Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 30

Ämne: Berlin?

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2009
    Berliner Kafferösterei

Ett kaffeställe av den äldre skolan som rostar i egen butik och ett cafe i anslutning till det. Har tydligen direktimport från gårdar och rostar försiktigt. Massor med olika kaffen i butiken. Restaurangkaraktär på cafeét med lätt snorkig servitris. Dubbel cappuchino med kakao på topp, mest för att framhäva latte-art'en, och matchar bra det välbalanserade kaffet som även det drar åt choklad.

Tårtavdleningen är stor och rejäla bitar. Tyvärr gelatin i många av dem, men om man gillar sånt så finns allt från klassiska tyska jordgubbstårtor till chokladchocker.
    IMG_1225.jpg

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2009
    The Barn
    Auguststrasse 58
    Kaffe från square mile (UK). Många bryggmetoder, aeropress, drop, espresso. Drack en Tanzania iced aeropress som var ok, intressant men fick ingen ahaupplevelse, jag är inte helt övertygad om iskaffe - det finns en underton som för mig påminner om nescafe..

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2009
    Coffe Cult
    Bergmannstr. 89, Kreutzberg
    Ett "normalt" café utan nördaspirationer som kör med Mahlkönig K30, LM och kaffe från "Andraschko", med mycket fint resultat. Kollade lite på den här Andraschko, och han verkar varit involverad i kaffekedjan Einstein tidigare, men nu kör eget.

Var i Berlin på en snabbvisit och hann med ett antal av de ställen som nämnts här. Jag blev väldigt positivt överraskad då jag sällan tidigare haft några större kaffeupplevelser i Tyskland. Jag var i Berlin under fyra dagar men hann ändå med sex kaffeställen. Tre av dessa (Godshot, The Barn och Bonanza Coffee Heroes) var riktigt bra, ett (Cafe CK) har viss potential (jag hade nog otur när jag var där) och två som jag definitivt inte kommer att besöka igen.

Godshot, Immanuelkirchstraße 32
    Hade tre kvarnar igång när jag var där. I den ena körde de någon italiensk blandning som jag ej testade. De hade även en Nekisse från Backyard Coffee i Frankfurt. Testade den som espresso och den var riktigt bra (vilket den bör vara för €4 för en enkel). Lite synd att köra den som första kaffet på plats i Berlin då mycket annat är trist i jämförelse. Därefter inmundigades även en enkel på 'Blue Phoenix' från Phoenix Coffee Roasters (i Dresden). 'Blue' är en blend på 50% Brasilien (Fazendas Dutra) och 50% Kenya (Nyerihill Estate). Den var inte alls lika 'spektakulär' som Nekissen men ett bra kaffe med toner av torkad frukt och även lite drag åt hasselnötter. Den testades även som Cortado två dagar senare och den gjorde sig nog bättre med mjölk.

Phoenix verkar vara 'husrosteriet' som alltid finns i minst en kvarn. Det såldes även andra bönor från Phoenix (blandningarna 'Red', 'Green' och 'Black').Personalen som jobbade där verkade väldigt intresserade och kunniga. Pratade mest med Anja som även rekommenderade några ytterligare ställen.

Cafe CK, Marienburger Straße 49
    Ligger i princip runt hörnet från Godshot och deras kaffe kommer från Bonanza Coffee Heroes. Bra urval av kaffe och metoder (espresso, v60, aeropress och presskanna erbjuds när jag var där) men tyvärr var jag ganska besviken på allt jag testade där. Drack först en kenyan som v60 och den kan tyvärr endast beskrivas som helt misslyckad. Den var överextraherad och i princip odrickbar. Jag återkom dock två dagar senare och fick en helt ok Costa Rica (var dock annan personal som arbetade denna dag). Jag hade nog inte alls givet CK en ytterligare chans om det inte varit för att Godshot legat runt hörnet. Tror dock att det finns potential men verkar till stor del bero på vem som står bakom disken.

The Barn, Auguststraße 58
    Väldigt charmigt ställe med gott om alternativ om man även är lite hungrig. Fräscha mackor, bullar, kakor och en massa andra drycker än kaffe finns. De kör Square Mile som sitt 'husrosteri' så det är ingen tvekan om att de har bra bönor att arbeta med. Vid mitt besök hade de även tagit in kaffe från St Alis relativt nyöppnade rosteri (och café) i London. Oturligt nog för mig så har jag precis varit i London så var inga nyheter för mig vad gäller utbudet men de hade Agoga (Papua Nya Guinea), Blackburn Estate (Tanzania) och Spring Blend från Square Mile och även Herbazu från St Ali. Drack alldeles för många koppar (v60, aeropress och espresso) där men allt var väldigt bra. Vill man ha en stabil kopp så verkar The Barn verkligen vara ett bra alternativ.

Double Eye, Akazienstraße 22
    Jag hade ganska höga förväntningar inför besöket på Double Eye då jag läst och hört en hel del positivt om det. Stället i sig är litet, trångt men charmigt. Fullt med folk men de är snabba så tog inte lång tid att beställa, få kaffet och sedan hitta en plats på de bänkar eller stolar som finns utanför. Kaffet var dock en besvikelse, oklart vilket kaffe de använde - tjejen jag frågade verkade inte riktigt veta (alternativt inte vara tillräckligt bra på engelska för att förklara för mig). Av smaken att döma så var det dock sannolikt någon italiensk blandning med en del robusta i. Min tjej beställde för övrigt en cortado som dock serverades på ett sätt som jag aldrig någonsin varit med om - det var en enkel espresso med kondenserad mjölk. Efter lite diskussioner kunde hon dock få vad vi menade var en cortado. Någon som är mer hemma i Berlin kanske kan förklara om Cortado normalt serveras med kondenserad mjölk där. Totalt sett en besvikelse och bland de sämsta av de besökta ställena.

Einstein Kaffee, Tauentzienstrasse 21-24 (inne på KaDeWe)
    Jag vet inte riktigt om detta passar in med de andra ställena. De påstår sig visserligen vara ett rosteri som fokuserar på högkvalitativt kaffe men det känns väldigt mycket storskalig produktion över det. Personalen verkar också helt ointresserad av kaffe (fick t ex stoppa dem från att skumma om mjölk till min tjejs cortado) och det märktes tyvärr då espresson jag drack inte var något vidare.

Bonanza Coffee Heroes, Oderberger Straße 35
    De rostar sitt eget kaffe i samma lokal som de har café. Stället är väldigt litet men det finns gott om sittplatser utanför så om vädret är bra finns det gott om plats att sitta ned och njuta av kaffet. De kör tyvärr inga bryggmetoder utan det är espressomaskinen som gäller så kunde tyvärr bara testa deras espressoblandning på plats. Den var dock en trevlig blandning och den var definitivt bra om än inte särskilt spännande. Köpte dock med mig lite kaffe därifrån som ska provas hemma. Yumi (en av ägarna) rekommenderade både deras Yirgacheffe och Ntangoru så både dessa införskaffades. Fick även med mig ett prov av deras Blue Batak från Sumatra som Yumi pratade väldigt gott om.

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2011
    Jag har själv bott i Berlin under en tid och stället är verkligen fullt av kaffeställen. Den absolut största skillnaden mellan berlin och göteborg är att man i Berlin inte kan få vanligt bryggkaffe utan allt görs med maskin så om man bara är sugen på en kopp kaffe får det bli en americano. Ibland saknar jag faktiskt bryggkaffet med billig påfyllning.

På något sätt har man här en helt annan kafékultur. Kaféerna här har alltid en mer enhetlig inredning och är mysigare miljöer. Även fast jag inte själv röker så uppskattar jag att väldigt många ställen här tillåter rökning. Tycker att det ger en mysigare och mer avslappnad kaféupplevelse, och just kaféupplevelsen verkar vara något man lägger större vikt vid här. Kanske beror det på att lokalhyran här är såpass låg att mycket avslappnade och annorlunda människor öppnar kaféer och dessa sätter kanske gärna en väldigt personlig prägel på stället.

Jag bor i kreuzberg och precis i närheten av min lägenhet ligger café morena, spreewaldplatz, och detta är ett av mina favvoställen. Annars finns det också väldigt mycket i Prenzlauer Berg.

Junior Member
    Reg.datum
    maj 2013
    Här kommer en typisk bild på en tysk gåva: http://www.klingel.de/produkt/gesche..._group=7525271. Den här fantastiskt konstige svanen hittade jag på Klingel - För den som redan har allt.

Här kommer ett par bra grejer Marchand - fransk samma gata som Hauptbahnhof o hörnan
    efter Mercur Hotel

Galerie Lafayette bortåt Friedrichstrasse

Båda franska typ

Senior Member SirGrunges avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hur ser det ut i Berlin nu för tiden? Vet att Bonanza finns kvar, men i övrigt?

Jag ska dit nästa vecka.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •