Coffee Siphon

peephole

Well-known member
Ställer min fråga igen, måste ha svar snabbt :( Hur många koppar kan man brygga som minst i 5koppars verisionen?
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Ställer min fråga igen, måste ha svar snabbt :( Hur många koppar kan man brygga som minst i 5koppars verisionen?
Prøv deg fram! Scott Rao skriver i "Everyting but Espresso" at om du bruker under 2 min trekketid bør du altid fylle 2/3-deler med vann fordi du trenger en viss mengde vakum til å trekke kaffen ned gjennom filteret (eller hvordan det var). Det er også en liten fare for at glasset kan sprekke om du ikke har nok vann, og om du ikke legger metallkjede ned i bunnen når du varmer opp vannet.
 

peephole

Well-known member
Jajo men nu är det ju så att jag inte har nån än utan måste ju veta vilken jag ska köpa, vill gärna kunna göra 4-5 koppar men även kunna göra 1 eller max två koppar utan att det blir sämre eller tom. går sönder.. Kanske slutar med att det blir en 3koppars ändå så får man väl göra flera omgångar om det ska vara på det viset :(
 

Ante

Well-known member
Kör på en femma, tycker det är väldigt sällan om inte aldrig som jag brygger bara en kopp siphonkaffe eller aeropress och drip-filter för den delen.

Två koppar har jag bryggt i min femma utan problem och jag märkte då ingen skillnad i koppen jämfört med när man brygger 4 eller 5 koppar.

Det är rätt bökigt att brygga två omgångar om du har fler än tre gäster, istället för att bara kunna brass på i femman.
 

Mayhem

Well-known member
Min två-koppars har markeringar för 2 eller 1 kopp. De tre-koppars som fanns att brygga med på BL&L hade markeringar för 3 respektive 2 koppar som jag minns det. Fem-koppars har säkerligen markeringar för 5, 4 och kanske rentav 3 koppar men vid mindre bryggning än så kan nog ge sämre resultat. Detta eftersom det alltid är en viss mängd vatten kvar i den nedre kammaren, därmed blir den relativa andelen vatten som aldrig får någon direkt kontakt med kaffet större ju färre koppar du bryggar.
 

peephole

Well-known member
Såja, det fick bli en 3koppars ändå eftersom jag förväntade mig att 5koppars skulle vara skitstor och gör på tok för mycket kaffe men så var det inte, dumt av mig men men.

Har lite problem.. använder originalbrännaren, som är helt värdelös. för det första så blir siphonbryggaren kolsvart och för det andra så när vattnet väl är uppe i den övre delen så är det inte varmt nog, var runt max 83c. Antar att jag måste köpa en butanbrännare? Dosering?
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Om du hadde lest instruksjonen så hadde du sett at flammen ikke skal nå opp til glasset. Dette regulerer du ved å justere lengden på veiken. Du bør benytte vann fra vannkoker fordi det vil ta alt for lang tid å koke med oljebrenneren. Du skal ikke sette fast "toppen" før du har nådd 99-100 grader i det nederste glasset - da vil du få 94-95 grader i glasset på toppen.

Jeg bruker 22g til 350 mil. vann (ved start). Varierende i hennhold til kaffe, ferskhet og kverningsgrad lar jeg kaffen trekke 2 - 2:30 min. Min temnikk er at jeg venter til vannet er kommet helt opp i det øverste glasset, og så har jeg i kaffen. Jeg bruker de første 30 sek. til å forsiktig dytte all kaffen under vannet - så lar jeg den stå. Når tiden er klar, stopper jeg flammen, og kaffen trekker gjennom filteret ned i det nederste glasset. Idet nedtrekket begynner rører jeg godt rundt i kaffen.
 

peephole

Well-known member
Jo jag läste nåt om att den skulle vara max 4cm låga och ca 3mm veke men tar ju år att koka upp vattnet då, men jag får vänta till 99-100c nästa gång innan jag sätter dit överdelen, satte i den vid 94 nu.

Jag använde 16g för 2.5dl vatten och 2min extraheringstid eller vad man ska kalla det, blev blaskigt ändå känns det som, kan vara för grovmalet.
 

peephole

Well-known member
HELVETE, har helt seriöst stått i en timme nu och försökt göra kaffe med denhär jävla skitgrejen.. väntade till 98 grader(tog ca 25-30min) och tänkte att det måste fan räcka den kommer aldrig bli 99c.. sätter dit överdelen och hur många grader är vattnet om inte MAX 83c.. sen börjar det sjunka mer och mer.. börjar om och tänkte att nu måste det ju ändå gå, den är fan förvärmd och allting MEN NÄÄÄ nu blev den fan inte ens med än 96c i nederdelen och sen började det sjunka igen och det spelar fan ingen roll om jag har den jävla skit alkoholbrännaren högt upp eller inte.

FAN vad arg jag är, kunde ju lika gärna kört upp de 1000kr den kostade i arslet och vart mer nöjd.. hade den inte vart så jävla dyr hade jag kastat ut den genom fönstret och hoppat på den.
 

Steven

Active member
Har lite problem.. använder originalbrännaren, som är helt värdelös. för det första så blir siphonbryggaren kolsvart och för det andra så när vattnet väl är uppe i den övre delen så är det inte varmt nog, var runt max 83c. Antar att jag måste köpa en butanbrännare? Dosering?

Vad har du för bränsle?
Du måste använda Tenol som finns på bensinmacken. Du ska absolut inte använda lampolja för då blir det kolsvart.
Innan du brygger ska du hälla kokhetvatten i siphonen som du häller bort, det är endast för att värma den. Sedan häller du på en ny omgång med hett vatten som du nu brygger på.
 

peephole

Well-known member
Använder faktist lampolja då baristashopen skrivit detta: "Vi rekommenderar lampolja eftersom det ryker väldigt lite." så antog att det var det man skulle köra. Får leta upp Tenol och prova med det då.

Jag brukar koka upp vatten i vattenkokaren och sen hälla i men misslyckats, hälla ut och börja om och hoppas att det ska fungera eftersom den borde ju vara uppvärmd då men har inte hjälpt ändå.
 

Steven

Active member
Aj då, måste vara många som har svurit efter att ha använt lampolja. Finns en Eng site som säljer butan brännare. Frakten är lite dyr dock om man bara köper en produkt men under 500kr blir det iaf. Jag har inte beställt något från dom tidigare men det verkar seriöst.

Edit: Glömde säga att du kanske behöver en ny veke (Finns på Bauhaus bla) om du ska byta till Tenol. Men du kan prova att dränka gammla veken med Tenol och krama ur den ett par gånger.

Hoppas du får till det, siphonen tillagar väldigt god kaffe!
 
Senast ändrad:

baristashopen

Active member
Baristashopen har nu tagit in en butan-brännare av hög kvalitet som är ämnad för Hario kaffesifonhttp://www.baristashopen.se/se/art/rekrow-rk4203-butan-mikrobrannare.php
4714447-rescaledpic-300x274.jpg
 

Steven

Active member
Här kommer måtten på pappersfilter hållaren till en Hario TCA-5 siphon. Skulle gissa att det är likadan hållare för alla deras modeller.

[URL="
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp