Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 30

Ämne: Berlin?

Berlin - der komplette Kaffeeführer!

Ska till den tüska huvudstaden några dagar - nån som har några tips på ställen med drickbart kaffe?

Mitt enda kaffeminne från berlin (2005) är den extremt dåliga servicen hos Dunkin' Donuts. Beställde två koppar kaffe varav en skulle vara med mjölk. Fick grädde istället och påpekade detta. Personalen tyckte det var mitt fel och det gick inte att få nytt. Det slutade med att jag fick betala för en ny kopp. En trevlig stad, men inte direkt några servicemänniskor.

Några bra kaffetips har jag tyvärr inte.

Pröva en Einspänner på KaDeWe. Det är åtminstone dyrt.

Jag var på vägg att ställa precis samma fråga. Var där precis från Lör - Tisdag kväll och hittade mest dåligt kaffe.
    Konstigt nog var Starbucks den bästa jag hittade. Hade en hyfsat bra barista då. I för sig hade jag en hasselnöts latte och kan inte riktigt säga om själva kaffet var god. Bra skum och tom art. Smakade helt OK.
    Skulle vara kul att få svar från någon som vet.
    I don't have a problem with caffeine. I have a problem without caffeine!

Tillbaka från några sköna dagar kan jag rapportera följande goda nyheter: Det finns riktigt kaffe att finna i Berlin! Lite sökning på vår tyska motsvarighet, http://www.kaffee-netz.de/ gav en del tips värda att kollas upp. Stadens storlek till trots är dock de bra ställena ganska få, egentligen tycker jag bara de två förstnämnda är värda en omväg.

Bonanza Coffee Heroes, Oderberger Str 34 (Prenzlauer Berg, nära Mauerpark)
    I denna numera gentrifierade och hippa öststadsdel frodas cafeer, barer och loppisar och så även en kvalitetskaffebar. Några fd designers som skippat designtrenden och istället startat kaffebar driver detta ställe med kärlek och humor. Härligt hemsnickrad inredning, med finess, totalt distanslösa foton på väggarna och en tregruppers Synesso Cyncra tillsammans med några Mazzrar och ett otal Mottakannor borgar för kvaliteten. En minutiös barista fanns på plats när vi var där och levererade nedanstående stabila lövprydda cappu. Ytterligare en espresso samt bonusshot inmundigades. (första fyra bilderna)

Double Eye, Akazienstr 22 (Schöneberg)
    På rekommendation av ovansstående barista åkte vi även en tur söderut till dessa ganska trevliga och lite mer "vanliga" kvarter för att beskåda en Linea som när vi var på plats visade sig ha ersatts av en Astoria. Här var det hemrostat som gällde, baristan berättade stolt om sin blandning som också smakade mkt bra, mer åt det skandinaviska hållet snarare än italian style. Arbetsfördelningen bakom disken var lite annorlunda; en som bara skötte disk, en som malde och extraherade och en tjej (latteart champion 2005 tror jag) som skummade, hällde och tog betalt. Fullt med folk, kö och ganska högt tempo men trevligt och opretentiöst.

Macchina Caffè, Alte Schönhauser Str (Mitte)
    Berlins motsvarighet till Kaffemaskinen. Har man espressotörst kan man enligt utsago även få ordentligt kaffe här.

Coffein-Bar, Münzstr (Mitte)
    Manaresi, 2gr Elektra T3, lite mer Italian Style men fullt godkänd espresso i för övrigt kaffesvala men schyssta kvarter.

Det finns säkert mer men detta var vad jag hann på 2,5 dagar!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Säg inte att du missade en Einspänner när du var på tyskspråkig botten?!

(Einspänner=ein verlängerter Espresso im Glas mit viel Sahne (Schlagobers) obenauf.)

Perfekt, tack för guiden mag. Vet ej när jag ska till Berlin igen men det blir roligare nu.

Här kommer en bild av en typisk latte som jag fick i Berlin.

Bifogade bilder Bifogade bilder

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •