Jag har blivit den jag alltid hatat

Barry

New member
Jag började jobba på ett kafé för några månader sedan. Då var jag inne här och tittade, och tyckte att det här var ett otroligt larvigt forum för besserwissrar. Jag kunde inte förstå hur ni kunde ägna er åt att snacka skit om stackars caféarbetare som skummade mjölken för hårt och varmt och inte ens kunde göra elegant latteart.

Nu har jag lärt mig att göra kaffe ordentligt, och blivit beroende av det. Plötsligt förstår jag ilskan över cappuccinos som skållar av en munhålan. Jag har nu blivit en av er.

Hade ni samma utveckling, eller har ni alltid njutit av att racka ner på folk som har för mycket vatten i ristretton?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag känner att jag måste få kommentera "alltid" i trådrubriken, det känns liksom lite fel, lr?

Till frågan: Personligen har jag aldrig (ajdå, hoppas jag då...) njutit av att racka ned på folk. Men jag säger vad jag tycker och behandlar man mig respektlöst och dumt biter jag ifrån...
 

Ante

Well-known member
Det handlar väl inte så mycket om att "racka ner" på folk

Det är samma princip som att du inte vill ha söndergrillat kött serverat på en restaurang.

Sen kan jag själv ha överseende med ställen som bara hakar på kaffetrenden för att det råkar ligga i tiden. Dvs dom som går in i bara för att latte säljer bra och inte har några ambitioner för hur den ska smaka eller vilka bönor man ska köra med. Men det är nog mest för att jag vet bättre än att sätt min fot där.

Men för att svara på frågan så har jag väl alltid tyckt att man ska se till att det man serverar smakar bra, kan dock hålla med dig lite om att det blivit värre, har själv slutat beställa kaffe på flera ställen där jag förut kunde tycka att det var gott.

Skulle man gå på hur många fik/kaffeér har i umeå som annonserar om "stans bästa latte" eller "stans godaste kaffe" så skulle umeå vara ett kaffemekka av rang. Ironiskt nog så är det dom som servera bra kaffe som inte basunerar ut att dom är bäst.

Så grejen som gör att vi verkar ha satt oss själva på en pedistal har nog lite att göra med alla kaffeér där ute som säger att dom har sjukt bra kaffe när dom i själva verket inte ens utbildar personalen som står bakom spakarna
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Art eller inte spelar ingen större roll, så länge det smakar bra och är hygieniskt hanterat (inga kläggiga ångrör).

Jag rackar inte ner i första hand, det är bara när folk inte vil lära sig som de förtjänar ett "rack". ;)

Det gäller för övrigt alla yrken, jag "rackade ner" på en hel del detaljer i hur en bensinstation sköttes, jag jobbade natt där i ett halvår (eller la fram förslag och på så sätt förbättrade det). Jag rackar ner på alla som digitaliserar smalfilm med kass kvalitet, och jag har alltid och kommer alltid att racka ner på byggfusk.

Vad man än gör, så ska man göra det så bra som möjligt. Har man ett serviceyrke så är det guldservice som gäller, ska man sätta upp lister så ska det bli snygga skarvar, och ska man göra kaffe så ska det bli ett gott kaffe.

(i kaffeväg var väl Statoils helautomat med färdigmalet kaffe ingen höjdare, men jag fick i alla fall bossen att skruva upp doseringen så att kunderna fick mer i koppen för sin tia. Det tyckte jag de skulle få, och det fick de. ;) Nu har de andra automater BTW)
 

mikaels

Active member
Vad man än gör, så ska man göra det så bra som möjligt. Har man ett serviceyrke så är det guldservice som gäller, ska man sätta upp lister så ska det bli snygga skarvar, och ska man göra kaffe så ska det bli ett gott kaffe.

Amen to that :)! Om det är värt att göra, så är det värt att göra det ordentligt!
Jag njuter av väl utfört hantverk, både mitt och andras, inte av att racka ned på illa utfört arbete, utan det försöker jag undvika (och t ex varna andra för, exempelvis här)
 

Nickeh

Well-known member
Intressant tråd helt klart. Det pinsamma med det hela är att det handlar absolut inte om att alla cafér måste vara "top of the line". Men när man står i kö och väger odsen att man ska bli magsjuk mot hur kaffesugen man är så är det något som är grovt fel!

Nu har det hänt mycket men när jag började dricka kaffe var det många "vita mickar" och en liters kannor som skummades om och om och om igen. Flak av ingrodda kaffeoljor i botten på koppen kunde man nästan räkna med på vissa ställen.

Skulle någon ens komma i närheten av att tänka "Det är ok att steka ägg i stekpannan som har stått 2 veckor sen sist jag stekte ägg"? Nej men det är ok att låta kaffet rinna genom flera månader gamla kafferester. När slutade man se på kaffe som ett livsmedel innan hamnar i en kopp? Det är ett problem som inte ens borde existera som jag ser det. Jobbar man med livsmedel så ska man åt minstone hålla rent, och framförallt i en miljö där de smutsiga ytorna konstant är uppvärmda.

Så, för mig handlar det inte så mycket om att alla cafér måste servera bra kaffe. Det är en fråga om hur man vill profilera sig. Men att skapa en bakteriehärd i en lokal där man hanterar livsmedel är aldrig ok.

Men i dagsläget så har många av de cafér som grisade fått utbildningar via Beige eller så har deras kundkrets blivit mer utbildad och slutat besöka dem. Så summan av allt detta dravel, vårt oändliga gnat om vad folk gör fel, behövs för att utbilda framför allt konsumenter då det är konsumenterna som ställer kraven. Sen så har vi mejerierna att tacka för att många som stått helt ointresserat bakom maskinen på någon mack-bar har fått en grundläggande utbildning och framförallt lite inspiration till att ta sitt jobb seriöst och ge gästen den upplevelse någon i början av den långa produktionskedjan hade önskat att leverara.

Sen så är det ju så att så ämnesspecifika forum som dessa faktist är mest för sådan som "vet bättre än alla andra" så du var inte helt ute och
cyklade i ditt första intryck! Välkommen, sprid budskapet men gör det på ett fint trevligt sätt. För om du inte hade fått det första intrycket hade du nog anslutit dig tidigare och det finns många fler som skulle behöva kolla runt lite här på forumet men som avstår pga. den klassiska forumsstämningen.

Nog med "rant" för mig då jag börjar känna mig gammal och gaggig trots min unga ålder!
 

Barry

New member
Jag tycker att ni har vettiga synpunkter, de flesta av er. Men det är också lite kul att se hur min tes om att det råder "besserwissrig" stämning understrykas två gånger om.

"Jag känner att jag måste få kommentera "alltid" i trådrubriken, det känns liksom lite fel, lr?"

"Ehh... vad har denna tråd med Stockholm att göra?
//J "

Men det är rätt, man ska vårda sitt språkbruk och placera rätt saker i rätt fack.. Jag får väl försvara mig mot J med att jag aldrig tidigare hade skrivit ett inlägg här och kanske inte tyckte att det spelade så stor roll. Och visst, jag har ju inte "alltid" hatat kaffenördar, det kan jag ju inte säga emot..

Annars håller jag med Nickeh om att hygienen är absolut viktigast. En stor vit intorkad mjölkstång känns riktigt äckligt att mötas av. Sedan är det viktigt att påpeka att inte alls alla som jobbar på café har gått en utbildning och att man då bör visa respekt för nybörjarna om det inte går helt ens väg i början. Om det är rätt eller fel att släppa in en färsking bakom kaffemaskinen tål dock att diskuteras...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Sedan är det viktigt att påpeka att inte alls alla som jobbar på café har gått en utbildning och att man då bör visa respekt för nybörjarna om det inte går helt ens väg i början.

Absolut! "Alla är vi barn i början", som det heter. :)

Men då ska nybörjaren ha en i personalen som är mer kunnig och som kan "lotsa dem rätt" angående hur man gör olika sorters kaffe (om de har olika sorters kaffe på menyn). Likaså hjälpa till om det blir tokpanik och nybörjarnen inte hinner med, vissa saker måste hinnas med (tex torka av ångröret).

Det nämndes i en annan tråd, någon härifrån frågade/sade till om ångröret som var kletigt och äckligt, och fick svaret "Jag hinner inte torka av den". Det är väl som att personalen går på muggen och skiter, sedan hinner de inte tvätta händerna innan de går ut och brer mackor/hanterar sallad med händerna.

Vad sugen jag blev på att gå ut och äta på en servering nu... örk!:lol:
 

cango

Well-known member
"Sedan är det viktigt att påpeka att inte alls alla som jobbar på café har gått en utbildning och att man då bör visa respekt för nybörjarna om det inte går helt ens väg i början. ...........

Om det är rätt eller fel att släppa in en färsking bakom kaffemaskinen tål dock att diskuteras..."

Respekt skall man alltid försöka visa. Helt klart.
angående din andra kommentar:
Jag jobbar inom inredningssnickeribranchen, och ibland har vi en eller annan pryo (färskning) på praktik. Undrar vad våra kunder skulle säga om vi släppte igenom en rinnig (av färg) kökslucka, och - sade - ja, det är vår färsking till pryo som fixade den. Han har inte riktig utbildning - än.
Å andra sidan är det ju bara kaffe vi pratar om, och man kanske på sin höjd förlorar några tior, så man bör hålla det i tankarna om man får ej gott kaffe.
(och nej, har aldrig klagat på någons kaffe, då jag dricker hemma endast)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Detta är en jätteintressant diskussion. Den speglar vår tid och samhället väldigt bra, tycker jag.

Vad är det som driver människor idag? Uppenbarligen är det pengar, pengar och pengar. Borde inte det finnas en stolthet i att driva ett företag och en vilja att göra ett riktigt bra jobb?

Jag förstår att alla kaffeställen inte har energi eller tid att hålla toppklass på service och resultat. Men hur svårt är det att göra en hyffsad cappuccino? Finns det ett genuint intresse, så räcker säkert en två timmars kurs för att ge tillräckligt med kunskap för att hantera de grundläggande elementen. Eller hur!?

Det är det så trist att se denna brist på engagemang överallt!
 

Pac

Maskindoktorn
Jag jobbar inom inredningssnickeribranchen, och ibland har vi en eller annan pryo (färskning) på praktik. Undrar vad våra kunder skulle säga om vi släppte igenom en rinnig (av färg) kökslucka, och - sade - ja, det är vår färsking till pryo som fixade den. Han har inte riktig utbildning - än.
Å andra sidan är det ju bara kaffe vi pratar om, och man kanske på sin höjd förlorar några tior, så man bör hålla det i tankarna om man får ej gott kaffe.
(och nej, har aldrig klagat på någons kaffe, då jag dricker hemma endast)

Bra beskrivande jämförelse. :)

Jag håller helt med dig Cango. En kökslucka som skall pryda sin plats i 10 år eller mer måste vara bättre än ett "färskingsverk". En cappu däremot... Hur svårt och prestigeladdat behöver man göra det? Det är ju bara att gå tillbaks och fråga om man kan få en annan. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp