Hur gör ni rent spridarfiltret?

botze

Well-known member
Jag får alltid lite kafferester kvar på spridarfiltret efter bryggning. Hur får ni rent det, förlitar ni er på flushning? Kan det inte sitta lite gojs kvar där uppe då? Jag tar en trasa och torkar av men det känns lite meckigt...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ta en tandborste, eller köp en speciell borste för grupphuvudet (det blir lite lättare att komma åt eftersom den har en vinkel på handtaget, osv).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jaha, jag trodde du menade typ kvällsrengöring...

Mellan varje bryggning kör jag en kort flush, det får räcka. Mycket bök om man ska borsta mellan varje kopp också...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Allvarligt? Backflushar du med blindfilter mellan VARJE shot du drar iväg med apparaten?:eek:hmy:

Har aldrig hört talas om något liknande! En kort portafilter-wiggle och en mini-backflush kan jag ta mitt på dagen om man har gäster och har kört många shots på rad, typ 10-15 dubbla eller något. Men mellan varje...:unsure:
 

Johan U

Well-known member
Jag wigglar några gånger med mitt blindfilter som jag har i en av de två portafiltren jag har. Ingen regelrätt backflush utan bara så att kafferesterna runt spridarfiltret också sköljs bort. Brukar ta tre wiglingar för att vattnet ska vara utan kafferester.

För mig tar det ofta några timmar mellan shotsen så jag vill inte ha kaffe som sitter där och blir bränt.
 

AA

Skottjägare
Japp. Jag backflushar efter 99% av alla shot. Jag har mitt blindfilter i det nakna handtaget och det ligger bredvid maskinen så det går snabbt och enkelt.
I och med att jag dricker med relativt långa pauser mellan shotarna så tycker jag att det är bäst så.

/AA
 

botze

Well-known member
AA, när du backflushar, hur länge har du på pumpen då innan du slår av den? Du är inte orolig att du belastar pumpen för mycket om du backflushar ofta?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Skaffa lite större filterkorgar killar, så behöver Ni inte fylla dem till max och få spridarfiltret igensatt efter varje espresso.

Ridgeless is the shit, som man säger. :cool:
 

botze

Well-known member
Skaffa lite större filterkorgar killar, så behöver Ni inte fylla dem till max och få spridarfiltret igensatt efter varje espresso.

Ridgeless is the shit, som man säger. :cool:

Vaddå större filterkorgar, man kan väl inte använda större än vad som passar i filterhållaren..?? Och dubbelfiltret maxar väl utrymmet ganska bra..?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Et trippelfilter får man inte ner i handtaget (om det inte är ett naket portafilter såklart).
Men det finns dubbla filterkorgar i olika storlekar.;)
 

fiddlerman

Well-known member
Gör du så på riktigt KG? Får du verkligen en fin puck när det är så löss i portafiltet med en trippelfilter? Jag gör som KG och kör en kort flush melon alla shots och en trasa eller borste en gång par dag. Det blir inte mycket kvar efter flushen.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Gör du så på riktigt KG? Får du verkligen en fin puck när det är så löss i portafiltet med en trippelfilter?

Jag använder ett dubbelfilter. Ett sk. "Ridgeless" dubbelfilter.

Ridgeless = Inget smutsdike för fjädringen som kafferester fastnar i. Den är lite större än mitt vanliga dubbelfilter, så den blir inte fylld ända upp till kanten med kaffe (före tampning). Vilket betyder mindre slabb på spridarfiltret inbillar jag mig.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Hördudu galningen, vi vill se en vetenskaplig undersökning av slabbet i trippel vs dubbelkorgen med dokumentation i form av bilder.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men jisses, jag har aldrig i mitt liv använt ett trippelfilter!

Bara dubbelfilter i olika versioner. Standard som följde med apparaten, standard som följde med min Mondiale och sedan le deluxe: en dubbelkorg som är Ridgeless
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp