Uppsala - Vardein & Co

Musicman

Well-known member
Hej,

Som andra stop på vårt Uppsala-"jam" idag stod Vardein. Och vilket härligt besök! Monsun Molabar i kvarnen och två mycket trevliga tjejer som gjorde varsin enkel espresso samt en cappu till "efterätt". Hög kvalité på handlaget (förstås) och det hela smakade toppen. Min gode vän var lyrisk efter cappun....:D. Dessutom var priserna bland de absolut lägsta jag varit med om vilket naturligtvis är en trevlig bonus. Jag återkommer snarast!

Som många andra här kan jag varmt rekommendera ett besök!
 

Tobiemme

Well-known member
jag var där idag och blev serverad en av de bästa kopparna espresso jag fått i Uppsala. och då är jag trots allt född och uppvuxen där. förvisso var inte blandningen i min favoritkategori (60/40) men som klassisk italiensk espresso var den en riktig höjdare! dessutom dragen av en mycket duktig och kunnig barista. hon berättade engagerat om sina kaffen och det visade sig att hon dessutom hade lite råkaffe till försäljning... ;) god dryck, gott snack!
 

Blue Java

Active member
Ja, Vardein är sannerligen kaffemecca här i Uppsala. Undrar om något annat ställe i stan känner sig manade att försöka nå upp till denna nivå. Det är ju inte bara kaffet som räknas, utan även bemötandet och kunnandet och atmosfären, även om saluhallen var mysigare innan branden...
 

TTobbe

Well-known member
Var och köpte lite kaffe och en aeropress i går och då sa hon att det kommer att bli ett evenemang med föreläsare ock kopping och bra priser i augusti inget datum bestämt ännu.:lol::lol:
 

TTobbe

Well-known member
Den 4/9 kommer eventet att pågå det kommer att vara två seriösa provningar i små grupper.
 

erikb

Member
Finns fortfarande platser kvar till den 4 sept.

Det blir provning med J (från J&N) under dagen och en del nya produkter och specialerbjudanden sägs det.
 

TTobbe

Well-known member
I morgon är det dags för lite kaffeskoj på Vardein i saluhallen hon har lovat att det ska finnas kaffe som är rostat denna vecka ses där :coffee::coffee:
 

[SH]

Well-known member
Jag ska dit på kaffeprovning ledd av Johan Ekfeldt kl 14:30, någon mer som kommer att vara där?
 

TTobbe

Well-known member
Riktigt trevlig tillställning var med på provningen kl 1700 gott kaffe med trevligt rundsnack dellerhagen var också med en riktigt trevlig prick.
 

[SH]

Well-known member
Ja, det var mycket trevligt. Pratade en hel del med både Dellerhagen och Ekfeldt och de var riktigt trevliga båda två. Kristina hintade dessutom om att det lutar åt att kaffefestivalen blir ett återkommande event och jag vet vem som kommer att boka in sig även nästa år isf...

Hittade en hel del riktigt färskrostat kaffe som fick följa med hem... :)
 
Kan bara hålla med 2 föregående talare, riktigt trevligt var det.
Till början vart jag lite besviken, trodde det skulle bryggas i en manuell espresso maskin.
Men alla smakprov bryggdes i en Aeropress, efter första provsmaket så insåg jag att det är ju ännu ett perfekt sätt att få gott kaffe :)
Det hela slutade med att man köpte med sig en Aeropress hem.
Måste säga att det är ett bättre alternativ i många fall.
Vem som helst kan köpa och använda en Aeropress med mkt gott resultat.

Tummen upp för igår Kristina :D
 

[SH]

Well-known member
lunkentuss, var du på provningen 14:30 tillsammans med din sambo? Satt ni mitt emot Johan? I så fall var det jag som satt till vänster om er, längst in mot väggen.

Kul att du gillar Aeropressen. :)
 
Tjenare!

Det stämmer bra det :)
Kul att träffa på någon i forumet som man mött i verkligheten.
Har testat 5 sorter sedan kaffeprovningen, både i Aeropressen och Rancilion.
Är supernöjd med Aeropressen, blir riktigt bra utan några större ansträngningar.
Insåg även vilken betydelse färskt kaffe har när man kör i Rancilion.
Både smak och utseende skiljde sig rejält mot tidigare sorter jag testat.
Man kan se på tigreringen hur gammalt kaffet är nästan :)

Ha en fortsatt trevlig kväll tillsvidare själv ska man vinna lite på Bingolotto strax ;
 

larjo11

Well-known member
Trevligt ställe.
Var in för att köpa några påsar då jag ändå var i Uppsala av en annan anledning.
De hade riktigt nyrostad Fat från Dellerhagen.

Blev en espresso på Bella o en Evasolo på husets blandning.
Solon var god men vet inte om jag gillar Bellan...
 

TTobbe

Well-known member
Den 18/12 är Mathias Dellerhage och jammar på vardein hela dagen han har tre nya singlar med sig :lol:
 

[SH]

Well-known member
Var förbi där idag och hälsade på Mattias och provsmakade det som bjöds. Köpt med mig en påse Chelba, tror den kommer att ge mig några riktigt goda koppar kaffe,
 

TTobbe

Well-known member
Var också och träffade Mathias och prata kaffe fick även smaka hans nya stardust den var dock inte färdig men väldigt god som kommer att bli godare. Vi blev även bjudna till borlänge och och jama lite när vi prata rostning och RK-träffar men det får vi ta tag i efter jul om intresse fins att fara till borlänge :coffee:
 
Topp