Gaggiaägare, hur temperatursurfar ni?

Chilhuacle

Well-known member
Hej!

Som nybliven Gaggiaägare slog det mig att det kunde vara kul att sammanställa lite data under en tråd om hur (och om) man temperatursurfar sin Gaggia, (coffe, classic, baby, etc.). Hur många som PID-at eller moddat, med ranciliorör, naket, etc.
Så kom igen! Fyll i lite data, så sammanställer jag det och presenterar jag det lagom till Jul och Mellandagskaffet om det blir några svar. :)

Jag har en Coffee.

Tempsurfar genom att vänta ca 60 sek efter gröna lampan tänts (med resonabelt varm maskin, minst 15 min efter påslag).

Betäffande mjölkskumning så har jag ej börjat tempsurfa, ska skaffa mig ranciliorör först.

Körde naket med min förra maskin, och kommer att skaffa naket portafilter såsmåningom.

Har ftf en dubbelsidig aluminiumtamper av okänt märke.

Rostar själv, så favoritkaffe är svårt att säga, det går mycket Santos just nu.
 

Chilhuacle

Well-known member
Problemet med statistik är att den lätt blir missvisande om underlaget är litet;)

Å andra sidan så slipper jag arbeta så här innan jul, det blir ju bara att kopiera ovanstående post så blir undersökningen klar.:D
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Nåja, Chilhuacle, lite att arbeta med ska du ju ändå ha:

Classic, PID, Ranciliorör, påklätt (motsats till naket? Dock bor det en wannabe nudist i mig...)
 

Chilhuacle

Well-known member
Nåja, Chilhuacle, lite att arbeta med ska du ju ändå ha:

Jaha, så var den julfriden förstörd. Fattas bara att någon till lägger in info, så måste jag börja räkna på medelvärden och annat.;) Tur att du har PIDat din maskin, så jag slipper räkna på det iaf. 100% har för tillfället ranciliorör (något jag bara ångrade de första kvällarna. "Skrikande grisen" väckte ungarna). Det låter mindre nu.:)
 

Photo

New member
Lite kul ska du väl ha att göra i jul, så här kommer min info. ;)

Baby D, Gaggiarör, påklätt.

Ren standard alltså, tur att man aldrig vill ha mjölk i kaffet :nowink: så man slipper modda. :coffee:


God Jul!
 

kit_brenner

Well-known member
Jag kör påklätt med en äldre röd Baby D.
Jag har också bytt till ranciloröret och måste tempsurfa när jag gör microskum för att få bra kvalitét på det hela.
 

Wannabe

Well-known member
Mitt bidrag

Classic
Ranciliorör
Surfar för skumning (låter ångan gå till lampan slocknar, väntar 15 sek sedan skumma)
Väntar på ett naket filter som ska anlända imorgon.
Rostar helst själv. En favorit är gokaffes Abessinska Mocca - singel.
 

tobbeg

Active member
Trevligt initiativ.

Jag har en Classic, med ranciliorör och ett Påklätt portafilter.

Brukar tempsurfa espresson genom att flöda tills lampan släckts och sen sätta på när lampan tänts igen. Det brukar ge jämnast och finast resultat för mig.

Ibland tempsurfar jag när jag ska skumma mjölk också. Iallafall om jag vet att jag måste skumma mycket mjölk (iofs är allt mer än mjölk till en Caffè Latte väl mycket för en gaggia. )

Då gör jag så att jag sätter på ångan tills den blir varm och lampan tänds. Sen sprutar jag ut ånga tills lampan släckts igen. Väntar ca. 30 sekunder (efter 40-45 brukar den tändas igen) och börjar sedan skumma. Då märker jag ganska bra skillnad på skumförmågan. Framför allt genom bra fart genom hela processen.
 

Erhard

Well-known member
Kör en Espresso deLuxe, helt original så när som på flyttad o-ring i panarellon.

Brukar också låta vattnet gå tills lampan slocknar och sen köra när den tänds igen. Jag tänker ta till mig skumråden i tråden så sätt upp mig på dom också! ;)

Favoritkaffe...svårt att säga men det har blivit en hel del påsar La Bomba på sista tiden och jag återkommer gärna till det gång på gång.
 

Chilhuacle

Well-known member
Schysst, nu börjar det bli lite att jobba med! :D
Tack alla som svarat. Fortsätt gärna att skicka in era uppgifter, tänkte vänta ett par dagar till sedan skriver jag ihop en första sammanfattning.
 

993turbo

New member
Classic, Ranciliorör, påklätt
Tempsurfar likt föregående inlägg för mjölkskumning (ca 15 sekunder efter lampan slocknat).
Intressanta inlägg om surfning för shoten. Ska prova genast!
Tack för tråden Chilhuacle, nu får man lite nya tips och tricks :)
 

fiddlerman

Well-known member
What the hell: Baby Twin, Ranciliorör och påklätt filterhållare bara för att jag är för snål för att köpa ett nakenfilter. Favoritkaffe är Harrar och Indonesion för tillfället. Köper aldrig samma bönor. Rostar själv varje fjärde dag. Inte så förtjust i Robusta.
 

tobbeg

Active member
What the hell: Baby Twin, Ranciliorör och påklätt filterhållare bara för att jag är för snål för att köpa ett nakenfilter. Favoritkaffe är Harrar och Indonesion för tillfället. Köper aldrig samma bönor. Rostar själv varje fjärde dag. Inte så förtjust i Robusta.

Tempsurfar du då? Och isåfall, hur gör du?
 

fiddlerman

Well-known member
Tempsurfar du då? Och isåfall, hur gör du?
Glömde säga. Ingen skillnad med Baby Twin om man tempsurfar. Ibland tappar den trycket under skummningen men det kommer tillbaka. Kan skumma mjölk tills vattnet tar slut tror jag. Om man öppnar ångventilen fullt en längre tid en bara för att få bort vattnet, exempelvis i 1 minut, vrida bak lite och på igen för att pumpen ska slå igång har man bättre tryck från början.
 

fiddlerman

Well-known member
Kan inte detaljerna, men tyckte att jag läst nån gång att Baby twinen har ett dedikerat termoblock till skumning. Är det på grund av detta du inte behöver surfa, Fiddlerman? Surfar du nåt till espresson förresten?

Precis. Ljuset slår på och av för snabbt. Typ 10 sekunder. Temperaturen är väldigt jämt eftersom man behöver inte höja och sänka den till skumningen.:D
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Med risk för upprepning, samma.

PID-mod, hur gör man enklast och billigast, någon?

Jag beställde mitt färdiga pid-kit från staterna. Du bör kunna leta rätt på tråden om det då det skrevs på forumet om det innan. Det fanns kit för såväl classicen som rancilio silvia.
Enkelt att montera och kaffet blir mer "likadant" nuförtiden. Helt klart värt investeringen. Dessutom lär man sig en del om hur temperaturen påverkar smaken när man kan finställa och laborera med temperaturen.

PS Hittar du inte de inläggen jag refererar till så kan jag nog skaka fram adressen till stället jag beställde grejorna ifrån. Hojta i så fall!:)

Edit: Här är adressen till stället: http://www.auberins.com/
Jag smällde till på ett Gaggia Classic kit för USD144 som de hade, http://auberins.com/index.php?main_page=index&cPath=6&zenid=afaaf18bde18de255ad62be8e30cdd2a

Men jag tror inte att du får både "enklast" och "billigast" på samma gång här... Detta kan nog anses vara "enklast" men det går säkert att göra billigare ifall man är elekriskt kunnig och har volten, ampèren, watten, hk och newtonpounden på sin sida...;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp