BFC Perfetta. Erfarenhet någon?

goat

Well-known member
Hej!
Första inlägget för mig här!

Tänkte bara kolla om någon har erfarenhet av denna maskin eller annan erfarenhet av BFC-maskiner i allmänhet.

Tycker drygt 10K för en maskin med värmeväxlare verkar okej.

Tack för mig.

goat
 

Molarin

Well-known member
BFC-maskinerna har en grymt skön känsla i vreden och det föll jag för... Riktigt fina maskiner.

Perfettan har dock inte värmeväxlare.
 

lupoo

Well-known member
Har haft en Perfetta i drygt ett år och är helnöjd med den. Som ren espressomaskin fyller den sin uppgift till fullo (om man vill kan man ju alltid PIDa den som mrjohan har gjort). Men det ÄR en enkelkokare och skall det göras "mjölkbaserat" så blir det till att vänta till maskinen är redo i ångläge, något jag har lärt mig leva med.

Bra kvalitet, stabilt byggt, bra service/support här i Sverige....och den är SNYGG också ;).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men det ÄR en enkelkokare och skall det göras "mjölkbaserat" så blir det till att vänta till maskinen är redo i ångläge, något jag har lärt mig leva med.

Är det inte till och med så... att det är längre väntetid mellan bryggning-skumning och vice versa med en perfetta jämfört med tex en Silvia? Eftersom kokaren är större och det tar ängre tid för den större volymen att bli varm/kall.
 

lupoo

Well-known member
Är det inte till och med så... att det är längre väntetid mellan bryggning-skumning och vice versa med en perfetta jämfört med tex en Silvia? Eftersom kokaren är större och det tar ängre tid för den större volymen att bli varm/kall.

Men det ÄR en enkelkokare och skall det göras "mjölkbaserat" så blir det till att vänta till maskinen är redo i ångläge, något jag har lärt mig leva med.
tiotecken i vitt
 

ergu

Member
Jag har en Perfetta sen ungefär två månader. Jag tycker det är en jätte trevlig maskin gediget byggd och som klarar av att göra bra kaffe.

Det enda jag tycker är lite dåligt är att kopparna inte blir så varma när de står uppe i koppvärmaren, är det något som ni andra också upplever?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men det ÄR en enkelkokare och skall det göras "mjölkbaserat" så blir det till att vänta till maskinen är redo i ångläge, något jag har lärt mig leva med.

Ja, det skrev du redan tidigare, jag såg det redan då (utan fet text också).

Frågan som jag ställde var:

Är det inte till och med så... att det är längre väntetid mellan bryggning-skumning och vice versa med en perfetta jämfört med tex en Silvia? Eftersom kokaren är större och det tar ängre tid för den större volymen att bli varm/kall.
Om du inte vet svaret så är det såklart OK. Men om du vet tiden det tar att växla mellan de olika lägena med en Perfetta jämfört med tex en Silvia så vore det väl snällt att svara?

Inte mot mig (by all means, var elak mot mig bara ;) ) utan mot någon som funderar på att köpa en Perfetta. De kanske tycker att den informationen är intressant, värdefull och något att ta med i beräkningen när de ska bestämma vilken espressomaskin de ska köpa? Det var det som var tanken med frågan, jag står inte och funderar på att köpa en Perfetta så för mig spelar det ingen roll hur lång (eller kort) tid det tar.


Jag vet varken tiden det tar för en Silvia eller en Perfetta att växla läge, eftersom jag inte har ägt någon av apparaterna ifråga.

Bara en tanke.:coffee:
 

lupoo

Well-known member
OK ren fysik! Det tar längre tid att värma upp 8 dl vatten än 3 dl, och lika så tar det längre tid att kyla ner 8 dl vatten än 3 dl.
Men....."jag har lärt mig att leva med det"

( tid ??? jag börjar skumma när det närmar sig 2 bar i kokaren.)

EDIT: Koppvärmning. Visst den är inte optimal men inte något jag tänker på. "Slattar" i lite vatten i koppen så blir den "varm och go". Jag går lite i funderingar att isolera kokaren och efter att ha gjort det så finns det inte mycket till koppvärmare kvar skulle jag tro.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Hur man än vänder och vrider på det så kommer man väll ändå fram till samma slutsats. -Perfettan är en av de bästa maskiner som pengar kan köpa till ett kaffeälskande hem ifall du & dina närstående i första hand dricker espresso. Det funkar också alldeles utmärkt till ett par lattes, men däremot startar problemen ifall ditt hem invaderas av ett helt sällskap som omvartannat vill ha espresso, latte & gud vet allt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK ren fysik! Det tar längre tid att värma upp 8 dl vatten än 3 dl

OK, tack för fysiklektionen.

Hur lång tid det tar att växla mellan de olika lägena har givetvis också att göra med vilken effekt det är i apparaterna, så "ren fysik" är ju inte lika intressant som att veta skillnaden i tid.

Silian drar 1100 W
Perfettan drar 1400 W

Vad det gör med tiderna kan säkert någon som är bättre på fysik än jag räkna ut. :)
Jag tänkte bara att du hade koll på tiden, det var därför jag frågade.

Men....."jag har lärt mig att leva med det"

Jag tror att du kunde ha skippat delen med att du har lärt dig leva med det... Det var femte gången det nämndes i den här tråden.

Jag tror på dig, det finns inget behov av att tjata?:huh:

Tar du illa upp för att det påpekas att det tar längre tid att växla mellan lägena?
Det kanske inte är något som en newbie tänker på när han ska köpa sin första espressomaskin direkt... Han kallar ju till och med Perfettan för en maskin med värmeväxlare.

Jag förstår inte problemet? :unsure:
 

lupoo

Well-known member
Det funkar också alldeles utmärkt till ett par lattes, men däremot startar problemen ifall ditt hem invaderas av ett helt sällskap som omvartannat vill ha espresso, latte & gud vet allt.
Exakt! Problemlösaren stavas P R E S S K A N N A och en interssant singel böna av bra kavlite. Gott kaffe till alla! (sen kan man ju snika in i köket och göra några "nakna enkla" för de som är intresserade ;) )

KG: Har inte mätt någon tid, men det är inte frågan om något som inte är hanterbart vid vanlig användning i övrigt se ovan.
 

goat

Well-known member
Skumt

På specen står detta att läsa:
"Perfetta är utrustad med ångrör för skumning av mjölk till Cappuccino och Latte. Maskinens värmeväxlare möjliggör samtidig bryggning och skumning av mjölk."

Är det en uppgraderad version nu för tiden månne?

goat
 

Yirgacheffe

Well-known member
Nej det finns inte ngn uppdaterad version. Stäm den som skrivit det där och skaffa dig en hx-maskin för pengarna.
Om du vill ha en bfc med värmeväxlare så får du kliva upp ett steg i storlek
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Skumt, förmodligen tryckfel. Allvarligt fel i så fall!

Det är för många knappar på bilden för att den skulle se ut som en HX (värmevxl), en av knapparna används för att flippa mellan de olika lägena och behövs inte på en HX.

Det är någonting som inte stämmer.:huh:
 

jojo

Well-known member
haha.. snopet om man köper maskinen då! :)

Det finns en maskin som heter Isomac Tea att köpa för ca 10 000 kr - samma som Isomac Millenium fast utan flashigt chassi. :coffee:
 

lupoo

Well-known member
På specen står detta att läsa:
"Perfetta är utrustad med ångrör för skumning av mjölk till Cappuccino och Latte. Maskinens värmeväxlare möjliggör samtidig bryggning och skumning av mjölk."

Är det en uppgraderad version nu för tiden månne?

goat
Vem har gett denna spec?

jb coffehouse (generalagent? ) bör nog har rätt info. Info om Perfettan här
 

jojo

Well-known member
jepp, låter mycket vettigare... värmeväxlare har jag aldrig sett på en maskin med 0.75l kokare..
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp