Rocky hjälp! -behållaren vill inte fastna...

micke_s

Member
Har en ny Rancilio Rocky kvarn o en del nyinköpt gott kaffe...
Men när jag maler vill inte den föbenade bönbehållaren fastna i fast ett läge utan den börjar snurra motsols (mot grövre malning) om jag inte håller i den.
Så ska det väl inte vara..?!? Finns det nån med liknande erfarenhet som vet hur man kan fixa, eller är det garintiärende tror ni?
/micke:unsure:
 

kafei

Well-known member
oj, det låter inte kul..!

testa och skruva bort bönbehållaren (genom att vrida den motsols tills den går att ta loss) och kolla vad som är fel. det finns en pigg som ska sticka in i ett av hålen i bönbehållaren och låsa fast den. om den är helt pajj eller om det inte går att fixa på nåt enkelt sätt så bör det absolut gå på garantin!
 

Calobra

Alnö Kaffehus
oj, det låter inte kul..!

Måste erkänna att när jag tänker på det så är det faktiskt rätt kul...:lol:


Fast nåt fel är det ju förstås. Vid bönbehållarens högra sida finns en knapp man trycker ner för att lossa spärren till behållaren. Har den kanske fastnat i nedtryckt läge?
 

Bjarne

Well-known member
Har en ny Rancilio Rocky kvarn o en del nyinköpt gott kaffe...
Men när jag maler vill inte den föbenade bönbehållaren fastna i fast ett läge utan den börjar snurra motsols (mot grövre malning) om jag inte håller i den.
Så ska det väl inte vara..?!? Finns det nån med liknande erfarenhet som vet hur man kan fixa, eller är det garintiärende tror ni?
/micke:unsure:

Jag skulle säga garantiärende direkt - såvida du inte tror med dig att du hellre fixar problemet än att vara utan kvarnen ett tag.

Jag har samma problem på jobbet med en Rocky. Dock är den inte alltid dum, utan mer i början. Var på väg att returnera som garanti, men tror att den kan klara det nu. Troligen glapp i den spärr som skjuter in en liten pigg i den rad av små hål som finns i under-/ytterkanten på bönhållaren

Eftersom du måste kunna montera isär kvarnen delvis för att göra ren malskivorna ordentligt så ska du kunna se vad jag syftar på. Dock om du inte vill göra detta så skulle jag rekommendera att returnera till säljföretaget med förklaring av felets art.

Jag hade en Rocky hemma för ett år sedan och den skötte sig klanderfritt från dag 1. Aldrig ett glapp eller så, så du har nog råkat ut för ett måndagsexemplar - eller så börjar italienarna på Rancilio att slarva...
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Nej, så ska det ju inte vara :) Hur fungerar det nu? Behöver du trycka ner knappen när du snurrar på behållaren? Knäpper den inte i ett hack och fastnar? Antingen så är det fel på knappen, dvs att den inte åker upp (fjäder) och fäster i ett läge. Eller så är det något annat.
 

micke_s

Member
Hehe, visst kan en bönkarusell låta kul... men helst inte på min Rocky:angry:

Knappen har inte fastnat i nedtryckt läge, man måste trycka ned den för att helt fritt kunna vrida behållaren, men sen när man släpper knappen ska den ju fjädra tillbaka och låsa behållaren... men den fastnar aldrig riktigt utan bara nästan:(. Men det låter på er som har en att den defenitivt ska fastna ordentligt.

Montera isär den vet jag inte om jag vågar om det blir garantiärende... Det kanske blir problem då om man råkar sabba ngt.
Sen tycker jag den verkar rätt inbrottssäker också...

Lutar åt att jag mailar kaffegrossisten.se som den kommer ifrån.
 

Colle

Active member
Dessa kvarnar, jag har läst en artikel hur man kan fixa ett dylikt glapp. Är det en ny maskin så tycker jag absolut att du skall reklamera. Är det en lite äldre maskin så kan man fixa själv, bifogar en länk till en sida där de utförligt beskriver hur man kan fixa detta, dessutom hur man "bryter" sig in i maskinen
Håll till godo.
http://www.sweetmarias.com/rockyhopperfix.html
 

Chilhuacle

Well-known member
Knappen har inte fastnat i nedtryckt läge, man måste trycka ned den för att helt fritt kunna vrida behållaren, men sen när man släpper knappen ska den ju fjädra tillbaka och låsa behållaren... men den fastnar aldrig riktigt utan bara nästan:(. Men det låter på er som har en att den defenitivt ska fastna ordentligt.

Hade samma problem en av gångerna jag ställde in min rocky. Efter att knappen fjädrat tillbaka lite så blev det karusell. Jag puttade upp knappen försiktigt genom att sticka in pekfingret under knappen och rucka lite lite lätt uppåt med baksidan av pekfingernageln. Har inte kärvat sedan dess. :)
 

Bjarne

Well-known member
Smart lösning på problemet om man vill göra det själv. En variant jag skulle prova är att sträcka ut själva fjädern lite så den får ett lite annorlunda "arbetsområde".

Grundproblemet är tydligen att fjädern antingen är för kort, eller för klen på nuvarande modeller som säljs. Dåligt gjort av Rancilio och jag hoppas att de i fabriken nås av klagomålen - inte bara återförsäljarna.
 

Bjarne

Well-known member
Tackar också till framgrävande av tipset. Var själv på vippen att returnera kvarnen till Kaffegrossisten, men ville inte heller vara utan så länge som service troligen skulle ta.

Än så länge fungerar låsningen, men bråkar den vet jag hur man fixar det :)
 

Colle

Active member
Det var roligt att det fungerade. Det kan vara bra att samla på sig lite tips och länkar så man kan stötta vänner i nöd.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,625
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp