Inställnigar Jura

Wannabe

Well-known member
Jag försöker mig på att rodda med inställningarna på den nya Juran (X9) på kontoret.
Är tänket detsamma som för manuell maskin? Dvs hastigheten på flödet påverkas av malningsgrad och doseringsmängd.
Jag tycker att den flödar för snabbt. En enkel på 13-15 sekunder och en dubbel på runt 20 sekunder.
Jag märker ingen skillnad när jag ändrar, förutom att den verkar etrahera ojämnt (+- 5 sek för samma inställningar).

Går det att göra, eller är det bara att ge upp?
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Det är ändå bra tider för en Jura! Med mina erfarenheter kommer du aldrig ner på längre extraheringstider än så.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag tror att dessa tider är något man får dras med, när det gäller helautomatiska maskiner. Min Gaggia Syncrony gjorde aldrig kaffe på längre tid än de du nämner (från malning till färdig kopp). Kaffet gick att dricka ändå; hyfsat gott t o m...

Kanske har detta med bekvämlighetsfaktorn att göra? :huh:

//Stefan (nu med Rancilio Silvia)
 

majkeloak

Well-known member
Jag försöker mig på att rodda med inställningarna på den nya Juran (X9) på kontoret.
Är tänket detsamma som för manuell maskin? Dvs hastigheten på flödet påverkas av malningsgrad och doseringsmängd.
Jag tycker att den flödar för snabbt. En enkel på 13-15 sekunder och en dubbel på runt 20 sekunder.
Jag märker ingen skillnad när jag ändrar, förutom att den verkar etrahera ojämnt (+- 5 sek för samma inställningar).

Går det att göra, eller är det bara att ge upp?

Jag har bara labbat med en Siemens, men den gick inte heller att få så värst långa tider med trots kvarninställning i botten.

En annan sak, på ovan nämnda siemens så tog det någon kopp innan kaffet med den nya inställningen hamnade i koppen, dvs det finns ett "litet" mellanlager/kanal som måste göras av med innan det nya kommer fram. vet inte hur stort detta ful-lager är på en Jura, men det lär i alla fall försvåra återkopplingen och förståelsen mellan parameterförändring och resultat...
 

Wannabe

Well-known member
Jag har bara labbat med en Siemens, men den gick inte heller att få så värst långa tider med trots kvarninställning i botten.

En annan sak, på ovan nämnda siemens så tog det någon kopp innan kaffet med den nya inställningen hamnade i koppen, dvs det finns ett "litet" mellanlager/kanal som måste göras av med innan det nya kommer fram. vet inte hur stort detta ful-lager är på en Jura, men det lär i alla fall försvåra återkopplingen och förståelsen mellan parameterförändring och resultat...

Ja, det verkar vara så. Sista koppen blev betydligt bättre när jag körde en dubbel. Det kan ju också vara därför jag tyckte att den körde ojämnt. Att det skiljde så mycket mellan samma koppar, men olika inställningar.
En sak är säker, det smakar enormt mycket bättre än vad den förra maskinen presterade.
 

Mangan

Well-known member
En lurig grej är ju att kvarnen jobbar tidsinställt (i a f på min F50). Kör du finare malning, resulterar detta i en mindre mängd malet kaffe. Du får ut mer smak ur det kaffe som mals, men eftersom det mals på en finare setting (och på samma tid) så blir själva mängden kaffe mindre...vilket kan resultera i mindre smak. :cool:
 

Wannabe

Well-known member
En lurig grej är ju att kvarnen jobbar tidsinställt (i a f på min F50). Kör du finare malning, resulterar detta i en mindre mängd malet kaffe. Du får ut mer smak ur det kaffe som mals, men eftersom det mals på en finare setting (och på samma tid) så blir själva mängden kaffe mindre...vilket kan resultera i mindre smak. :cool:

Hmm klurigt. Så är det nog. Tack för den infon. Om man drar den funderingen vidare kan man ju undra om mängden doserat kaffe är den samma oavsett om man brygger enkel eller dubbel.
Vad kan i så fall vara bäst till förmiddagscappun. En dubbel bryggd på liten kaffemängd eller två enkla som extraheras under kort tid.
Här får man börja tänka i helt andra banor än tidigare. Helautomat verkar vara ett evigt kompromissande (förutom enkelheten då).
 

Mangan

Well-known member
Absolut, att helautomat är en hel radda kompromisser skall man inte sticka under stol med, men har man ont om tid och är lite bekväm tycker jag att det är en helt OK lösning. Det ultimata är ju annars att ha två maskiner, en för automatiken och en för hantverket.

Kan säga att det tog mig över en månad av mixtrande med bönor, malning, vätskemängd och styrka innan jag blev nöjd. Men nu är jag riktigt nöjd. :)
 

TheSentinel

Well-known member
Ni är väl noga med att justera kvarnen när den går, och inte då den står stilla?!

Det ska gå att justera Jura'n att mala så fint att i princip vattenflödet stryps.
 

Mangan

Well-known member
Ni är väl noga med att justera kvarnen när den går, och inte då den står stilla?!

Det ska gå att justera Jura'n att mala så fint att i princip vattenflödet stryps.

Yep, inga problem att strypa Juran inte. Jag har aldrig kunnat köra på det finaste.

Vad jag har förstått så är det inga fara att justera malningen till grövre malning ett snäpp när kvarnen står stilla. Har dock inte provat själv.
 

Mangan

Well-known member
Hur fint du kan ställa beror på böna och rostning. Ljus rost går det att köra finare malning på än mörk rost.

Personligen tycker jag att Juran gör bättre ifrån sig på grövre malning. Smaken på finaste blir lite väl vass, imho. Beror i o f s på val av böna, men jag kör sällan finare än 2-3 prickar från finaste läget.

Det blir inga vettiga tider på den inställningen, men jag blir mer och mer nöjd med smaken. :)
 

mickeviking

New member
Ni är väl noga med att justera kvarnen när den går, och inte då den står stilla?!

Det ska gå att justera Jura'n att mala så fint att i princip vattenflödet stryps.


Ha ha, jag var in på en butik i Uppsala (samma namn som basketlaget hade tidigare) och tittade på Juras maskiner. Säljaren, som inte kunde ett skvatt om maskinerna rattade glatt på kvarnjusteringen när maskinen stod stilla. Jag påpekade det olämpliga i detta för honom men han sa att det inte var så noga. :)

När jag frågade om skillnaden på två olika Jura så tyckte han det var coolt att den ena hade en display som talade om vad som skulle göras, innanmätet hade han ingen aning om. :)

En del skulle aldrig få bli säljare! Inte fick han sälja en till mig heller då så jag tittar vidare.
 

Trofast

New member
Yep, inga problem att strypa Juran inte. Jag har aldrig kunnat köra på det finaste.

Är det sant! Jag har min Jura på finaste malgraden och det rinner igenom på c:a 13-14sek. Har anat att kvarnen börjar bli dålig, så det kanske är bekräftat nu... Någon som vet hur mycket det kostar att byta och vem som kan fixa det?

//Trofast
 

Mangan

Well-known member
Yep, det är sant. Kvarnarna SKA vara likadant inställda dessutom. Jura har en kille som sitter och testkör alla kvarnar så att de skall vara likadant inställda allihopa. Det är ju i a f vad Jura går ut med själva, sen hur det är i verkligheten vet jag inte... ;)
 

Roding

New member
Tänkte bara jag skulle göra ett inhopp här, tänk att du inne i programeringen också kan bestämma hur mkt kaffe den skall dosera.
Om du har på den finaste malningsgraden med full dosering så stryper du vattnet helt och hållet. Inställningen heter pulver/powder. Testa att exprimentera lite med med det. Har fått ut riktigt bra kaffe efter lite experiment med det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp