Om jag skulle börja om från början...

Lars

Well-known member
...så skulle jag nog skippat espressomaskinen och nöjt mig med en bra kvarn och en Aeropress, samt en presskanna för de tillfällen man är många som skall dricka. Jag dricker gärna en bra espresso, men det kan jag göra på stan. Detta är vad jag känner idag, nästa vecka är jag förmodligen tillbaka "på banan" ;-)
 

Lars

Well-known member
Jag funderar på att plocka bort "gaffeln" på Santosen för att kunna mala direkt ned i Aeropress:en. Vad tror du om det?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag funderar på att plocka bort "gaffeln" på Santosen för att kunna mala direkt ned i Aeropress:en. Vad tror du om det?

Det går ju faktiskt att hålla i portafiltret också... ;)

Jag vände upp-och-ner på min gaffel på Mazzern (när jag var utan espressomaskin), då kunde jag ställa en liten rostfri mjölkkanna på gaffeln i lagom höjd, och mala direkt i den. Att mala direkt i en Eva Solo eller en Cona blir lite besvärligt. :D
 

Lars

Well-known member
...eller varför inte en liten fin modd med ett gångjärn på "gaffeln", vet ju inte hur det är nästa vecka;).

Så sant, så sant. En lösning där det går att växla mellan lägena vore ju naturligtvis det bästa. Dock skulle det ju vara rätt kaxigt med en Santos som dedikerad Aeropresskvarn.
 

Lars

Well-known member
Hur skulle ni andra här göra om ni skulle börja från början med kaffe nu med de kunskaper ni har med er i bagaget? Jag skulle inte vilja göra om själva "resan" för det har varit otroligt kul och lärorikt, men nu när jag har fått kunskaperna, så kanske jag som sagt hade haft en lite annorlunda uppfattning om vilka grejor jag skulle satsat på för hemmabruk.
 

AA

Skottjägare
Detta är nästan kusligt.
Jag berättade för brossan min att jag beställt en Robur och när han fick höra priset höll han på att smälla av. Jag tänkte då efter och sa att om man fick börja om så hade jag köpt en presskanna och en Aeropress och en kvarn för 4-5000:-. Detta hade gett en utgift på 6-7000:- och jag hade "sparat" 65-70000:-(!).
Efter lite snack så konstaterade vi bägge att då hade man lagt degen på nåt annat bara. Så är det ju alltid.

Jag är nog rätt nöjd ändå med mina prylar så jag ångrar inte att jag lagt så pass mycket pengar på att framställa små koppar med 20-30ml av en sirapslik dryck med fantastisk smak. :)

Ha de´

/AA
 

Bjarne

Well-known member
Jag är nog rätt nöjd ändå med mina prylar så jag ångrar inte att jag lagt så pass mycket pengar på att framställa små koppar med 20-30ml av en sirapslik dryck med fantastisk smak. :)

Så är det nog alltid. Är det inte "våra" leksaker som kostar så är det nån annans. Summan av lasterna är nog likadan - d.v.s. har man deg hamnar den alltid nånstans vare sig man vill eller inte.

Min investering känns ändå på nå't sätt rätt. Maskinen kommer att hålla länge (byggd som en traktor) och ger mig stadigt det jag vill ha, morgon och kväll. Visst kan man köpa blinkande saker från Asien billigare, men trygghet kostar (mer än bara hemförsäkringen...) så jag ångrar inte pengarna, utan ser fram emot sköna fikastunder, själv eller med sambo och familje o vänner :)

Att jag sen gillar prylar är en heeeeeeelt annan tråd ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Efter lite snack så konstaterade vi bägge att då hade man lagt degen på nåt annat bara.

Pengar är till för att brännas, det har alltid varit min teori. Ingen blir glad av en massa pengar på banken (förutom banken då). Så länge man inte spenderar så man blir bankrutt, överlever och har råd med mat, hus och hem så har man inte spenderat för mycket.

Men hade jag bränt pengarna på samma kaffeprylar, om jag fick "göra om allt"? Hmm... Ja, inte hade jag skippat espresso helt och hållet, det är för kul att slabba och greja. Kanske hade man skippat Cona (det blir aldrig av att den används, men den är snygg).

Brewtusen däremot tycker jag är en helrätt insvestering, det blir nog jäkligt svårt att upgradera från den och få "valuta för pengarna" så att säga.
 

alexanderruas

Well-known member
jag är nöjd med hur jag började....
men jag önskar att jag hade gått till Kaffe Apparaten istället för att jag "råkade" få goda råd från en försäljare på ett av stadens större varuhus.
i slutändan gick jag därifrån med en Innova Dream och lite senare köpte en kvarn (typ som Minimoka) från samma ställe.

att det blev en Innova Dream var för att när min fru såg att till och med Carrie Bradshaw på Sex & the City köpte en espressomaskin så gav hon upp och mitt tjat hade till slut fungerat! men då skulle den vara svart och snygg sa hon!

om jag gått till Kaffe Apparaten vet jag att jag hade vetat VAD det var jag köpte. nu råkade det bara bli bra. det var inte förrän jag köpt grejerna som jag hittade coffeegeek och senare även hit till riktigtkaffe! då kunde jag läsa på recensionerna att jag faktiskt hade bra grejer!

två år senare var det dags för uppgradering till den gamla hederliga Giotto Premium och Mini Mazzer E (version B).... men det är en annan sak!

alexander
 

andersno

Well-known member
...så skulle jag nog skippat espressomaskinen och nöjt mig med en bra kvarn och en Aeropress

Situationen jag är i nu. Jag, min mazzer och en aeropress. Mazzern kan till och med mala direkt ner i aeropressen!

Men, varje gång jag får leka med en espressomaskin inser jag att livet ändå inte är riktigt komplett utan en egen...


/ anders
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Då skulle jag
-doppa skorpor i pappas kaffe som barn
-göra kokkaffe i 10 år
-gradvis övergå till presskaffe och moccabryggare 15 år
-resa runt lite och upptäcka att kaffe smakar skit i större delen av världen förutom hemma och i europa, inte Norge där det är för tunnt.
-köpa espressomaskin lite senare.
….
hoppsan - var det så jag gjorde?

Ok, kvarnen hade ju kunnat komma tidigare.

Men oavsett hur många chanser jag fick skulle det aldrig köpas någon kaffebryggare eller perkulator - tvi och ve…
 

Boris

Well-known member
Jag skulle definitivt köpa samma kvarn (Mazzer Mini E). Däremot skulle jag skaffa en espressomaskin med rotorpump. Silence is golden!
 

mag

Well-known member
Hur skulle ni andra här göra om ni skulle börja från början med kaffe nu med de kunskaper ni har med er i bagaget? Jag skulle inte vilja göra om själva "resan" för det har varit otroligt kul och lärorikt, men nu när jag har fått kunskaperna, så kanske jag som sagt hade haft en lite annorlunda uppfattning om vilka grejor jag skulle satsat på för hemmabruk.

Ångrar inte en sekund att jag blivit med maskin, och nu finns ingen väg tillbaka, inte än så länge... men vi får väl se om den kalkat igen om några år.
Men sen får man ju inte glömma att espressomaskiner är bra till mer än bara kaffe; koka ägg, nudlar, värma upp ett kallt funkiskök med för stora o dragiga fönster, väckarklocka om man kör med timer (pumpen kan ju väcka döda), göra te, varm choklad mm mm. God espresso är väl mest en bonus ;)
 

mts

Well-known member
jag började med en bialetti moka express, därefter vart det en liten gaggia MM, sen en brikka. Min första espressomaskin blev efter _mycket_ övervägande en rancilio silvia.

Helt klart rätt väg att gå, blir en ny kvarn snart, men gaggian maler förvånansvärt bra fortfarande, mycket bättre än många andra kvarnar jag sett, måste fått ett kanonexemplar :)
Nästa steg, som antagligen blir det sista på ett bra tag framöver kommer dock att bli en ny kvarn, som det ser ut just nu så blir det en compak såvida jag inte får tag i en bra beggad mazzer el. liknande.

Skulle ta precis samma väg igen om jag skulle börja om, både moka express och brikka används idag på andra ställen där jag ofta är och dricker kaffe, blir lika varm i själen varje gång jag ser kaffet komma ur pipen på mokan, den har rätt många år på nacken nu.
 

doppio

Well-known member
Man kan säga att jag står i början på ruta ett just nu. En maskin är på G i dagarna. Har läst på rätt mycket (här b.la.) innan beslutet så jag tror (och hoppas) jag inte kommer bli besviken.

Däremot känner jag en mer skräckblandad känsla över vad jag egentligen håller på att ge mig in på.

Av det jag läst så verkar det ju som att har man väl knarkat ner sig i kaffeträsket så finns det ingen återvändo.
 

Bjarne

Well-known member
Av det jag läst så verkar det ju som att har man väl knarkat ner sig i kaffeträsket så finns det ingen återvändo.

Fear not!

Första tiden slabbar man nog rätt mycket i strävan att utveckla sig (och den nya maskinen) i jakten på det perfekta kaffet, men efter ett tag blir det lite mer vardag (iallafall för mig) så tänk framåt hur det kan kännas. Timerstyrd, varm maskin en ruggig lördagsmorgon. Det är rätt skönt :)

Så länge man tycker om smaken på kaffet så är det nog inga pengar i sjön, men visst är man nervös innan man fått leka med sakerna ett tag.

Tänk om kaffemaskiner fanns som programvara för datorer. Ladda hem och lek, innan man langar upp pluskan och ser tusingarna segla iväg...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp