Stockholm Barista Fairtrade Coffee

von Thor

Kaffevision
Det har öppnats ett nytt café i korsningen götgatan/åsögatan i Victoriabiografens lokaler. Caféet heter Barista Fairtrade Coffee och efter vad jag har sett så kan de nog räknas till den skaran av caféer i stan som bryr sig om kaffet. Jag var där i fredags och installerade lite maskiner och kvarnar så de har i alla fall bra förutsättningar. Ett bra tips till er som vill testa något nytt på söder. De har även väldigt generösa öppetider.
 

Faktor

Well-known member
Det har öppnats ett nytt café i korsningen götgatan/åsögatan i Victoriabiografens lokaler. Caféet heter Barista Fairtrade Coffee och efter vad jag har sett så kan de nog räknas till den skaran av caféer i stan som bryr sig om kaffet. Jag var där i fredags och installerade lite maskiner och kvarnar så de har i alla fall bra förutsättningar. Ett bra tips till er som vill testa något nytt på söder. De har även väldigt generösa öppetider.

Jasså minsann :) Ja det är ju inte helt fel med ett ok hak nära skanstull... Götgatan Stories i skrapan är helt ok också.

Victoriabiografen finns väl fortfarande kvar !?
 

Molarin

Well-known member
Jaså, kedjan växer. Har hört både bra och dåligt om dem, det beror ju som alltid vem som står bakom spakarna.
 

Faktor

Well-known member
Lite OT
Victora hade iaf senast för ett par år sen en salong som tog 18 besökare. Det är rätt intimt och är troligtvis bland Sveriges minsta.

Ännu mera OT, senast jag var där (kanske nån månad sen) så hade de utökat iaf... Tror det går in en 40 pers i alla fall nu.

För att vara on topic, jag tror jag smyger dit imorgon och provar en köpp :) Så får vi se vad de går för.
 

mag

Well-known member
Ännu mera OT, senast jag var där (kanske nån månad sen) så hade de utökat iaf... Tror det går in en 40 pers i alla fall nu.

För att vara on topic, jag tror jag smyger dit imorgon och provar en köpp :) Så får vi se vad de går för.

Samma här... det vimlar ju inte av ställen med vettigt kaffe på söder!
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Lite OT
Victora hade iaf senast för ett par år sen en salong som tog 18 besökare. Det är rätt intimt och är troligtvis bland Sveriges minsta.

Jodå, det stämmer fortfarande. 3 rader och 18 platser finns i salong 5 på biografen Victoria. Har dock aldrig varit där.

Ska också passa på att prova kaffet nästa gång jag är i krokarna!
 

Faktor

Well-known member
Jag måste haft jordens otur då jag fick en kall dubbel häromdagen på Götgatan Stories. :unsure:

Oj! Inte bra!

Har provat det två ggr (en latte och en espresso) och fått helt ok grejer. Men nu måste man ju omvärdera lite. Det verkar som att det alltså också här beror på vem som serverar.

Trist!
 

mag

Well-known member
Var förbi på lunchen idag och fick en enkel av deras fairtrade-blandning som var fullt godkänd! Ganska frisk och syrlig men med inslag av choklad. Hann inte utvärdera några andra delar av sortimentet men den enkla var absolut värd sina 17 spänn.
 

mag

Well-known member
Var förbi idag igen och fick en riktigt bra shot av deras husblandning, rostad av J&N och inte Arvid Nordqvist som deras hemsida säger. (Se http://www.barista.cc/o.o.i.s/71 lägg även märke deras till LiveCam, verkar inte vara ngn direkt action just nu.
Fö verkar de leta efter baristor, kan ju vara en chans om man vill prova på en FB80 och en swift! Fast man är ju grymt övervakad på jobbet :)
 

Molarin

Well-known member
Rent spontant gillar jag Barista Faitrade i Linköping bäst. Men det är sällan man ser deras ansikten... ;)
 

josef

Well-known member
beställde en cappu gjord på dubbel ristretto runt sjutiden och arvid nordqvist var det enda de hade i kvarnen idag. Bra gjord och så, men lite besviken på den bleka bönan.. Jämn, grå, slät och tråkig smak. Hantverket var det dock inget fel på! Får göra ett återbesök när en bönblandning jag gillar bättre ligger i kvarnen.
 

Joakim

Well-known member
Besökte BFC i Malmö (jag tror den heter så och är samma kedja?). Där var det en blond tjej som serverade en perfekt Cappu som smakade mycket bra...
 

Faktor

Well-known member
Eftersom Espresso 124 var stängt idag tänkte jag trösta mig med en dubbel på BFT. Betyget blev klart över godkänt. Mycket bra syra men inte alls så påträngande som många andra blandningar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp