Uppsala - Vardein & Co

treefinger

Well-known member
nu säger gumman att johan och nyström-gänget endast kommer vara där till 16. Själv minns jag inte hur länge de skulle vara där, men Vardein o Co har ju öppet till 18 iaf.. men men.. det är nog fortfarande en chansning.
 

TheWhip

Well-known member
Killen med flax slår till igen...


Jag och en kollega var i Uppsala efter att ha varit på en helt sanslös oförglömlig Gasque på Uppsala Slott efter en dag på Ekonomikum på Kontaktdagarna. Detta i egenskap av projektledarrepresentant för TEAM (TekniskEkonomiskaArbetsMarknadsdagar). Dagen efter har vi lite tid kvar och ringer David Molarin för att höra om ngt bra ställe för en espresso i Uppsala och han säger att Treefinger pratar varmt om Saluhallen. Så jag och kollegan gick dit och stöter på 2 ställen där, efter några minuters observerande inser vi vilket som gäller. Går fram och beställer en dubbel espresso, får veta att det är monsun malabar i kvarnen. Får till min glädje veta att det bara kostar 7,50 kr (halva priset, på ett för övrigt mkt billigt pris). Tjejen i kassan berättar med glädje att Mattias från Johan & Nyström också kommer. Klockan är vid det här laget 10:30 och vi ska med ett tåg som går 11:53. Men vi sätter oss och väntar och tar några koppar till. När Mattias kommer vill han visa Aeropressen och tar fram en påse Kenya AA Estate (rostad dagen innan), ett kaffe som Mattias tycker blir för mkt syra i en espressomaskin, men med denna aeropress pressar han fram en smaksensation som inte går att beskriva, det var så många smaker, väldigt mkt citrus, men även en fyllighet. Därefter tar han fram en annan bönsort kommer inte ihåg namnet (pinsamt jag vet) men det smakar helt gudomligt dock på ett helt annat sätt. Denna smakar choklad verkligen jättemkt choklad. Inte lika spännade som Kenyan men ja... helt otrolig. Så min upplevelse av Uppsala som jag inte trodde kunde förhöjas mer efter en bankett på slottet blev fulländad, 9 koppar kaffe och en rejäl koffeinkick senare fick vi i princip springa till tåget, men det var det helt klart värt.
 

treefinger

Well-known member
Fasen, jag var ju på kontaktdagarna och minglade runt rätt rejäklt både på onsdagen och på fredagen. Du skulle ha hört av dig så hade jag kunnat visa dig runt lite. Men men, otroligt roligt att du hörde av dig till Molarin så att han kunde tipsa dig vidare till Saluhallen. Jag var där på fredagen också när Mattias var där och har lite bilder jag tänkte tanka upp när jag får lite tid över. Köpte på mig 200g Panama som faktiskt råkade vara sista batchen så jag ska verkligen njuta.
 

pgojim

Well-known member
Var där och prova, vet inte vilket men det var otroligt syrligt det han körde i aeropressen, lite för syrligt för min del :(
Sen köpte jag o kompisen en varsin mocca för 12,50 =)
 

treefinger

Well-known member
Nu kan man även hitta kaffe från Koppi samt Kontra här. Två blandningar från Koppi, Nightdriver och en Guatemala. Från Kontra var det nog tre blandningar har jag för mig, en espressoblend och två som är lite fruktigare om jag inte minns helt galet.
 

pgojim

Well-known member
Jasså det låter ju riktigt trevligt =)
Har dom något paket med aeopress med kvarn som duger till den?
 

treefinger

Well-known member
Jasså det låter ju riktigt trevligt =)
Har dom något paket med aeopress med kvarn som duger till den?

När de demade aeropressen den 1:a feb hade de en dualit-kvarn som jag blev otroligt imponerad av. Kostar runt 1300 men jag undrar om den inte är minst lika bra som min Minimoka M203, dessutom upplevde jag den som mycket tystare än min Minimoka. Mest förvånad blev jag av att se att den har koniskt malverk.

Så, jag skulle nog säga ja på den frågan också.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Dualiten är en grym partner till aeropressen. Gav bort min till min svåger i höstas och har ångrat mig ända sen dess.
 

lupoo

Well-known member
Dualiten är en grym partner till aeropressen. Gav bort min till min svåger i höstas och har ångrat mig ända sen dess.
Hmm. Min står på jobbet. Kanske skulle ta hem den och ta dit en "HighSpeedKrupps" som av en tillfällighet hamnade på bänken här hemma som "press-kvarn". Tål att tänkas på.

EDIT: Tree-> Visst är det en bra kvarn men det fattas lite för att bli en bra espressokvarn, klarar inte riktigt de finare malningsgraderna. Men till press/brygg kanon! Den har ju ett koniskt malverk också.
 

thurfjell

Well-known member
Jag kan rekommendera Kontras African Pearl, ett av de tre Kontrakaffen Vardein säljer. De andra är Kontras Espresso Blend och så ett estatekaffe från Colombia.
 
Jag har begränsad erfarenhet av smakbeskrivningar, men om jag kan säga något så är det att den, för att inte vara en blanding, har en förvånansvärt komplett och balanserad smak som täcker hela tungan.
 

thurfjell

Well-known member
Jag köpte en påse El Pedegral igår. Det finns syra – den är väldigt fin, rund och mild. Ganska kryddig smak, kanel framträdande. Males förmodligen ett snäpp finare än vad man är van vid. Bönorna har växt på 1850 meters höjd, så de är små och hårda.

Det är ett Cup of Excellencekaffe och 250 gram kostar 60:- på Vardein i Uppsala. Mycket köpvärt.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp