Malgrader...

Stefan Böna

Mr Microtext
Korrigera eller verifiera mina teorier:

Om det inte kommer nästan något kaffe trots att man inte tampat mer än ställt plasttampern i PFt, betyder detta att kaffet är för finmalet?

Och, om det - oavsett hur hårt jag tampar - aldrig blir längre extraktionstider än 13 sekunder, betyder detta då att kaffet är för grovt malet?

Är det någon mer än jag som testat att mala från Zoegas lösviktssortiment (på t ex ICA)? Vilken malgrad bör man ha där? Ja, ja, jag vet, köp en egen kvarn osv... :)

//Stefan
 

botze

Well-known member
Är det någon mer än jag som testat att mala från Zoegas lösviktssortiment (på t ex ICA)? Vilken malgrad bör man ha där? Ja, ja, jag vet, köp en egen kvarn osv... :)

//Stefan

"Väldigt fint"? :) Hur anger man en malningsgrad? Jag är ny inom detta och tänkte att jag skulle börja med Zoegas-bönor från Hemköp. När jag sen bytte till Molinari-bönor (dyraste de hade på Ica maxi) fick jag skruva upp malningsgraden REJÄLT, ca 0,5 enheter på Marv-skalan på min Demoka 203:a. Alltså betydligt grövre malning med Molinarin. Vad det beror på har jag ingen aning om, kanske var Zoegas-kaffet äldre och torrare?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har testat att köpa från Zoega och malt i butik med deras kvarn. Jag har satt kvarnen på "Espresso fin", vilket medför att jag, i bästa fall, får en mörkt brun liten färgklick i botten av koppen (efter 35-40 sekunder; jag ger upp något tidigare än så dock). Frågan är således huruvida man ska försöka gå upp ett steg till strax före "Espresso fin"; i slutet av "Brygg"...? :huh:

Annars har jag förstått att i stort sett allt påverkar malgraderna: ålder, temperatur, luftfuktighet osv. Kanske t o m valet av färg på tröjan... :coffee:

//Stefan
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Ok – face it. En kvarn på önskelistan. Men kanske du inte har möjligheten riktigt ännu.
Alternativ 1: Mal på affären och hoppas att du hittar en standardmalning som fungerar. Frid och fröjd för tillfället.
Alternativ 2: Mal för fint och få ngt som är svåranvändbart. Packar du i mindre kaffe så ökar nämligen risken för kanalisering. Vill inte!
Alternativ 3: Mal lite för grovt. Du slipper kanalisering men kaffet extraheras för fort. Ditt tricks – ta fram morteln och tag ett par varv där med dina 14 gram kaffe. Dräll inte på tiden för kaffet tappar smak av tiden i luften. Mortla inte mer än ett skott åt gången. Du bör ganska lätt kunna få ett mal/mortlat kaffe som ger dig dina 25 sek.
;)
 

HeMo

Well-known member
Förutom malningsgraden och trycket man tampar med har ju mängden kaffe i filtret stor betydelse för genomrinningstiden. Om du maler finare får du plats med mer kaffe på samma volym vilket gör att man kan få en dubbel effekt om man inte är uppmärksam på detta. Dvs om du har en fin malning och en grov malning och tampar lika hårt med båda och t ex siktar på att kaffet ska nå upp till spåret i filtret kommer du att ha större mängd kaffe med den finare malningen.

Jag skulle tro att du kan testa med att dosera lite mindre när du kör med malningen "Espresso fin".
 

botze

Well-known member
Jag har testat att köpa från Zoega och malt i butik med deras kvarn. Jag har satt kvarnen på "Espresso fin", vilket medför att jag, i bästa fall, får en mörkt brun liten färgklick i botten av koppen (efter 35-40 sekunder; jag ger upp något tidigare än så dock). Frågan är således huruvida man ska försöka gå upp ett steg till strax före "Espresso fin"; i slutet av "Brygg"...? :huh:

Min hemköp har en sån kvarn också, med en sån inställning, brevid Zoegas-bönorna. Om du inte vill/kan köpa egen kvarn så är det väl bara att prova sig fram med den maskinens malningsgrader, d.v.s. prova ett eller två snäpp upp, kanske köpa en liten påse kaffe med varje..?? Se till att märka påsarna på nåt smart sätt då bara så du vet vilken som är vilken :D

Det är alltid ett dilemma det där, när man inte har egen kvarn. Jag hittade av en slump ett kaffe vars malningsgrad passade perfekt för min Krups, Caffé Musetti heter det, gott var det också :) På Coop forum hittade jag det.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag använder Musetti på jobbets maskin. Där fungerar det bra. Däremot tyckte Silvia att det var för grovmalet... Faktum är att jag blandade de bägge sorterna och fick till en OK "grad"; det funkade iaf bättre än var för sig...

Nu var det inga mängder kaffe jag köpte, utan testade lite grann med ett hekto eller liknande i påsarna (125 g Musetti i burk).

//Stefan
 

botze

Well-known member
Jag använder Musetti på jobbets maskin. Där fungerar det bra. Däremot tyckte Silvia att det var för grovmalet... Faktum är att jag blandade de bägge sorterna och fick till en OK "grad"; det funkade iaf bättre än var för sig...

Den varianten har jag också gjort! För grovt + för fint = perfekt :D
 

tobbeg

Active member
Jag kan rekommendera att gå till en riktigt kaffehandel. De har kvarnar med finare inställningsintervall än de där zoegaskvarnarna. De har dessutom oftast bra mycket färskare kaffe då Zoegaskaffet i butikerna oftast luktar damm och lite bränt.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag instämmer i ditt resonemang. Problemet är ju bara att dessa sällan (om ens aldrig) har öppet på lördag eftermiddag och/eller söndagar... Kan vara bra att ha vissa alternativ, var min (nybörjar)tanke... :huh:

Första laddningen jag köpte till min nya maskin inhandlades på en riktig kaffeaffär! :)

//Stefan
 

johey

Well-known member
Att blanda för grovt och för fint kaffe har sina nackdelar. Åtminstone teoretiskt. Funkar det i praktiken så grattis! :)

För grovt kaffe blir underextraherat och för fint kaffe överextraherat. Resultatet av blandningen är således att en del av kaffets fina smaker stannar kvar i sumpen, medan en del av de dåliga smaker kommer med i kaffet. Det är just av den anledningen man ska ha en bra kvarn som ger jämn kornstorlek.

Har jag hört... :coffee:
 

GuruX

Well-known member
På mitt Hemköp står det en ganska stor kvarn från Bunn bredvid Zoegasbönorna. Det är väl inte så tokigt märke? Gör inte de restaurangkvarnar?

Annars får du gör som mig och köra på budgetvarianten. Handjagare!
 

botze

Well-known member
Att blanda för grovt och för fint kaffe har sina nackdelar. Åtminstone teoretiskt. Funkar det i praktiken så grattis! :)

För grovt kaffe blir underextraherat och för fint kaffe överextraherat. Resultatet av blandningen är således att en del av kaffets fina smaker stannar kvar i sumpen, medan en del av de dåliga smaker kommer med i kaffet. Det är just av den anledningen man ska ha en bra kvarn som ger jämn kornstorlek.

Har jag hört... :coffee:

Självklart är det ingen bra lösning. Men det är en nödlösning som funkar bättre än bara för grovt/bara för fint :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Hur känsligt är det med malningen?

Jag fick några hekto Monteriva Marche malet åt mig. Kvarnen ställdes på 4,5, vilket visade sig vara för grovt (längre extraktionstider än 13 sek omöjligt). Lite synd, eftersom det är (verkar vara) väldigt gott... :(

När jag går tillbaks för att köpa mer, ska jag be dem skruva ned kvarnen ett halvt steg eller ett helt steg? Hur stor skillnad kan ett halvt steg göra? Detta är väl förstås kvarnberoende, men kan man säga något ungefärligt? Silvian är ju lite kinkig när det gäller malgrader, uppenbarligen...

Till alla ser om tjatar om måstet att ha egen kvarn: Jag förstår er nu! www.jagvillhakvarn.nu!

//Stefan
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det beror på kvarnen och hur stor skalan är. Jag skulle ha provat ett par, tre olika malningsgrader i småpåsar. Fråga personalen och berätta att det var lite för grovmalet.

Kanske föreslår de ett set med: 4,0 - 3,5 - 3,0
Eller kanske föreslår de ett set: 4,2 - 3,9 - 3,5

Så märker du upp påsarna med malningsgrad och ser vilken som fungerar bäst.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag skakar liv i denna tråd igen för att ställa mig några frågor på området malning och malgrader.

Hur gör ni andra när ni byter bönor och ska ställa om malgraden? Är det ner till nollan och stega uppåt som gäller eller utgår ni från innevarande inställning?

Kan man se och/eller känna på bönorna (hårdhet, storlek etc) vilken malgrad de ska ha? Ungefärligt då, alltså? Eller är detta helt sonika något man lär sig känna; som att cykla? Jag skulle gärna vilja få kläm på detta så det inte gåt åt så mycket bönor "i onödan"... :blush:

Sedan en annan sak jag har undrat lite över. Vad är "viktigast": tiden eller mängden? Vissa gånger får jag extraktioner med (vad jag tycker) fina mussvansar. Problemet med dessa är att 6 cl tar 35 sek och uppåt. De som blivit bäst är de som börjar med mussvansar för att sedan övergå till - vad jag kallar - råttsvansar (mer strid ström; på gränsen till forsande). Vid dessa extraktioner blir det 6 cl på runt 25 sek. Hur gör (tycker) ni andra?

//Stefan (som inte riktigt får rätsida på alla variabler och som fått slut på bönor i kvarnen samt slantar i plånboken)
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp