Malskivornas betydelse - Bigger is better?

jojo

Well-known member
Hej!

Jag funderar på att köpa en ny kvarn och funderar över om det är bättre med större malskivor. Givet att det är i princip samma kvarn i övrigt, är det då bättre med malskivor som är 75 mm istället för 58 mm?

Behöver man tänka på kvarnens rpm? Och är i så fall 1400 rpm bra?

Vad är dessutom fördelen med koniska malskivor.. och varför har så få kvarnar sådana?

:huh: inte säker riktigt :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Större malskivor är bättre, ju lägre varvtal på kvarnen desto bättre (kaffet värms inte upp lika mycket av malningen).

Är lite osäker på just varför koniska påstås vara bättre?:huh:
 

jojo

Well-known member
finns det någon som helst nackdel med att ha så stora malskivor som man kan hitta?

De kvarnarna verkar ha stora hoppers, men jag vill hellre ha en liten hopper. Kanske man kan förhandla sig till. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den stora nackdelen är väl priset... Och till viss del storleken, de kanske inte får plats under köksskåpet.

Man kan köra utan hopper eller kapa av hoppern så den blir lite lägre.
 

jojo

Well-known member
Ok, men om vi bortser från priset och storleken så blir alltså kvaliteten i portafiltret högre med större malskivor?

Finns det någon avtagande effekt någonstans tror du? :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ja, vid malskivor på 3 meter i diameter så blir det så mycket halvmalda kaffebönor kvar mellan skivorna.:cool:

I övrigt så tror jag på tesen "bigger is better", i alla fall i de kvarnar jag har tittat på, för espressobruk. Jag har inte kikat på butiks- eller fabrikskvarnar.
 

RuneL

Well-known member
Hej!

Jag funderar på att köpa en ny kvarn och funderar över om det är bättre med större malskivor. Givet att det är i princip samma kvarn i övrigt, är det då bättre med malskivor som är 75 mm istället för 58 mm?

Behöver man tänka på kvarnens rpm? Och är i så fall 1400 rpm bra?

Vad är dessutom fördelen med koniska malskivor.. och varför har så få kvarnar sådana?

:huh: inte säker riktigt :D

Jeg ved ikke om større skiver er en fordel, ud over at de, som KG siger, kan klare større mængde kaffe uden at varmes så meget op.

Det jeg tror er fordelen ved koniske malskivor er at skivorna har en længere kant som de skærer på. Det betyder at motoren ikke behøver være så kraftig for at kunne kværne bønnerne, eller at skiverne holder længere da belastningen er spredt ud over en længere kant.
 

jojo

Well-known member
Okej, tack för infon.

Men om vi tänker så här då: Om man gör kanske 4-6 dubbla espresso per dag, kommer man då få märkbart bättre resultat med 75 mm malskivor jämfört med 58 mm?
 

jojo

Well-known member
Jo, jag har läst om deras test där.. läste några sidor förut och några sidor nu.. drar de några generella slutsatser någon gång verkligen? :p

De har roliga bilder när de tar kort på kvarnarna brevid sina barn i varje fall :)
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Hej!

Jag funderar på att köpa en ny kvarn och funderar över om det är bättre med större malskivor. Givet att det är i princip samma kvarn i övrigt, är det då bättre med malskivor som är 75 mm istället för 58 mm?

Behöver man tänka på kvarnens rpm? Och är i så fall 1400 rpm bra?

Vad är dessutom fördelen med koniska malskivor.. och varför har så få kvarnar sådana?

:huh: inte säker riktigt :D
Vad är det för kvarn du menar? Nu blev jag nyfiken.
 

jojo

Well-known member
hehe.. kollade på bland annat macap.. en sån där utan doseringslåda.. verkar finnas i lite olika modeller och den största har 75 mm malskivor. Vet inte vad den skulle kosta dock :)

spana in www.macap.it
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp