Vilken Kaffekvarn till Brygg och Espresso ??

Ppettson

Well-known member
Hej!

Ska nu ta och investera i en ny kaffekvarn och funderar på vilken ni tipsar om då jag dricker mycket bryggkaffe och en hel del espresso.
Det är ju en liten djungel detta och har sökt runt på detta forum för att bringa klarhet i vilken kvarn man ska lägga pengarna på. Men det är rättare sagt än gjort.:)

Taket ligger på runt 3500 kr,gärna under men då får man väl kompensera med en sämre maskin misstänker jag.

Hoppas någon har ett bra tips,har varit och kikat lite på Mediamarkt och dom har ett mindre utbud. Så man får väl shoppa via nätet,då man bor i stockholmsförorten Västerås.

Tack på förhand
 

Brölar

Well-known member
Hej!

Ska nu ta och investera i en ny kaffekvarn och funderar på vilken ni tipsar om då jag dricker mycket bryggkaffe och en hel del espresso.

Tack på förhand

Många här rekommenderar Rancilio Rocky doserless. 2595:- Särskilt om man växlar mellan olika malningsgrad då den har fasta steg.
Själv har jag en steglös Compak K3 som jag är väldigt nöjd med. Ca 2800:- inkl frakt från frabriken i Spanien. Jag maler både brygg och moka med den.
 

Wannabe

Well-known member
Hej!

Ska nu ta och investera i en ny kaffekvarn och funderar på vilken ni tipsar om då jag dricker mycket bryggkaffe och en hel del espresso.
Det är ju en liten djungel detta och har sökt runt på detta forum för att bringa klarhet i vilken kvarn man ska lägga pengarna på. Men det är rättare sagt än gjort.:)

Taket ligger på runt 3500 kr,gärna under men då får man väl kompensera med en sämre maskin misstänker jag.

Hoppas någon har ett bra tips,har varit och kikat lite på Mediamarkt och dom har ett mindre utbud. Så man får väl shoppa via nätet,då man bor i stockholmsförorten Västerås.

Tack på förhand

Vanligaste kvarntipsen här brukar var Rancilio Rocky (Doseless) och Demoka M203.
Jag Kör Rocky Doserless. Funkar bra och enkelt att växla mellan olika malgrader. (Och så behöver man inte tillverka egen skala (saknas på M203) eller mecka bort stoppskruvar och annat för att allt ska fungera)
 

Ppettson

Well-known member
Var ut och tog mig en koll på Mediamarkt,ibland kan man ju har tur och hitta nå rea eller extraprisvaror. Men dra på trissor,höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag såg deras priser...snacka om dyra!! Nu kanske det inte är riktigt rättvist att jämföra med internetpriser,men man får sig ändå en ganska bra uppfattning.

Kollade rent allmänt på kaffekvarnarna och memorerade två modeller och priser.

1: La Pavoni - Jolly (dyrast ) Mediamarktpris 3695 kr - Internet 1995 kr netonnet

2:Saeco - Conica Mediamarkt 995 kr - Internet 399 kr netonnet

Nu finns det ju många fler internetshoppar för kaffekvarnar och netonnet kanske inte är kända för att vara specialliserade på kaffe och alla dess tillbehör,men det är mest som jämförpriser jag tagit dom

Så det är inte bara en djungel vad det gäller märken utan även priserna
 

Ppettson

Well-known member
Hallå igen!

Tänkte på en detalj på Rancilio Rocky kvarnen. Hållaren som sitter på d.v.s. den som är tänkt till portafiltret,går den att ta loss eller hur är det tänkt då man vill mala för bryggkaffe.
Är tanken att man ska fippla in någon slags uppsamlare mellan utkastet och hållaren eller finns det någon enklare lösning?
 

Large

Well-known member
Om du menar hållaren på Rocky utan dosator så går den, med ett enkelt handgrepp, att ta bort.
 

Ppettson

Well-known member
Verkar som att det blir en Rancilio Rocky doserless. Många verkar nöjda med den och den verkar lätt att få tag på till ett rimligt pris.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp