Gaggiaägare, hur temperatursurfar ni?

Ernst

Well-known member
Tjena. Jag har helt missat den här tråden. Här är iallafall lite sena uppgifter:

Maskin: Gaggia Espresso (Som snart ska pimpas, återkommer om det...)
Ångrör: Original, flyttad O-ring.

Jag lyckas också oftast med skumningen men har funderat på att byta rör. Hur mycket låter Rancilioröret? Är det en teknikfråga eller kommer jag väcka hela familjen varje gång?

Jag tempsurfar bara vid skumningen. Då brukar jag trycka på ångknappen, vänta 25 sekunder och sedan köra på. Oftast hinner inte lampan tändas förrän jag skummat klart och jag har bra flås i kannan hela tiden.
 

roccster

Well-known member
Maskin: Gaggia Baby D
Ånrör: strippat (utan plastprylen som träs över o-ringen)

Jag tempsurfar ibland under skummningen. Jag kan inte säga att jag märker någon skillnad på detta och att köra skummningen när lampan slutat blinka. Nu skummar jag mjölk till max 2 latte åt gången så därför har jag inte snubblat på situationen att ångan tar slut.
 

rhide

Well-known member
Uttömmande och bra sammanfattning må jag säga :) Du inspirerade mig att ge min metod också!

Maskin: Gaggia Classic

Tempsurf:
Jag flushar olika beroende på hur länge maskinen stått på. Har maskinen stått varm länge brukar vattnet sluta rinna i ca 2s efter ca 5s flushande, varför jag flushar totalt 12s. (5s vatten + 2s slutar rinna + 5s extra). Slutar vattnet inte rinna efter 5s brukar jag stänga av då.
Jag tar då ut mitt pf, fyller det med kaffe, flushar ca 2s och gör min espresso.

Tempsurf mjölkskumning:
Jag gör mjölk aldeles för sällan för att ha kommit på något bra system.. dock händer det ofta att ångan kommer stötvis (och därför väldigt oförutsägbar) ifall man börjar skumma för tidigt, så jag börjar helst precis innan eller direkt efter temperaturlampan tänts. Givetvis spolar jag ur allt vatten och kondens innan jag börjar skumma.

Bönor:
Jag har inte tyckt om ett enda av de färdigblandade J&N bönorna som finns ute, däremot gillar jag deras singelbönor skarpt.

Ranciliorör?
Ja, de pengarna är de bäst investerade i mitt liv :cool: skulle definitivt aldrig använda en plastkåpa igen.

Nudist?
Nybliven :cool: I skrivande stund väntar jag på att posten ska bestämma sig för att köra ut mitt pf istället för att sitta och stirra på det

Kuriosa:
Med inspiration av denna tråden testade jag idag att göra en dubbel shot helt utan någon flushing alls. Maskinen fick stå på i ca 30min med koppar på koppvärmaren. Jag flushade inte alls, och värmde alltså inte heller kopparna mer än vad koppvärmaren tillåter - och tusan vad beskt och illasmakande det blev! Som nästa shot gjorde jag en flush enligt rutin och skillnaden blev enorm!

Edit:
Jag bara uppskattade tiderna innan, men de visade sig vara ganska felaktiga.. man kan nog nästan dubbla vad jag uppskattade, alltså totalt mellan 15-25s flush om maskinen har stått varm länge och kanske 7-12s om den inte är det.
 

Wannabe

Well-known member
Touché!

Fast till rhides försvar står det förvisso inte "favoritbönor", utan "kaffe". Och J&N 5 E kan vi ju inte neka till att det räknas som kaffe, även om man inte gillar det.
 

Chilhuacle

Well-known member
Najs! Ännu lite mera data att sätta tänderna i, uppdaterad sammanfattning kommer i slutet av februari.:D

@ Ernst: Ingen fara, jag har som mål att hålla listan uppdaterad så inga tillägg är för sena, de kommer bara med på nästa sammanfattning istället. Beträffande rancilioröret, så är det som du gissat en teknikfråga, efter några gånger så är det inga problem med ljudet, kan varmt rekommenderas.

@ roccster: Bra att du uppdaterar metoden, jag försöker att kolla upp och ändra i databladet efterhand som ni skriver eller ändrar metoder, men nämn gärna om och när ni ändrar nåt så har jag lättare att hålla listan up to date.

@ rhide: Wow! Mest detaljerade beskrivningen på espressosurfning hittills, ska testa din metod att flusha! Jag har märkt det där med begränsat flöde efter en tids uppvärmning, men inte gjort nåt systematiskt åt det. Antar att du gör flushen för att återställa kokaren till en likartad setpoint och sedan låter den värma under tiden det tar att fylla portafiltret. Vad gör sista flushen? Hur som helst ska jag testa din metod en tid framöver, se hur den påverkar min espresso. Också kul att höra hur man inte ska göra, lärorik läsning, tackar!

@ trefinger: Du som hållt på ett tag här borde väl ha lite erfarenheter att dela med dig av också, ser fram emot det med spänning.

Tack för alla inlägg och fortsätt posta här. Kan meddela att kaffet bara blir bättre och bättre här hemma.:)
 

fiddlerman

Well-known member
Tempsurf:
Jag flushar olika beroende på hur länge maskinen stått på. Har maskinen stått varm länge brukar vattnet sluta rinna i ca 2s efter ca 5s flushande, varför jag flushar totalt 12s. (5s vatten + 2s slutar rinna + 5s extra). Slutar vattnet inte rinna efter 5s brukar jag stänga av då.
Jag tar då ut mitt pf, fyller det med kaffe, flushar ca 2s och gör min espresso.

Jag har svårt att förstår detta? På vilket sätt slutar vattnet att rinna?

Du skriv att du fyller med kaffe sen flushar. Sätter du på PF efter? Annars är det mer som en pre-infusion eller hur? Min Baby Twin har den funktionen som standard om man inte stänga av det på den enkel espresso knappen.
 

treefinger

Well-known member
Fiddler: Jag fattar inte heller riktigt det där med att det slutar rinna.

Hur jobbar jag då? Jag tempsurfar rätt så slaviskt när det gäller mjölkskumning. Finns inget värre än att se lampan tändas halvvägs in i skumningen och sedan känna att trycket stadigt försvinner. Jag tillhör kategorin som alltid skummar mjölken före kaffet görs för att det är enklare att hälla fina grejer, men kanske framförallt för att jag inbillar mig att jag håller mig på godare fot med espresson om den inte får vänta; inte låter man en vacker dam vänta? Hur som helst, efter jag tryckt in skumningsknappen öppnar jag omedelbart ångvredet, placerar en kopp eller något under munstycket så att jag tömmer ut kondenserat vatten. Det brukar säkert bli 2-3cl vatten som jag hellre slänger än får i min mjölkkanna. Nu stänger jag ångventilen och väntar... öppnar den emellanåt för att uppskatta trycket. Nu gäller det att börja skumma när man har bra tryck, men samtidigt måste man ha lite mariginal så att lampan inte tänds under skumningen. Jobbar man på det här sättet tycker jag att Gaggian gör ett rätt bra jobb även om det blir svårare ju större kanna man har.

Vad gäller tempsurfning för espressobryggning har jag inte hittat någon teknik är lika repeterbar. Som många ovan har nämnt brukar jag släppa ut lite hetvatten om maskinen stått på länge. Sedan väntar jag tills lampan släcks och tänds igen. Det brukar gå alldeles för fort för att det ska kännas som att det är värt att börja bryggningen medan lampan är släckt. Men men.. kan nog göras bättre.
 

Chilhuacle

Well-known member
Jag har faktiskt också upplevt att vattnet slutar rinna efter en stund ( ca 5 s stämmer nog) när maskinen stått varm länge (händer mest på helgerna), speciellt om jag glömt att prima maskinen när jag startat den, eller när den stått ett par timmar, så det tycker jag inte låter konstigt.

Däremot så undrar jag på om det finns någon fördel med att flusha vs att vänta en stund efter att lampan tänts, förutom att det går snabbare med nedkylningen. Har du någon speciell anledning till detta, rhide? Eller är det det bara som det brukar vara i dessa sammanhang, -därför att det funkar?

Preinfusion är inget jag experimenterat med men kanske det kunde vara något. Tycker du att det ger bättre resultat, fiddlerman?

Tackar för en fyllig beskrivning, trefinger! ..fyller på datalistan:)
 

fiddlerman

Well-known member
Jag är inte 100% säkert men jag tror att det blir bättre. Inbillar mig att det är en jämnare extraktion och smakar bättre. Det var länge sedan jag körde utan preinfusion. På min Baby Twin är det ungefär 3 sekunder.
 

Chilhuacle

Well-known member
Aha! Kanske vore värt att testa med någon slags pseudopreinfusion (eftersom jag inte kan skilja tryck från flöde, vad jag vet) typ på 3s, av 3s och sedan brygga, vet du eller någon annan hur lång preinfusion killarna med de stora maskinerna kör med?
 

fiddlerman

Well-known member
Hittade detta på coffeegeek.com

Pre Infusion: the act of pre-wetting the bed of ground coffee inside an espresso machine before actually commencing the brew. Some espresso machines do this by using the pump; water is pumped to the coffee for a second or two, then halted for another second or two. After this pause, the pump activates again, and continues brewing the shot. Super automatics and some automatic machines use this pre-infusion.

Another type of preinfusion is called "natural" or progressive preinfusion, and occurs in machines equipped with an E61 grouphead. When the pump is activated, a secondary chamber must fill prior to full pressure being applied to the bed of coffee. This gives a 3 to 7 second saturation time for the grounds before the pressure builds up. This type of preinfusion is preferable to pump and pause active preinfusion.

There is a school of thought that progressive preinfusion improves overall extraction from the coffee.
 

rhide

Well-known member
Pre-infusion låter intressant, men jag undrar om det verkligen är till någon större nytta på en Gaggia, särskilt eftersom man bara kan immitera den "enklare" versionen av pre-infusion...

Jag har faktiskt också upplevt att vattnet slutar rinna efter en stund ( ca 5 s stämmer nog) när maskinen stått varm länge (händer mest på helgerna), speciellt om jag glömt att prima maskinen när jag startat den, eller när den stått ett par timmar, så det tycker jag inte låter konstigt.
Att vattnet slutar rinna är precis som Chilhuacle säger, något som händer när jag låtit maskinen stå på länge. Vattnet slutar helt enkelt rinna några sekunder efter ca 5-6s flush för att sedan börja rinna kontinuerligt igen...

Däremot så undrar jag på om det finns någon fördel med att flusha vs att vänta en stund efter att lampan tänts, förutom att det går snabbare med nedkylningen. Har du någon speciell anledning till detta, rhide? Eller är det det bara som det brukar vara i dessa sammanhang, -därför att det funkar?
Jag upplever att mina shots blir en aning beskare om man inte gör denna sista flush, men det kan likväl bara vara inbillning. Maskinen har ju trots allt blivit varmare under tiden man maler bönorna och tampar, men den faktiska effekten är kanske tveksam..
=> lita på att jag kommer experimentera med detta imorgon :cool:
 

FabianPK

Member
Jag har en Baby, och jag känner inte alls igen den slockningstid ni beskriver. Ånglampan är tänd i princip hela tiden och slocknar bara ca 8sek. Jag testade att öppna ventilen och släppa ut ånga tills lampan släcks, det gjorde den inte. Istället slutade ånga att flöda efter runt 30sek och sen hände inte mycket. Så jag slog på pumpen för att dra ut vatten genom ångröret. Då slocknade lampan rel. snabbt. Jag bytte snabbt till mjölkkanna för att skumma. Kom ånga i 10sek för att sedan tyatna igen. Sen blev det inte mer ånga för mig (mer än i 10 sek) den morgonen.
 

Gholam

Well-known member
Det här var en skojig tråd. Mest för att man ser att (så gott som) alla tidigare Gaggia-ägare har uppgraderat sig till tyngre maskiner redan efter ett år eller två. Är det dit vägen bär? Får börja jobba mera målmedvetet på opinionsbildningen där hemma.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp