Berlin?

mag

Well-known member
Berlin - der komplette Kaffeeführer!

Ska till den tüska huvudstaden några dagar - nån som har några tips på ställen med drickbart kaffe?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Mitt enda kaffeminne från berlin (2005) är den extremt dåliga servicen hos Dunkin' Donuts. Beställde två koppar kaffe varav en skulle vara med mjölk. Fick grädde istället och påpekade detta. Personalen tyckte det var mitt fel och det gick inte att få nytt. Det slutade med att jag fick betala för en ny kopp. :) En trevlig stad, men inte direkt några servicemänniskor.

Några bra kaffetips har jag tyvärr inte.
 

fiddlerman

Well-known member
Jag var på vägg att ställa precis samma fråga. Var där precis från Lör - Tisdag kväll och hittade mest dåligt kaffe.
Konstigt nog var Starbucks den bästa jag hittade. Hade en hyfsat bra barista då. I för sig hade jag en hasselnöts latte och kan inte riktigt säga om själva kaffet var god. Bra skum och tom art. Smakade helt OK.
Skulle vara kul att få svar från någon som vet.
 

mag

Well-known member
Tillbaka från några sköna dagar kan jag rapportera följande goda nyheter: Det finns riktigt kaffe att finna i Berlin! Lite sökning på vår tyska motsvarighet, http://www.kaffee-netz.de/ gav en del tips värda att kollas upp. Stadens storlek till trots är dock de bra ställena ganska få, egentligen tycker jag bara de två förstnämnda är värda en omväg.

Bonanza Coffee Heroes, Oderberger Str 34 (Prenzlauer Berg, nära Mauerpark)
I denna numera gentrifierade och hippa öststadsdel frodas cafeer, barer och loppisar och så även en kvalitetskaffebar. Några fd designers som skippat designtrenden och istället startat kaffebar driver detta ställe med kärlek och humor. Härligt hemsnickrad inredning, med finess, totalt distanslösa foton på väggarna och en tregruppers Synesso Cyncra tillsammans med några Mazzrar och ett otal Mottakannor borgar för kvaliteten. En minutiös barista fanns på plats när vi var där och levererade nedanstående stabila lövprydda cappu. Ytterligare en espresso samt bonusshot inmundigades. (första fyra bilderna)

Double Eye, Akazienstr 22 (Schöneberg)
På rekommendation av ovansstående barista åkte vi även en tur söderut till dessa ganska trevliga och lite mer "vanliga" kvarter för att beskåda en Linea som när vi var på plats visade sig ha ersatts av en Astoria. Här var det hemrostat som gällde, baristan berättade stolt om sin blandning som också smakade mkt bra, mer åt det skandinaviska hållet snarare än italian style. Arbetsfördelningen bakom disken var lite annorlunda; en som bara skötte disk, en som malde och extraherade och en tjej (latteart champion 2005 tror jag) som skummade, hällde och tog betalt. Fullt med folk, kö och ganska högt tempo men trevligt och opretentiöst.

Macchina Caffè, Alte Schönhauser Str (Mitte)
Berlins motsvarighet till Kaffemaskinen. Har man espressotörst kan man enligt utsago även få ordentligt kaffe här.

Coffein-Bar, Münzstr (Mitte)
Manaresi, 2gr Elektra T3, lite mer Italian Style men fullt godkänd espresso i för övrigt kaffesvala men schyssta kvarter.

Det finns säkert mer men detta var vad jag hann på 2,5 dagar!
 

Bilagor

  • 07034-023.jpg
    07034-023.jpg
    59.7 KB · Visningar: 87
  • 07034-025.jpg
    07034-025.jpg
    57.8 KB · Visningar: 74
  • 07034-026.jpg
    07034-026.jpg
    33.5 KB · Visningar: 84
  • 07034-028.jpg
    07034-028.jpg
    63.8 KB · Visningar: 73
  • 07034-035.jpg
    07034-035.jpg
    80.7 KB · Visningar: 64

Satyricon

Well-known member
Säg inte att du missade en Einspänner när du var på tyskspråkig botten?!

(Einspänner=ein verlängerter Espresso im Glas mit viel Sahne (Schlagobers) obenauf.)
 

fiddlerman

Well-known member
Här kommer en bild av en typisk latte som jag fick i Berlin.


attachment.php
 

Bilagor

  • Berlin.jpg
    Berlin.jpg
    20.2 KB · Visningar: 141

Jutta

Well-known member
Är i Berlin just nu och tog precis en kaffe på Espresso Lounge på Bergmannstrasse i Kreutzberg. Ganska osexig inredning men mil bättre kaffe än genomsnittet i Berlin. Fick inte reda på något om blandningen men mjölken i min cappu var rätt tempererad om inte med perfekt textur, espressobasen helt ok och absolut värd sina 2€. Får se om jag hinner med Bonanza-stället imorgon innan jag åker hem!
 

Satyricon

Well-known member
För bakelsernas skull bör man besöka Café Opernpalais på Unter den Linden, får inte missas.

http://www.opernpalais.de/

Café Kranzler vid Kurfürstendamm är också en klassiker. Fram till år 2000 serverades där en verkligt duglig frukostbuffé. Tragiskt nog har detta kafé fallit offer för framåtskridandet och numera huserar institutionen enbart i rotundans övervåning. Men man kan förstås inte ha besökt Berlin, eller ens ha levat, utan att ha varit på Kranzler, ehuru en skugga av sitt forna jag.

http://www.cafekranzler.de/
 
bonanza coffee heroes

Bonanza rekommenderas verkligen! Trevliga människor och fin miljö. Kaffet är mycket bra!
Bifogar en bild.
 

Bilagor

  • 04_Berlin.jpg
    04_Berlin.jpg
    48.8 KB · Visningar: 35

petrush

Well-known member
Hej, var i Berlin över påsk med mycket tid för långpromenader till utvalda adresser :) En kul stad med många små kaffeställen, och många kaféer som rostar själva! Mycket gott kaffe, men upplevde att man har en "hårdare" smakprofil än sveriges kaffeentusiaster.

Barcomi's
Bergmanstrasse 21, Kreuzberg
En liten robust lokal i Kreutzberg, Berlin. I fönstret står en Probat rost och jobbar för fullt. De svartklädda herrarna är allvarliga och beställning sker vid bordet. Kaffet är kraftigt mörkrostat och något beskt. Det är husblandningen som serverats. Inte säker att den har robusta, men kraftigt mörkrostad, består av Guatemala, Kenya och Java. Diskmedelskum på cappuchinon. Ur deras tregruppers Gaggiamaskin rinner kaffet mycket beskedligt, både dubbel och enkel. Kaffet står förmalt i en burk i närheten av maskinen. Bagels och olika patisserier, och lite cheesecakes och pajer. Jag tar en till, en tanzania rekommenderar han. Baristan sköljer ur portafiltret innan han byter kaffe. Under mina två timmar här kördes ingen kvarn.
SDIM2084.jpg
 
Senast ändrad:

petrush

Well-known member
Godshot
Immanuelkirchestrasse 32, Prenzlauer Berg
Litet ställe som fått bra kritik, rostar inte själv med hade tre olika bönor att välja från, alla från olika rosterier. Hade fått för mig att en flat-white brukade vara ungufär samma kaffe-mjölk propotioner som en cappuchino fast utan skummet. Här var en flat white förmodligen 4 dl mjölk med en enkel i. Kenyanen gjorde tappra försök att tränga genom mjölksmaken, och man kunde antyda en viss blommighet :) Populärt ställe där många satt och läste i vårsolen.
SDIM2047.jpg
 

petrush

Well-known member
Berliner Kafferösterei

Ett kaffeställe av den äldre skolan som rostar i egen butik och ett cafe i anslutning till det. Har tydligen direktimport från gårdar och rostar försiktigt. Massor med olika kaffen i butiken. Restaurangkaraktär på cafeét med lätt snorkig servitris. Dubbel cappuchino med kakao på topp, mest för att framhäva latte-art'en, och matchar bra det välbalanserade kaffet som även det drar åt choklad.

Tårtavdleningen är stor och rejäla bitar. Tyvärr gelatin i många av dem, men om man gillar sånt så finns allt från klassiska tyska jordgubbstårtor till chokladchocker.
IMG_1225.jpg
 

petrush

Well-known member
The Barn
Auguststrasse 58
Kaffe från square mile (UK). Många bryggmetoder, aeropress, drop, espresso. Drack en Tanzania iced aeropress som var ok, intressant men fick ingen ahaupplevelse, jag är inte helt övertygad om iskaffe - det finns en underton som för mig påminner om nescafe..
 

petrush

Well-known member
Coffe Cult
Bergmannstr. 89, Kreutzberg
Ett "normalt" café utan nördaspirationer som kör med Mahlkönig K30, LM och kaffe från "Andraschko", med mycket fint resultat. Kollade lite på den här Andraschko, och han verkar varit involverad i kaffekedjan Einstein tidigare, men nu kör eget.
 

TheSaint

New member
Var i Berlin på en snabbvisit och hann med ett antal av de ställen som nämnts här. Jag blev väldigt positivt överraskad då jag sällan tidigare haft några större kaffeupplevelser i Tyskland. Jag var i Berlin under fyra dagar men hann ändå med sex kaffeställen. Tre av dessa (Godshot, The Barn och Bonanza Coffee Heroes) var riktigt bra, ett (Cafe CK) har viss potential (jag hade nog otur när jag var där) och två som jag definitivt inte kommer att besöka igen.

Godshot, Immanuelkirchstraße 32
Hade tre kvarnar igång när jag var där. I den ena körde de någon italiensk blandning som jag ej testade. De hade även en Nekisse från Backyard Coffee i Frankfurt. Testade den som espresso och den var riktigt bra (vilket den bör vara för €4 för en enkel). Lite synd att köra den som första kaffet på plats i Berlin då mycket annat är trist i jämförelse. Därefter inmundigades även en enkel på 'Blue Phoenix' från Phoenix Coffee Roasters (i Dresden). 'Blue' är en blend på 50% Brasilien (Fazendas Dutra) och 50% Kenya (Nyerihill Estate). Den var inte alls lika 'spektakulär' som Nekissen men ett bra kaffe med toner av torkad frukt och även lite drag åt hasselnötter. Den testades även som Cortado två dagar senare och den gjorde sig nog bättre med mjölk.

Phoenix verkar vara 'husrosteriet' som alltid finns i minst en kvarn. Det såldes även andra bönor från Phoenix (blandningarna 'Red', 'Green' och 'Black').Personalen som jobbade där verkade väldigt intresserade och kunniga. Pratade mest med Anja som även rekommenderade några ytterligare ställen.

Cafe CK, Marienburger Straße 49
Ligger i princip runt hörnet från Godshot och deras kaffe kommer från Bonanza Coffee Heroes. Bra urval av kaffe och metoder (espresso, v60, aeropress och presskanna erbjuds när jag var där) men tyvärr var jag ganska besviken på allt jag testade där. Drack först en kenyan som v60 och den kan tyvärr endast beskrivas som helt misslyckad. Den var överextraherad och i princip odrickbar. Jag återkom dock två dagar senare och fick en helt ok Costa Rica (var dock annan personal som arbetade denna dag). Jag hade nog inte alls givet CK en ytterligare chans om det inte varit för att Godshot legat runt hörnet. Tror dock att det finns potential men verkar till stor del bero på vem som står bakom disken.

The Barn, Auguststraße 58
Väldigt charmigt ställe med gott om alternativ om man även är lite hungrig. Fräscha mackor, bullar, kakor och en massa andra drycker än kaffe finns. De kör Square Mile som sitt 'husrosteri' så det är ingen tvekan om att de har bra bönor att arbeta med. Vid mitt besök hade de även tagit in kaffe från St Alis relativt nyöppnade rosteri (och café) i London. Oturligt nog för mig så har jag precis varit i London så var inga nyheter för mig vad gäller utbudet men de hade Agoga (Papua Nya Guinea), Blackburn Estate (Tanzania) och Spring Blend från Square Mile och även Herbazu från St Ali. Drack alldeles för många koppar (v60, aeropress och espresso) där men allt var väldigt bra. Vill man ha en stabil kopp så verkar The Barn verkligen vara ett bra alternativ.

Double Eye, Akazienstraße 22
Jag hade ganska höga förväntningar inför besöket på Double Eye då jag läst och hört en hel del positivt om det. Stället i sig är litet, trångt men charmigt. Fullt med folk men de är snabba så tog inte lång tid att beställa, få kaffet och sedan hitta en plats på de bänkar eller stolar som finns utanför. Kaffet var dock en besvikelse, oklart vilket kaffe de använde - tjejen jag frågade verkade inte riktigt veta (alternativt inte vara tillräckligt bra på engelska för att förklara för mig). Av smaken att döma så var det dock sannolikt någon italiensk blandning med en del robusta i. Min tjej beställde för övrigt en cortado som dock serverades på ett sätt som jag aldrig någonsin varit med om - det var en enkel espresso med kondenserad mjölk. Efter lite diskussioner kunde hon dock få vad vi menade var en cortado. Någon som är mer hemma i Berlin kanske kan förklara om Cortado normalt serveras med kondenserad mjölk där. Totalt sett en besvikelse och bland de sämsta av de besökta ställena.

Einstein Kaffee, Tauentzienstrasse 21-24 (inne på KaDeWe)
Jag vet inte riktigt om detta passar in med de andra ställena. De påstår sig visserligen vara ett rosteri som fokuserar på högkvalitativt kaffe men det känns väldigt mycket storskalig produktion över det. Personalen verkar också helt ointresserad av kaffe (fick t ex stoppa dem från att skumma om mjölk till min tjejs cortado) och det märktes tyvärr då espresson jag drack inte var något vidare.

Bonanza Coffee Heroes, Oderberger Straße 35
De rostar sitt eget kaffe i samma lokal som de har café. Stället är väldigt litet men det finns gott om sittplatser utanför så om vädret är bra finns det gott om plats att sitta ned och njuta av kaffet. De kör tyvärr inga bryggmetoder utan det är espressomaskinen som gäller så kunde tyvärr bara testa deras espressoblandning på plats. Den var dock en trevlig blandning och den var definitivt bra om än inte särskilt spännande. Köpte dock med mig lite kaffe därifrån som ska provas hemma. Yumi (en av ägarna) rekommenderade både deras Yirgacheffe och Ntangoru så både dessa införskaffades. Fick även med mig ett prov av deras Blue Batak från Sumatra som Yumi pratade väldigt gott om.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp