Jämför Faema E61 Legend S med La Marzocco Linea/FB70?

mag

Well-known member
LM: Dubbla kokare, PID, enorm temperaturstabilitet, bättre grupper, ca 40 år mindre på nacken, förmodligen lite bättre byggkvalitet...?!
Synesso är väl lite mer US style med paddlar istället för knappar exempelvis... har inte så bra koll på dem
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Som det står i annonsen: "trycker sjunker en aning när den överbelastas". LM och Synesso är nästintill konstanta...Sedan är det själva känslan när man jobbar. Det rinner annorlunda på en LM än på en FAEMA.
 

Merckx

Member
Men ojoj vá vacker den är. Det gör sitt till att Eddy "il cannibale" Merckx hade sina största framgångar med den loggan på bröstet. All respekt till den som köper den. Word !
 

AA

Skottjägare
Synesso är fina maskiner. Dom har bara funnits några år så därför är dom väldigt ovanliga ännu.
Att LM har dålig byggkvalitet håller jag inte med om. Allt som används mycket kommer att slitas och då kommer problem uppstå.
Att GS/3:an har sämre byggkvalitet än deras riktiga maskiner stämmer. Den är ändå bättre än mina gamla maskiner.

Faeman är en av dom vackraste maskiner som finns. Det är bara att konstatera att det mesta som gjordes förr var så väldans mycket vackrare.

/AA
 

Tobbe_L

Well-known member
Jag tror att Faeman har bättre byggkvalitet än LM.
Likaså tror jag att en E61 från 60-talet har bättre byggkvalitet än en nytillverkad E61 Legend.

Men som allt som används så måste man göra underhåll.

På kaffefronten så LM en större repeterbarhet då de har lite bättre tempstabilitet mm.
Men när man väl kan hantera en E61:a så tror jag att man kan göra minst lika bra kaffe på den :D
 

Pac

Maskindoktorn
AA, du har bildbevis i en av länkarna ovan. Han som renoverat alla dessa LM skriver bland annat "What is it with me and cracked brew boilers? Every single machine I get requires some welding to the brew boiler. This time the cut-outs for the groups on the boilers had cracks."

Hur många har detta problemet? Var hittar jag siffror?

/AA

Bra frågor men väldigt svårbesvarade. Bäst data borde La Marzocco ha. Jag tvivlar dock på att de är så intresserade av att svara.
 

alexanderruas

Well-known member
jag gissar på att denna Faema E61 i annonsen är en nyproducerad och inte daterar från 1961 som hävdas. den ser för sprillans ut tycker jag.
är det ngn som känner till Café Due?
känns som om endast sanna espressoapparat älskare skulle orka med en 46 årig apparat.

a
 

Tobbe_L

Well-known member
En E61 från 60-talet o en från idag skiljer sig inte i konstruktionen.

Möjligtvis lite o en elektroniska övervakningen av vattennivåer o tempskydd mm.
 

Tobbe_L

Well-known member
Det är skydd som gör att kokaren stänger av sig om den blir för varm, tex om vattennivån blir för låg.

på gamla maskiner fick man oftast ha koll på sådant själv.
På nyare maskiner så tas sådant hand av elektroniken.

Har man en temperaturstabil maskin så blir det en parameter mindre att hålla reda på.
Men när man väl har lärt sig hur mycket man måste flusha på tex en E61 så har man även där rätt bra kontroll på temperaturen.

Det hela handlar om att vara stabil i sitt hantverk :)
Om vi tar två baristor som kan sin sak. En väl inkörd på en LM o en på E61
så tror jag att vi kommer få väldigt svårt att säga vilken kaffe som kommer från vilken maskin.
 

AA

Skottjägare
AA, du har bildbevis i en av länkarna ovan. Han som renoverat alla dessa LM skriver bland annat "What is it with me and cracked brew boilers? Every single machine I get requires some welding to the brew boiler. This time the cut-outs for the groups on the boilers had cracks."

Han skriver att det är "old style boilers". Förhoppningsvis så har dom bytt kvalitet på materialet på nya kokarna om detta var ett utbrett problem.

/AA
 

alexanderruas

Well-known member
...Det hela handlar om att vara stabil i sitt hantverk :) Om vi tar två baristor som kan sin sak. En väl inkörd på en LM o en på E61 så tror jag att vi kommer få väldigt svårt att säga vilken kaffe som kommer från vilken maskin.

men då undrar jag varför GS3'an blivit "the whole grail" på hemmamaskiner.
man kan ju köpa en engrupps Faema E61 Legend för 34,000:- (http://www.italiankitchenaids.com/proddetail.php?prod=faema-a)

den tycker jag är snyggare än GS3!!
plus att i så fall finns det ju en himla massa andra maskiner med E61 grupp som är välbyggda apparater för mellan 10-25,000:- som borde vara med i leken!

eller?


a
 

Tobbe_L

Well-known member
Alla vill väl ha en Ferrari eller :D

Men om man blir en bättre förare bara för man har en, det är frågan ;)
image002.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,718
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp