Kvarn - Eureka Mignon

hegu

Member
Tja!

Såg på kaffegrossistens hemsida en kvarn som hette Eureka Mignon. Ligger ju hyffsat i pris för en kvarn med eletronisk doseringsfunktion. Hur ligger malningen kvalitesmässigt jmf med rocky (vilken jag som så många andra har idag) eller mazzer mini tex?

Nån som har erfarenhet av denna? Hittade inte nån tråd om denna på forumet...


Spec:

Eureka Mignon är en kvarn avsedd för privatbruk av den avancerade espressoentusiasten.

Eureka Mignon tillverkas i Italien, en mycket välbyggd och kompakt kvarn som förgyller omgivningen var den än placeras.

Eureka Mignon har en patenterad lösning som möjliggör steglös inställning av malningsgraden. Kvarnen doserar exakt mängd direkt ned i filterhållaren, doseringsmängden ställer du enkelt in via en ratt under kvarnen.

Eureka Mignon kommer med en bönbehållare med en kapacitet på 250 gram, kvarnen kan mala c:a 4 kg i timmen.

Fakta
Modell: Eureka Mignon
Diameter malskivor: 50 mm
Volym bönbehållare: 250 gram
Justerbar dosering: Ja
Malningskapacitet: 4 kg/timme
Maskinhus: Formgjuten aluminium
Dimensioner (bxhxd): 110x325x170mm
Vikt: c:a 4,8 kg
Effekt/Spänning: 220 W/230V
 

Bilagor

  • EurekaMignon.jpg
    EurekaMignon.jpg
    90.9 KB · Visningar: 217

iZappa

Well-known member
Eureka Mignon er bygd meget solid. Synes selv den er bygd bedre enn Rocky. Innvendig har den også et bedre oppsett etter min mening. At den er trinnløs gjør at den har større bruksmuligheter til espresso enn Rocky. Jeg har brukt Mignon med doseringskammer, men ikke uten. Kan derfor ikke si noe om den klumper eller ikke.
 

Massiv

Massivo utan o
Har ingen erfarenhet av Conti Valerio kvarnar men har svårt att tro att dom är dåliga,LM märker ju om en av Contis modeller......eller samproducerar eller något åt det hållet!!....Eller...??
 

zix

Well-known member
iZappa, visst är det Eureka som kör med en sån där smart konstruktion av malhuset, att man lätt kan ta av överdelen och till exempel göra rent, och sen komma tillbaks direkt till samma malningsgrad när man sätter på det igen? Har för mig att det var den undre malskivan som styrde malningsinställningen istället för den övre, och att det var det som möjliggjorde den funktionen?

Hade jag denna och en mazzer (den vanliga doserarmodellen alltså, mazzer mini) att välja på så hade valet varit lätt: Eureka. En kille på toomuchcoffee tyckte att Eurekan malde lika bra som hans andra kvarn... Cimbali Junior.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Den är skitsnygg. Däremot ser det ut på som om den hade fått spetälska på de bilder som grosshandlarn har på sin hemsida. Så har den inte sett ut på ngn av de tidigare bilder jag sett.
 

treefinger

Well-known member
påminner mig om en gammal aston martin:
5062366223.jpg
 
Är det någon som använt Eurekan. Jag tycker också den är riktigt snygg – och så matchar den min maskin.

Är på jakt efter en så tyst tyst kvarn som möjligt (men bra). Ungarna får sitta med hörselskydd varje morgon när jag kör igång Innova-kvarnen :(

Tommy
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp