Berlin?

brinegar

Member
Jag har själv bott i Berlin under en tid och stället är verkligen fullt av kaffeställen. Den absolut största skillnaden mellan berlin och göteborg är att man i Berlin inte kan få vanligt bryggkaffe utan allt görs med maskin så om man bara är sugen på en kopp kaffe får det bli en americano. Ibland saknar jag faktiskt bryggkaffet med billig påfyllning.

På något sätt har man här en helt annan kafékultur. Kaféerna här har alltid en mer enhetlig inredning och är mysigare miljöer. Även fast jag inte själv röker så uppskattar jag att väldigt många ställen här tillåter rökning. Tycker att det ger en mysigare och mer avslappnad kaféupplevelse, och just kaféupplevelsen verkar vara något man lägger större vikt vid här. Kanske beror det på att lokalhyran här är såpass låg att mycket avslappnade och annorlunda människor öppnar kaféer och dessa sätter kanske gärna en väldigt personlig prägel på stället.

Jag bor i kreuzberg och precis i närheten av min lägenhet ligger café morena, spreewaldplatz, och detta är ett av mina favvoställen. Annars finns det också väldigt mycket i Prenzlauer Berg.
 

MachoDemon

Active member
Här kommer ett par bra grejer Marchand - fransk samma gata som Hauptbahnhof o hörnan
efter Mercur Hotel

Galerie Lafayette bortåt Friedrichstrasse

Båda franska typ
 

SirGrunge

Well-known member
Hur ser det ut i Berlin nu för tiden? Vet att Bonanza finns kvar, men i övrigt?

Jag ska dit nästa vecka.
 

Jay

Well-known member
Hur ser det ut i Berlin nu för tiden? Vet att Bonanza finns kvar, men i övrigt?

Jag ska dit nästa vecka.

The Barn
Companion Coffee
Five Elephant
Chapter One
West Berlin
Röststätte

fråga Chris och Shawn på Companion, de har nog koll på övriga ställen värda ett besök!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hade trevligt på Berliner Kaffeerösteri. Uhlandstrasse 174. De hade en del kul att välja på och brutala kaloribomber till tårtbitar. Drack en fin yirgacheffe på press, men det är några år sen. Och så var jag nykär också vilket kan ha stört mitt annars så goda omdöme. För den tunnare plånboken skulle jag glatt vilja rekommendera studentcaféet jag vinglade in på där man kunde få en enkel espresso för € 0,50. Jag kommer bara inte ihåg var det låg...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

SirGrunge

Well-known member
Det blev besök på Oslo Kaffebar, The Barn, Five Elephant och vad som blev min favorit: hipsterhaket Bonanza där jag blev väldigt väl bemött och gjorde två besök. Köpte hem kaffe från Oslo, Five och fick faktiskt en påse av Bonanza. Oerhört generöst.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp