Kvarn "Moka Express"???? en M-203??

arneuven

New member
Mitt först inlägg :)
Jag har på gång att köpa en kvarn, äntligen...!
Hittat vad jag trodde var en M-203 på nätet men enligt säljaren står det bara Moka Express på den...ska enligt dem vara 1 1/2 år gammal. Det verkar vara mycket kunnigt folk här så jag frågar er, är det en M-203? Är den bara drygt ett år gammal? Är den värd att köpa? för 1100???
 

Bilagor

  • Bild 9.jpg
    Bild 9.jpg
    6.4 KB · Visningar: 60

botze

Well-known member
Mitt först inlägg :)
Jag har på gång att köpa en kvarn, äntligen...!
Hittat vad jag trodde var en M-203 på nätet men enligt säljaren står det bara Moka Express på den...ska enligt dem vara 1 1/2 år gammal. Det verkar vara mycket kunnigt folk här så jag frågar er, är det en M-203? Är den bara drygt ett år gammal? Är den värd att köpa? för 1100???

Ser ju onekligen ut som en M203:a. 1100 är säkert ett bra pris jämfört med nypris i Sverige men jag skulle hellre köpa en ny för 1700 från Tyskland...
 

arneuven

New member
Verkar som många haft problem med de billiga tyska M203:eek:rna. Så därför kändes det ok att köpa begat...men man blir ju lite tveksam när de inte vet vilket märke det är på den.
 

botze

Well-known member
Verkar som många haft problem med de billiga tyska M203:eek:rna. Så därför kändes det ok att köpa begat...men man blir ju lite tveksam när de inte vet vilket märke det är på den.

Jag skulle bli mycket förvånad om det var någon skillnad mellan de som köpts från Tyskland och de som köpts i Sverige. Det är med stor sannorlikhet exakt samma maskin. Så ev. kvalitetsproblem gäller nog alla maskiner.

Jag hade problem med min första maskin men fick den smidigt utbytt.
 

kafei

Well-known member
ja det ser verkligen ut som en 203:a.
kolla med ägaren om han/hon bytt malskivor på den nån gång. annars lär du få göra det själv rätt snart, om du köper den..
fast beror ju på hur mycke den är använd och så.
 

treefinger

Well-known member
Jag har en svensk minimoka 203, malskivorna låter lite när man maler, men kaffet blir bra.

tror inte heller att det är någon som helst skillnad mellan svensk/tysk minimoka, låter väldigt osannolikt i mina öron.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Verkar som många haft problem med de billiga tyska M203:eek:rna.

De kommer med största sannolikhet från samma fabrik.

Skälet till att det känns som om det är fler som har problem med tyska kvarnar beror förmodligen på att de flesta köper sina kvarnar därifrån (eftersom det är mycket billigare), så statistiskt sett så borde det vara fler som har problem med "tyska kvarnar".
 

botze

Well-known member
Skälet till att det känns som om det är fler som har problem med tyska kvarnar beror förmodligen på att de flesta köper sina kvarnar därifrån (eftersom det är mycket billigare), så statistiskt sett så borde det vara fler som har problem med "tyska kvarnar".

Sen är det ju så att de som har problem "låter mer" än de som inte har problem. Har man inga problem skriver man sannorlikt inte om detta på ett internetforum. Här på forumet är vi väl 2 st som sista tiden haft problem. Mycket? Ingen aning.
 

arneuven

New member
ja det ser verkligen ut som en 203:a.
kolla med ägaren om han/hon bytt malskivor på den nån gång. annars lär du få göra det själv rätt snart, om du köper den..
fast beror ju på hur mycke den är använd och så.
Tack för alla svar. Hur ofta ska man byta skivor på den? Vad kostar det...?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp