Snikkvarn till bryggkaffe

puttec

Well-known member
Jag tänkte som flera andra ge bort lite hemmarostade bönor till julklapp. Det skall vara till bryggkaffe o de har inte kvarn idag så jag tänkte bifoga ngn billig kvarn. Är det ngn som har erfarenhet av ngn 2-300kr kvarn?
 

Pac

Maskindoktorn
Media Markt i högsbo sålde en kvarn som liknar C3s kvarn för 99:- för några månader sedan.

c3cg_mx.jpg


En sådan har jag gett till en kompis för att mala bryggkaffe. Det funkar fint.:)

Vad är det för bönblandning du tänker ge bort?
 

AJ

Well-known member
Har en Melitta Perfect Touch som fungerar bra aven till mokabryggare. Vet dock inte om den finns i Sverige? Kostade ca 300 kronor. Var dock tvungen att oppna den och meka lite for att fa den att mala finare.
/A
 

Bilagor

  • t343.jpg
    t343.jpg
    6 KB · Visningar: 51

Mangan

Well-known member
C3 kopian ska inte heller ha knivar. I så fall är det ingen kopia då C3 kvarnen i a f har malskivor! :)
 

Chilhuacle

Well-known member
Jag tänkte som flera andra ge bort lite hemmarostade bönor till julklapp. Det skall vara till bryggkaffe o de har inte kvarn idag så jag tänkte bifoga ngn billig kvarn. Är det ngn som har erfarenhet av ngn 2-300kr kvarn?

Bra julklappstips, jag snor det genast.:D Det löser mitt problem med att ge bort färskrostat. Att ge bort det malet tar lixom bort poängen med färskrostat.
 

Pac

Maskindoktorn
"C3 kopian" har malskivor.

Den är lite "plastig", kan inte mala fint nog för espresso men funkar fint för bryggkaffe.
 

grondahl

New member
C3:an är högvarvig iaf. Kaffet blir väldigt statiskt, sitter klistrat mot plasten när det är malet.. Dessutom så tycker jag att den maler väldigt ojämnt, iaf min kvarn (kan säkert vara ett måndagsexemplar). Så det blir en uppdatering till Dualit inom kort.
 

lupoo

Well-known member
C3:an är högvarvig iaf. Kaffet blir väldigt statiskt, sitter klistrat mot plasten när det är malet.. Dessutom så tycker jag att den maler väldigt ojämnt, iaf min kvarn (kan säkert vara ett måndagsexemplar). Så det blir en uppdatering till Dualit inom kort.
Det är ju jämnheten i malningen som man betalar pengar för bland de större kvarnana. Har annars precis samma upplevelse av högvarviga kvarnar med små malskivor. Håller just nu på att utvärderar en Braun KMM30 som frugan fick av en kollega som inte hade någon användning av kvarnen. Kanske blir en dedicerad aeropresskvarn ;).
 

Mangan

Well-known member
Kan säga att jag har en C3 kvarn (vid sidan av minimokan) för malning av bryggkaffe. Det är min tredje kvarn av samma modell, två tidigare har skurit ihop och dött inom loppet av ett år. Kvaaaaaaliiteeeeee! ;)
 

GuruX

Well-known member

Den där Krupskvarnen har jag sett nån annanstans utan att det står Krups på den. Då var den mycket billigare. Tyvärr minns jag inte vart. Men det var säkerligen nånstans på nätet.


Det är väl svårt att bygga en kniv"kvarn" med separat behållare för det malda kaffet?

Jaha, det är så enkelt att se skillnad. Då har jag lärt mig nåt idag med. Tackar!
 

bobby orlando

Active member
Hur kommer det sig att ni kaffenördar accepterar undermåliga kvarnar bara för att ni maler för brygg/press/aeropress? Resultatet av ojämn malning borde bli det samma för alla bryggmetoder - en del kaffe kommer bli överextraherat medan annat blir underextraherat.

Jag vet att det är en välspridd uppfattning så kanske är det jag som missar något.
 

mts

Well-known member
brygger du espresso har du ett rejält pumptryck som du inte har i kanna/aeropress/brygg vilket gör att marginalerna blir större och ojämnheter i kaffet därmed inte har lika stort utslag.
bättre med snikkvarn än ingen kvarn alls liksom :)
 

bobby orlando

Active member
brygger du espresso har du ett rejält pumptryck som du inte har i kanna/aeropress/brygg vilket gör att marginalerna blir större och ojämnheter i kaffet därmed inte har lika stort utslag.
bättre med snikkvarn än ingen kvarn alls liksom :)

OK, bättre med snikkvarn än ingen kvarn alls köper jag absolut.

Men jag förstår inte hur någon som har en bra kvarn hemma kan välja att mala bryggkaffet i en dålig kvarn bara för att ha en dedikerad bryggkvarn som man då och då läser om. Lathet? Även om skillnaderna blir större i en espresso får du påtagligt bättre bryggkaffe med en bra kvarn än med en snikkvarn (jag har provat båda).
 

Pac

Maskindoktorn
Bobby, så här började tråden:
Jag tänkte som flera andra ge bort lite hemmarostade bönor till julklapp. Det skall vara till bryggkaffe o de har inte kvarn
Snikkvarnen efterlyses för att lyfta ytterligare en förlorad själ halvvägs in i kaffeparadiset.:)
 

Dunne

Well-known member
OK, bättre med snikkvarn än ingen kvarn alls köper jag absolut.

Men jag förstår inte hur någon som har en bra kvarn hemma kan välja att mala bryggkaffet i en dålig kvarn bara för att ha en dedikerad bryggkvarn som man då och då läser om. Lathet? Även om skillnaderna blir större i en espresso får du påtagligt bättre bryggkaffe med en bra kvarn än med en snikkvarn (jag har provat båda).

Det handlar nog om finansiella styrkan. Man har inte råd med 2 dyra fina kvarnar och man vill inte hålla på att fininställa om kvarnen mellan morgon espresson och lunchbryggen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp