Är i Berlin just nu och tog precis en kaffe på Espresso Lounge på Bergmannstrasse i Kreutzberg. Ganska osexig inredning men mil bättre kaffe än genomsnittet i Berlin. Fick inte reda på något om blandningen men mjölken i min cappu var rätt tempererad om inte med perfekt textur, espressobasen helt ok och absolut värd sina 2€. Får se om jag hinner med Bonanza-stället imorgon innan jag åker hem!
Café Kranzler vid Kurfürstendamm är också en klassiker. Fram till år 2000 serverades där en verkligt duglig frukostbuffé. Tragiskt nog har detta kafé fallit offer för framåtskridandet och numera huserar institutionen enbart i rotundans övervåning. Men man kan förstås inte ha besökt Berlin, eller ens ha levat, utan att ha varit på Kranzler, ehuru en skugga av sitt forna jag.
För er som är på besök (eller bor här!) i Berlin, finns det numer en topplista – på svenska – över Berlins bästa kaffebarer. Double Eye i Schöneberg toppar just nu:
Hej, var i Berlin över påsk med mycket tid för långpromenader till utvalda adresser En kul stad med många små kaffeställen, och många kaféer som rostar själva! Mycket gott kaffe, men upplevde att man har en "hårdare" smakprofil än sveriges kaffeentusiaster.
Barcomi's Bergmanstrasse 21, Kreuzberg
En liten robust lokal i Kreutzberg, Berlin. I fönstret står en Probat rost och jobbar för fullt. De svartklädda herrarna är allvarliga och beställning sker vid bordet. Kaffet är kraftigt mörkrostat och något beskt. Det är husblandningen som serverats. Inte säker att den har robusta, men kraftigt mörkrostad, består av Guatemala, Kenya och Java. Diskmedelskum på cappuchinon. Ur deras tregruppers Gaggiamaskin rinner kaffet mycket beskedligt, både dubbel och enkel. Kaffet står förmalt i en burk i närheten av maskinen. Bagels och olika patisserier, och lite cheesecakes och pajer. Jag tar en till, en tanzania rekommenderar han. Baristan sköljer ur portafiltret innan han byter kaffe. Under mina två timmar här kördes ingen kvarn. SDIM2084.jpg
Senast redigerat av petrush den 2011-05-01 klockan 21:02.
Godshot Immanuelkirchestrasse 32, Prenzlauer Berg
Litet ställe som fått bra kritik, rostar inte själv med hade tre olika bönor att välja från, alla från olika rosterier. Hade fått för mig att en flat-white brukade vara ungufär samma kaffe-mjölk propotioner som en cappuchino fast utan skummet. Här var en flat white förmodligen 4 dl mjölk med en enkel i. Kenyanen gjorde tappra försök att tränga genom mjölksmaken, och man kunde antyda en viss blommighet Populärt ställe där många satt och läste i vårsolen. SDIM2047.jpg
Följ oss!