Mångsidig blandning för inkörning av espressomaskin?

Chilhuacle

Well-known member
Så har det då hänt, min gamla coban började läcka och eftersom jag inte kan få tag på ny packning, utan måste skicka in eländet (Hurraa för Alessis servicefolk..:angry:). Det skulle kosta en tusing för att byta packning.:mad:
Så jag köpte en begagnad Gaggia billigt istället. :D

Efter helgens experimenterande är det bara att inse att det behövs lite tid att lära om. För det behövs kaffe!

Finns det någon som har recept på ett allsidigt kaffe som på ett bra sätt belyser syra, sötma, bitterhet, fyllighet och eteriska aromer på ett bra sätt? Eller är det fabriksrostat som gäller. :(

Extraktionerna börjar se hyfsade ut, men de är långtifrån de gamla än så länge. Känner inte för ytterligare ett par års inlärningstid, och framförallt inte att vänta så länge på nästa goda kopp kaffe.
 

Bjarne

Well-known member
hehe, för lite att göra på jobbet? ;)

Jag önskar jag var duktigare på smaker. Kanske ska fråga om J&N har kurser i sånt - vore den perfekta julklappen till mig :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har låtit bli att svara eftersom jag inte riktigt förstår vad det skulle vara för mångsidigt kaffe...

Det är väl bara att ta en blandning som du vet är/ska vara god?

Molarin, snart kommer de där snälla killarna i vitt, du vet de med den där speciella tröjan med långa ärmar? ;)
 

Chilhuacle

Well-known member
Jag har låtit bli att svara eftersom jag inte riktigt förstår vad det skulle vara för mångsidigt kaffe...

Det är väl bara att ta en blandning som du vet är/ska vara god?

Problemet är att maskinändringen gjorde mig så hemskt osäker på smakerna, då det som var gott innan inte blev det och annat (som gokaffes Guatemala) blev väldigt mycket godare. Eftersom jag gått mycket på känn innan (4 år med väldigt lite instruktioner eller hjälp förutom utekaffe och mina smaklökar) så vet jag inte riktigt var jag ska börja (förutom teknikövningar). :unsure:

Därför undrade jag om en enkel, ganska allsidig, blandning som ni gillar och som har det mesta, (naturligtvis utan att vara cup of excellence, det vore slöseri). Kanske någon hade ett recept, det skadar inte att fråga.. eller var detta inlägget som drev Molarin till...;))
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tja, en mix som jag gillar (men vet inte om den kan klassas som "allsidig"?) är:

40% Brasilian Santos
20% Monsooned Malabar
20% Colombian Excelso
20% Dominikanska Republiken Juncalito
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Asså, jag höll mig lite avvaktande också till denna tråd då jag liksom hade svårt att förstå... Jag har stor respekt för dem som vill hålla på och blanda sorter och krydda och kombinera för att få ett så gott kaffe som möjligt. MEN, jag kör personligen mest singlar nu för tiden (har nog besudlat forumet på detta tema både här och där...) och Guatemalan du skriver om ÄR ruskigt bra som single! Men blanda på du, det finns goda blandningsförslag på GoKaffe t ex, varför inte Mr KG:s 4 Estate Stavby special? http://www.gokaffe.se/shop/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=36
Blandningen rönte uppmärksamhet här på forumet då iaf ;)
 

Chilhuacle

Well-known member
Hej alla vänliga själar.

Blev nog lite lätt nojjig när kaffet plötsligt inte smakade som det skulle pga maskinbyte, och fick hjärnsläpp av dåligt kaffe. Hade alessin funkat bättre så hade jag nog satt mig ner och gjort en kopp på den och tagit det lugnt, så hade jag säkert redan då kunnat konstatera att det löser sig.

Istället började jag panikköra runt tio koppar espresso och kände bara hur "smaklökarnas kalibrering" försvann mer och mer för varje kopp. Ett par dagar efteråt funkade ingenting som det skulle, och istället för att tänka efter så gjorde och drack jag mer och mer kaffe, som då inte heller blev bra, eller gott.

Nåväl, det leddde i alla fall till att jag plöjde flera kaffehemsidor efter info och fick öva tampningen ordentligt. Har just insett att det är stor skillnad på att tampa 53mm med överfyllt filter och bra tamper mot att tampa 58mm normaldoserat med en dubbelsidig tamper. Ska ägna helgen åt att, öva, TÄNKA efter och ta det lite lugnt och njuta av kaffet också.:)

Förresten KG, när har du planerat att lägga nr 3000?
 

Chilhuacle

Well-known member
Det kan ju också vara så att namnet är en travesti på de i flera fall förekommande fantasilösa standardnamnen enligt formeln "x ESTATE företag/hemort beteckning", eller " företag x ESTATE beteckning" och att herrar KG och Kongo vet vad en estate är, vad vet jag?

När vi nu ändå är inne på namn på kaffeblandningar så bör all heder ges åt J&N som inte fastnat i dessa fällor utan gett i mitt tycke tydliga och fantasifulla namn åt sina blandningar.
 

Chrillie

Member
Om vi ändå pratar Estate så har jag fått veta att J&Ns El Salvador Bourbon Estate ska vara lätt att lyckas med vid rostning. Någon med erfarenhet?
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp