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2494

Vet inte om kaffemaskinen även servar maskiner de inte säljer men konstruktionen är ju inte avsevärt olika på E61-enkelkokar maskinerna, så kanske? Annars kan El & Digitalservice på Ringvägen vid zinkensdamm serva de flesta sorter.
Lycka till med inköpen!
 

kaffe med slice

Well-known member
Nu har jag kört runt ett varv till och letat info om vad som kan passa. När det gäller kvarn så kom jag över den här tråden om K3 vilket jag tycker verkar intressant och det kan helt klart vara ett alternativ. Men jag undrar dock hur det är rent kvalitetsmässigt på malningen mellan de två maskinerna, vilken maler bäst?

Sen var jag och besökte Kaffemaskinen och klämde lite på B.F.C Perfetta och Quick Mill Andreja Premium. Ett par saker som slog mig när jag var där o klämde och pratade med försäljaren:

- QM känns mer "gedigen" och är grymt snygg. När jag skulle lossa PF på Perfettan flyttade jag hela maskin en medans QM stod still och kändes helt enkelt mer "gedigen".

- Att köpa en maskin för 10k (typ Perfettan) och endå ha den begränsningen som finns när det gäller att skumma mjölk känns inte helt rätt och det tar emot lite grand. Även om jag inte kommer att använda mig av mjölkfunktionen så mycket så känns det endå dumt att begränsa sig. Tänk OM jag en dag vill hålla på med mjölk och då "måste" köpa ny maskin för det.....

- Köper jag en HX maskin, tex Andrejan och Mazzer eller K3 borde jag komma närmare det ultimata för hemmabruk och slippa hamna i uppdateringsspiralen?

- Om jag går för en HX-maskin är det Andrejan som gäller ?

En hel del frågor men det är en process som jag skall igenom och med er hjälp och väglednng skall jag väl snart kunna "flytta" över till mjukvaru och hantverksdelen av forumet :D

//Matte
 

AA

Skottjägare
Den dagen du hittar ett sätt att undvika uppgradeingsfebern så står jag på kö för att få veta hur du gjorde. :)

/AA

Ps. Vad menar du med mjölkskummningsbegränsningen?
 

Dogbert

Active member
...
Även om jag inte kommer att använda mig av mjölkfunktionen så mycket så känns det endå dumt att begränsa sig. Tänk OM jag en dag vill hålla på med mjölk och då "måste" köpa ny maskin för det.....
...

Tja, IKEA har en batteridriven latte-visp för 15:-
Det får väl räknas som en ny maskin men får väl sägas vara överkomligt, och den tar inte så stor plats heller. (Jo, den fungerar).
 

kaffe med slice

Well-known member
Den dagen du hittar ett sätt att undvika uppgradeingsfebern så står jag på kö för att få veta hur du gjorde. :)

Jasså så det var ingen som gick på den. Jag försökte den på frugan men hennes blick såg ganska mörk ut, så det gick väl inte hem på henne heller......

/AA

Ps. Vad menar du med mjölkskummningsbegränsningen?


Att man får vänta någon/några minuter innan det blir rätt temperatur för att skumma. Men man kan väl göra som killen på kaffemaskinen föreslog att skumma först, flusha och sedan göra kaffet. Det tog inte mer än en minut att få rätt temperatur då.

Annars var väl Ikea varianten inte så dum :lol:

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
Så där, nu var en Mazzer Mini E mod A inhandlad. Fick ett ok pris för en obetydligt begagnad av en herr Daniel. Köpte den tillsammans med en helt ny Rocky som polaren tog.

Nu är det "bara" maskinen kvar. Jag har varit inne i byn en sväng till o klämt o känt lite mer och har i stort sett helt lämnad tankarna på enkelkokare. Inte för att jag kommer använda mjölkskummning så mycket, utan mer för att HX-maskinerna är "fläskigare" + att man kan flasha mer när grannarna kommer över genom att brygga och skumma sammtidigt :cool:

Är duktigt sugen på en QM AP som finns för bra pris på bella-barista i UK. Men inget är skrivet i sten så det kan ändra sig...

I väntans tider tills rätt tillfälle dyker upp för kaffemaskin blir det till att inhandla en Aeropress.

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
Tog mig friheten att fylla i citatet lite ;)

Det gjorde du rätt i :)

Du kan komma långt upp i kaffehimmelen med Aeron:).


Hmmm, kan jag det?

Ja ja, igår drog jag iväg till Kaffemaskinen på Ringvägen och köpte en Aeropress och ett paket Bella och ett paket Sumatra Gayo Mountain. Kunde ju givetvis varken hålla fingrarna eller ögonen borta från Andrejan P. Riktigt nice maskin det där.....

Väl tillbaka på kneget så messa jag polaren som höll på att gå upp i limningen eftersom jag varit så egoistisk att jag bara köpt en Aero åt mig själv och ingen åt honom. Efter en stunds boxandes på msn med honom kom vi överens om att jag skulle stanna till på Kaffemaskinen på Roslagsgatan på väg hem från kneget för att plocka upp en åt honom också + två paket bönor, och att han skulle komma över till mig senare på kvällen. Sagt o gjort, på väg hem blev det en ”hit & run” där jag kom ut med en till Aero + ett paket Kiri Kenya AA och ett Valparadiso, båda från Estate Coffee.

Senare på kvällen kom således polaren ”Per” över och vi var väl ganska uppumpade med relativt höga förväntningar på hur gott det skulle smaka. Jag menar vad kan gå fel? Mazzer och en Aeropress som det inte finns något negativt att läsa om på hela stora Internet.

Ja ja, upp med pumpen o visa den för polarn, som liksom jag är tvåbarnspappa, hans iof äldre än de mina och det är många år sedan de lämnade både välling o tutt stadiet. Min minsta är i åldern där de flesta har lämnat tutten. Hur som haver, hans första reaktion på Aeron: ”Nä men en bröstmjölkspump”. Hmmm, precis va kollegorna på kneget också sa när jag visade den för dem. Fine tänkte jag, 400 spänn för en bröstmjölkspump är väl ok om den nu gör schysst java. Kan till och med leva med att den har en blå ton i färgen som om man inte tänker på bröstmjölkspump, ivarjefall för mig, för tankarna till något man hittar på sjukhus.

Från KM hade jag fått rådet att ta två skopor omalda bönor och att fylla på vatten till 3an i ”han” röret. I instruktionsboken står det att man skall fylla på vatten till 2an i ”hon” röret. Graderingarna är cirklar som nästan är 1 cm i diameter så det är var ju inte helt lätt att veta om man skall fylla på till underkant av cirkeln eller överkant av den. Med den rekomendationen hamnade vi ungefär på mitten i 2ans cirkel i ”hon” röret. Så för att testa med lite olika vattenmängd provade vi även med att bara hälla på vatten till underkant av 2ans cirkel.

Först ett provskott på malningsgrad 4 och sen ett på 3 för att sedan landa på 1,5 vilket vi höll oss på resten av kvällen. Gayon smaka ok tyckte vi båda två, mycket smaker och ganska komplex ”smakbild”. Bellan var ”enklare” och mer rakt på sak, vilket passar mig mycket bättre. De två Estateblandningara från danskarna smakade bara surt och var en riktig besvikelse. Ingen av oss var riktigt övertygade över Aerons förträfflighet och mina tankar gick till en Sex Pistols dokumentär där nån av lirarna i bandet på en av deras spelningar i staterna sa nånting i stil med ”have you ever had the feeling of being fooled”. Alltså, så förträffligt var det inte som man lätt kan tro när man läser om den...

Arvid Nordqvist Franskrost som vi brukade köra i kaffebryggaren innan den gick sönder var trevligare att dricka än det vi lyckades prestera med Aeron. Det kaffe Krupsen gjorde var också godare och trevligare att dricka än det vi lyckades prångla fram med Aeron. Så beror det på bönorna eller är det helt enkelt skit bakom spakarna...... eller hade vi för höga eller fel förväntningar. Att det skulle bli espresso hade jag inte väntat mig men en god kopp kaffe hade jag förväntat mig, men inte det taskiga resultat som blev.

En annan sak som slog oss var att för att göra en dubbel ”espresso” så skall man använda sig av två mått bönor vilket vi vägde upp till 30 gram. Det är det dubbla mot om man gör med espressomaskin vilket i sin tur innebär dubbla priset. Så väldigt oekonomiskt sätt att göra kaffe på.

Så för min del när det gäller första försöket med Aeron:
- Otroligt ful och plastig
- Gör inget kaffe att varken jubla över eller en önskan att brygga sig en ny kopp
- Oekonomisk
- Skit bakom spakarna??

Jag skall prova med andra bönor för att se om det ger annat resultat. Lägger upp lite bilder också.

//Matte
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp