Örebro - ställen som är värda att besöka...

Laslas

New member
Är ny på sidan och blev sugen på att skriva lite om mina kunskaper om Örebro. När jag flyttade hit för fem år sedan provade jag nästan alla fikaställen för att få en uppfattning om var jag ville hålla till vid olika tillfällen. Fikar ca 2-3 gånger i veckan och ofta ensam då jag jobbar samtidigt. Kan utifrån kommentarer i tidigare trådar ge lite info om de ställen som nämns. Är ingen expert på själva kaffe, men är kunnig inom vart man ska ta vägen beroende på vilken upplevelse man vill ha.

Bara Vara: håller med det som har skrivit i tidigare i en tråd. Stället är fint och ett av de bättre i staden. Drycken och maten håller en fin kvalite, men det är lite för dyrt. Ofta är det trångt och folket består mest av yngre ”snygga” personer som sitter och ”skvallrar”.

Java: var där igår och tog en vanlig kopp kaffe och en dubbelfralla. Förstår inte varför jag tog en kopp svart kaffe. Det har alltid smakat, ursäkta, skit. Men på ett halvår tror man ju att saker och ting förändras, men nej nej. Tror att det är löfbergs lila de kör med vilket inte är min älsklingsdryck. Men själva stället är trevligt och man kan ju faktiskt dricka andra saker.

Franz: ett av mina favoställen i stan. Här kan man sitta i timmar och läsa eller jobba med sin medtagna dator (de har trådlöst nätverk). Enligt mig en av de godaste cappucino i stan. Och, köper du en bok (är ett bokcafe) så får du en gratis kaffe! Tyvärr är det lite litet (bara fem bord) och personalen är lite slappa då det relativt ofta står disk framme på borden.

Vardagsrummet: Ligger en bit från stan på väster. Är ett riktigt trevligt ställe med en viss loungekänsla. Har också olika typer av mat som funker hur fint som helst. Är ofta fullt på luncherna men annars är det fritt fram.

Sen finns det ca 10 ställen till som är värda att nämna, men det får bli en annan gång... :)
 

Tobias

Well-known member
franz har ett härligt koncept men kaffet tycker jag inte är någe vidare men å andra sidan var det länge sen jag var där!

men jag ställer mig skeptisk till att deyt finns tio ställen till dom är värda att nämna måste jag säga! Nämn dom gärna!
 

Joakim

Well-known member
Jag håller med Tobias. Jag har tidigare nämnt Franz som en bubblare, men har omvärderat. Det finns bara "ett publikt" ställe som levererar i Örebro och det är Bara Vara.

Jag ser fram emot en espressobar med eget rosteri i Örebro...
 

Laslas

New member
tio ställen till

Ok. Tio ställen, det var en utmaning. Har ju redan nämt fyra. Men låt mig försöka. Men märk väl, nu pratar jag om ställen där jag har haft en trevlig tid och inte enbart utifrån kaffet...

1. Ny Konditoriet. Fyllde nyss 100 år och är ett café som har kvar den gamla stilen. Här kan man sitta i timmar utan att någon tittar snett. Trevlig utegård på sommaren.
2. Gröna Grodan. Ligger i Hamncaféts gamal lokaler. Ett utmärkt stort ställe som satsar mycket på hälsokost. Varning dock för alla barnvagnar och gravida som har börjat ta över.
3. Hälls Konditori vid järntorget. Samma stil som Nya konditoriet fast inte lika trevligt. Dock ett bra ställe att fly till när alla andra cafér är fyllda.
4. Waynes Coffe i Krämaren. Helt nytt och ligger i samma lokal som Akademibokhandeln. Har inte provat ännu men man har en fin utsikt över torget.
5. Wayens Coffe (det andra det vill säga). Är också helt nytt. Finns två våningar och jag åt en väldigt god sallad där förra veckan.
6. Cafeét i biblioteket på universitetet. Är ombyggt detta året och de har lyckats väldigt bra. Om detta inte passar i smaken finns det ett annat cafe som funkar i musikhögskolans lokaler.

Nu får jag nog ta till stalternativa ställen för att komma upp i antal.


7. Karlslunds Herrgård. Ca tio minuter med cykel från centrum och har bara öppet sommartid. Men, är härligt att sitta i parken och dricka en kopp svart kaffe och titta över vyerna.
8. Stadsträdgården. Ligger i stadsparken och är härligt på sommaren.
9. Naturens hus. För den som gillar naturen helt enkelt. Fågelreservat runt hörnet.
10. Cafe Svampen. Ok, inget ställe jag skulle rekommendra men en jävla utsikt. Men nu är jag uppe i tio :D
 

GuruX

Well-known member
Jag är uppväxt i Örebro, men bor nu i GBG. Kaffedrickandet kom efter att jag flyttat från Örebro, så jag har ingen vidare koll på vilka ställen som gör bra grejer.
Men, nu när jag var ute en sväng på stan gick jag in på Krämaren. Där har de öppnat nåt som heter L'espresso. De hade en Coffe Queen-maskin och en on-demand-kvarn. Var en ung tjej som fixade min latte. Hon verkade ha koll tyckte jag. Fick en latte som jag tyckte smakade gott. Jag dricker iofs mest presskaffe, så jag har inte benkoll på latten.

Jag tror iaf att stället är värt att testas. Kanske inte för att sitta en lång tid, men ska man ha en sådär halvsnabb kaffe är det trevligt. Serveringen är väldigt öppen, så det kliver alltid förbi nån man känner.
 

Tobias

Well-known member
Öppnat något nytt på krämaren som heter något i stil med coffee o&chocolate mysig med barfeeling men jag vände i dörren när jag såg att handtagen låg på droppbrickan, skulle kunna ha nämnt det i någon konstruktiv anda men jag orkade inte i julstressen! Ska väl ge det en chans. L'espresso har ja ginte provat, kör med löfbergs lila, kvarnen är en santos 55 som verkar vara på modet i örebro! Bara vara har en l'espresso en och franz har omjag inte missminner mig en!

God Fortsättning!
 

Zalve

Well-known member
Waynes på nygatan kan vi glömma dirket.
Beställde en Cappuchino idag,,
Tjejen bakom disken bad om ursäkt för att det rann över lite.
LITE ? I princip allt skum hamnade på fatet. Det var inte snack om nån ny kopp inte.
Så det blev en Cappuchino med 3 mm skumlock,,, och ej drickbar på 5 min. Den var varmare än fruns kopp med tea.

Det blir ingen mer tur till Waynes. Vare sig det ligger på nygatan eller Krämaren.

På väg ut hittade jag en broschyr om att man skulle tycka till om dem. U bet att jag gjorde. Skulle behöva skicka med ett extra papper, så de "fri-raderna" inte räckte långt.
 

Kaffeskallen

Active member
Grodan

Jag besökte Gröna Grodan i Örebro i helgen och beställde en espresso. Det var Achtungvarning på den faktiskt. För mycket volym och för svag samt sumpig. Det var roligare förr att gå på cafe´, när man inte kunde göra så hyggligt kaffe hemma som man kan nu. Man kan nog vara överkritisk många gånger, men den grodan går i alla fall bort.
 

Stelah

Member
godaste cappucinon i örebro

Det godaste kaffet jag smakat i örebro är en dubbel cappucino på Bara Vara. Tyvärr ska allt annat vara så exklusivt så det blir för dyrt att vara där fär ofta. Som någon här nämnde, man blir väldigt bortskämd när man kan göra eget kaffe som är godare än vad örebrofiken klarar. Espresso house är också ett ok ställe. Ett fik med eget rosteri borde bli ett vinnande koncept i konkurrensen. Hur lång tid tar det innan något fik tar upp den tråden?
 

Zalve

Well-known member
Det blir sällan Bara vara får besök av mig,, För ojämt resultat.
Det blir oftast Java istället. I dag fick jag göra min egen Cappu, det inte på alla ställen man får göra det...

Man ska väl ha nåt för att vara stämgäst =)
 

Zalve

Well-known member
Ett ställe som bara måste besökas är Tea & Oliv.
Råvara i mängder. Jag pratade med damen bakom disken om att ta hem nya geishan från J&N, får se hur det går med det.
Verkar som det är ytterligare ett ställe som man blir stamkund på.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Medhålles!

Väldigt trevliga och kunniga innehavare. Visar dessutom mig som kund ett stort intresse, vilket alltid känns välkomnande och trevligt.

Bra utbud av kaffe dessutom: en fin mix av J&Ns rostningar samt andra märken.

Rekommenderas!

//Stefan (som precis öppnat påsen med Åres POP som följde med hem från BC09; inte riktigt hittat rätt på kvarnen dock)
 

Tobias

Well-known member
Olivote e råbra dom säger att de bara ska ta in små mängder för att hålla sortimentet färskt. HELT RÄTT TÄNK
 

robbowan

Well-known member
Det är ju faan att jag inte läste det här innan jag drog till Örebro för några helger sedan. Var kaffesugen som f-n men avvaktade.

Macchiaton efter middagen på Amano var helt OK dock.
 

MagnusHbg

Active member
Gjorde mitt första besök på Oliv & Te idag vilket var en väldigt positiv upplevelse. Bra utbud i jämförelse med närmsta "konkurrent" och för dagen även relativt nyrostade blandningar. Trevlig och kunnig personal så för min del blir det inte svårt att välja var största delen av böninköpen kommer att ske framöver. Dagens besök resulterade i en påse "Indien Mysore Nuggets" (J&N). Kan även varmt rekommendera vinchokladen som de säljer :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp