BIC till Kaffezentrale funkar inte!

ach

Member
Håller precis på att genomföra en utlandsbetalning via Skandiabanken till Kaffezentrale. Dock säger bara Internetbanken att "Bic-adressen är ogiltig"... Vafalls??? Jag har använt exakt samma som jag fått i mailet från Kaffezentrale.de (jepp jag har dubbelkollat massor). I Skandiabankens bic-sökfunktion finns inte ens en "Volksbank Bochum" med men jag hittar banken på Volkbanks hemsida!

Har någon annan stött på det är problemet? Tips?
 

ach

Member
Ringde SKandiabanken och svaret är tydligen:

När det står en etta med i BIC-numret så funkar det inte av någon anledning så vi måste leta upp en annan bank som får agera som mellanhand mellan SKB och den aktuella banken (Volksbank). Men din Volksbank existerar och är dubbelkollad så du inte blir lurad.

Jag fick ta bort de sista posterna på adressen (fram till och med ettan) och lägga till ett S där ettan skulle vara så var saken biff!

Bara så ni vet om någon annan råkar få samma problem....
 

Wannabe

Well-known member
Strålande. Det hade man ju kunnat räkna ut själv. Det där med ettan alltså....:)
Varför göra saker enkelt?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag var med om något liknande, en kund som hade skickat film från Schweiz (tror jag att det var) skulle betala med BIC/IBAN till mig. Tydligen så var mitt nummer "ogiltigt", han fick fylla på med en siffra (skulle inte förvåna mig om det var en etta...).

När jag kontaktade min bankman om detta så var han rätt förvånad, men konstaterade att det "fanns 2 olika sorters internationella nummer". Han höll med mig om att det verkade urbota idiotiskt, men att ändra på den internationella standarden är ju inget en lokal bankgubbe kan fixa på en kvart liksom...

Smidigt värre, bara de inte saboterar det här med IBAN/BIC med fler olika standarder nu bara. Jag kan inte fatta varför det ska vara så svårt att ha EN standard för internationella kontonummer?:nowink:
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp