O-riktigt Kaffe Maskin tips

Oriktig

New member
Hej...
Nu tänkte jag "svära i Kyrkan"
Jag gillar Oriktigt Kaffe........
vad är nu det ?
jo jag dricker mjök med bryggkaffe, så säger i alla fall mina vänner.
hur illa är det Doktorn ?
jo typ 65% brygg Kaffe 35% kall mjölk. jag gillar inte jätte varma drycker, så espresso är inte min grej :nowink:

MEN tro nu inte bara för det att jag inte har några krav på mitt kaffe, för även i min Oriktiga Kaffe värld finns det odrickbart kaffe, även fast Ni Barristas inte kanske tror det.

har funderingar på en Helautomatisk Jura maskin, typ F50, F70 eller liknande,
gillar Latte och Cappucino , och "vanligt " kaffe.
är en 10.000:- espressomaskin en "overkill" för mina behov ?
tyckte oxå det verkade skönt att slippa flytta koppen till skummaren, men då blir det ju jäkligt dyr maskin.
gillar oxå det enkla rengörings system som Jura verkar ha,
en Oriktig Kaffe älskare tar tacksamt emot tips för att framställa mina "oädla" drycker
Nils
 

fiddlerman

Well-known member
Glöm inte kall mjölk. :D:D:D

Håller med Molarin. Värnliga kaffe är enligt min smak bäst ur en presskanna och en bra kvarn ge möjligheten till rätt malningsgrad utan att få massa av fin sump i kaffet. En vatten kokare kan vara bra med.:lol:
 

Johan U

Well-known member
Och att espresso skulle vara speciell varm köper inte jag.
Jag klarar heller inte av speciellt varma drycker utan tex te måste svalna en bra stund innan jag kan dricka.
Men en espresso är så liten att om inte koppen är tokvarm blir inte espresson det heller. Jag har oftast problem åt andra hållet. De blir lite väl jumna.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vill man ha temperaturen "65% brygg Kaffe 35% kall mjölk." så får man vänta rätt länge på att en kopp från en helautomatisk maskin ska bli tillräckligt kall tror jag.

Jag rekommenderar inte en presskanna, tycker att du istället ska skaffa en Eva Solo-kanna. ;)

(kvarnen är så självklar at jag inte tänker tjata om den, andra har redan gjort det före mig...)
 

Oriktig

New member
Oj Tack
det var snabba svar
nu är det så att jag har ont om tid med 3 små barn 2,4,6 och 3 företag. det är därför Helautomatisk lockar !
Jag förstår att man troligen aldrig kan uppnå det "nirvana" som man får av att gå den manuella hantverksmetoden, men det är totalt omöjlig uppgift i min situation.
ni får helt enkelt försöka "kliva ner" från Er höjd och tänka att jag nljer mig med att halvbra kaffe, om det spar tid och gör min vardag enklare.
Sorry, när barnen är större och företagen går av sig själva..skall jag försöka "klättra upp" till Er, men just nu
det mesta är en förbättring från den enkla bryggaren jag har använt ett tag.
tack igen...
och förlåt att jag är en bångstyrig och otacksam "elev"
MVH
Nils
 

tobbeg

Active member
Jo fast om tid är en fråga så tror jag att du klarar dig bättre med en presskanna ändå.

Även om det går snabbt när du trycker på knappen på en helautomatisk är det ju rengöring, tömning av spillbrickan, tömning av sumplådan osv som ska göras. Det är nog inte alltid så kul med barn ryckande i benen.

Att kvarn och presskanna skulle ta mer tid vet jag inte. Det tar max 30 sekunder att mala tillräckligt för en kopp press direkt ner i presskannan Sen på med vatten från vattenkokaren, det borde gå bra för den mest stressade småbarnsfar.

Lycka till i kaffeträsket.
 

henrico

Well-known member
Tro mig, jag har en liknande situation och att göra morgonens cappucino för mig och frugan är mitt sätt att slippa magsår och tidig död. Sonen blir lugnare av lugna föräldrar och de anställda slipper en sjukt morgongrinig chef som bara rusat till jobbet efter en mugg blaskkaffe och snabbdusch.

Ärligt, att vi köpte kaffemaskin i somras har verkligen gjort under för morgonrutinen. Presskanna som andra pratar om är också en lysande investering tillsammans med kvarn. Jag skulle nog säga att tidsåtgången att mala + hälla vatten är kortare eller densamma som för att göra en omgång bryggkaffe.

Slappna av. :)

/H
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Varför inte köpa en bra kaffebryggare och satsa på färska kaffe? Med en Moccamaster och gott kaffe så tycker jag kaffet blir utmärkt. Smidigt och gott!
 

Axel

Well-known member
Mocca Master, Ordentligkvarn, riktigt bra bönor, guldfilter. och en aeropress så klarar du dig ett jäkla bra tag! slå med en presskanna på köpet!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
jag har ont om tid med 3 små barn 2,4,6 och 3 företag. det är därför Helautomatisk lockar !

Jag tänkte att det blir för varmt för dig, därav förslaget om Eva Solo kanna + kall mjölk. Prova en kopp från en helautomat innan du köper en, blir det bra så är det ju perfekt.

Jag förstår att man troligen aldrig kan uppnå det "nirvana" som man får av att gå den manuella hantverksmetoden, men det är totalt omöjlig uppgift i min situation.

Nej, en helautomat blir inte perfekt, men det blir inte heller en kopp som är jämförbar med 65% brygg + Kaffe 35% kall mjölk, det blir varmare än så. Om det "din specialtemperatur" du vill ha så föreslår jag Eva Solo + kall mjölk.

Alltså... det är inget fel i sig att VILJA ha 65% kaffe och 35% kall mjölk, om det är det du vill ha så är det såklart OK, om den temperatur du ska försöka uppnå. Så länge det smakar bra så är det ju rätt. Jag/vi ska inte försöka truga i dig något du inte vill ha. ;)

ni får helt enkelt försöka "kliva ner" från Er höjd och tänka att jag nljer mig med att halvbra kaffe, om det spar tid och gör min vardag enklare.

Nej vi (eller i alla fall jag) sitter inte på någon hög piedestal, jag ville bara ge det bästa rådet baserat på de krav du hade.

OM nu kaffet från en helautomat blir för varmt så får du godare kaffe med en Eva Solo, det passar din smak bättre. Det var därför jag föreslog en sådan. :)

Sorry, när barnen är större och företagen går av sig själva..skall jag försöka "klättra upp" till Er, men just nu
det mesta är en förbättring från den enkla bryggaren jag har använt ett tag.

Det finns inget egen värde i sig att "vara fin i kanten" och köra helmanuellt, om man inte är så kinkig med smaken och inte har tid att pula så är en manuell maskin till och med ett dumt/fel val.

förlåt att jag är en bångstyrig och otacksam "elev"
MVH
Nils

Så länge man är villig att ta till sig de råd man får så är man ingen dålig elev. Tillsammans ska vi komma fram till din ultimata uppsättning, baserat på de krav/tid/intresse du har för tillfället. Ändrar det sig senare i livet så går det ju alltid att uppgradera arsenalen.

"Uppgradera" är inte direkt ett obekant ord här på forumet. :cool:

Välkommen, förresten. :)
 

Kaffemostern

Active member
Kaffegalningen: den där Eva Solo du föreslår, är det den där plåtkannan man kan ställa på en induktionshäll istf en vattenkokare? Eller vilken modell tänker du på?
 

Oriktig

New member
Tack för alla svar,
jag snabbsvarade förut
jag tycker inte Ni sitter på höga hästar....jag ber om Er hjälp och uppskattar verkligen att Ni tar Er tid att hjälpa en novis.

De flesta produkter Ni nämner har jag ingen aaaaaaning om.
jag förstår ju självklart vad en kvarn är och har sett den mycket bra men anskrämligt fula Mocca Master.
jag åkte till en affär som hade ett antal espressomaskiner bl.a. Jura, och jag måste säga jag blev inte imponerad av kvalitets känslan i reglagen, dessa som såg gedigna ut på dom fina bilderna, var ett skämt i verkligheten. Multiratten på Jura....en liten "plasthatt" helt utan känsla kändes verkligen inte exklusiv .
Espressomaskin tillverkarna har en del att lära av bilindustrin, maskinerna kostar ju i några fall 20% av vad en ny bil gör.....klart dåligt.

jag skall nu göra min "hemläxa" och studera förslagen Ni kommit med, hitta produkterna på nätet, så skall jag försöka kommentera snarast.
tack igen
Nils
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Plåtkannan att ställa på en induktionshäll istället för en vattenkokare fyller just funktionen av... en vattenkokare. Och inget annat.

An Eva Solo (eller egentligen CafeSolo) är den här kaffekaraffen (som man sedan häller det kokande vattnet i, oavsett om det kokas upp i en vattenkokare eller en kanna på en induktionshäll): http://www.evasolo.com/dk/products-cafesolo.html
 

fiddlerman

Well-known member
Här du plats och råd till en au-pair. Det låter som att du skulle behöver det. Tänk på hälsan och att man lever bara en gång. Du kan förkorta ditt liv med stress om du inte är försiktigt. Försök hitta ett sätt att koppla av och hitta tid till det som du gillar i livet. T ex Kaffe.
 

Oriktig

New member
stress,
nja, jag ser det inte riktigt så, jag gillar när det "rör på sig" är inte ett ämne till fyrvaktare precis.
och i ärlighetetens namn försakar jag gärna lite av längden på livet om jag kan njuta ibland medans jag är "här"

tittade på Eva Solo, och gillade vad jag såg, skitsnygg om jag köper en personligen så blr det en till min Brasilianske svärfar som gillar kanonhett kaffe, och använder idag en sådan där Italiensk alu (?) kanna man skruvar ihop på miten ( Ni vet en klassiker)

gärna några tips på elektriska kvarnar tack, och måste man man varje gång för att få det hyfsat bra ?

helautomat lockar med "en knapptryckning" och man kan göra annat under tiden, men förstår att dessa lämnar mycket att önska, men som sagt kan försaka en del för enkelheten.
nä nu måste jag ut och åka skridskor med barnen...
 

Faktor

Well-known member
en sådan där Italiensk alu (?) kanna man skruvar ihop på miten ( Ni vet en klassiker)

Du menar såklart en Moka-kanna :)

gärna några tips på elektriska kvarnar tack, och måste man man varje gång för att få det hyfsat bra ?
Det där med färskt kaffe kan tyckas jobbigt ibland. Men efter bara två minuter så har för mycket "flyktiga aromämnen" stuckit iväg... Det tar ett tag att vänja sig vid rutinen men det blir mycket godare kaffe om man lägger ner den där extra minuten på att mala till kaffet.

Om du bara ska använda kvarnen till brygg, presskanna, aeropress eller kanske Moka så är väl en Solis Scala på sin plats. Den har riktiga malverk (koniska). Annars skulle jag rekommendera en Mahlkönig handvevad filur :coffee:
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp