Vilka bönor för presso?

micke_s

Member
Hej!
Är nybliven ägare till en Rancilio rocky kvarn. Tanken är att det ska bli en Silvia också så småningom... Under tiden får gamla pressobryggaren tjäna ett tag till.
Tänkte höra om det finns ngn som har koll på bönor som passar fint till pressokaffe? Har fått för mig att det ska vara riktigt mörkt rostat iaf, stämmer det?
 

Yirgacheffe

Well-known member
Jag skulle vilja rekommendera dig att köra med singlar till din presskanna. Alltså påsar som endast innehåller en sorts bönor. Dessa kan du hitta i exv kaffemaskinens butiker på Roslagsgatan & Ringvägen. Vad det gäller rostgrad så är det väldigt svårt att svara generellt på den frågan. Personligen gillar jag ofta ljusa roster till min press. Man får då mer syra, men samtidigt fler smaker, men detta är också ngt som skiljer sig mycket från böna till böna.
 

micke_s

Member
Tackar för förslag. Ska testa...
Det där med rostningen läste jag någonstans bara, men det är klart att man får testa lite. Men inga blandningar alltså.

Btw. Hur pass grovmalet kör ni till presson?
 

lupoo

Well-known member
Kenya AA Gethumbwini = KaffeNirvana ;) Det har snackats om att årets skörd är en av de bästa på länge.

Malningsgrad: "Grovmalet" mao lite grövre än bryggmalet. Jag stoppade ner fingrarna i en påse med färdigmalet pressokaffe för att känna på det och skapa mig en liten referens. Sen är det bara att mala och känna, dessutom är malningsgraden en liten parameter att "labba" med vid själva bryggningen.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag har kört press på Kenya AA Gethumbwini. Tja... visst var den lite fruktig och citrusig... men tyckte inte det var något speciellt. Kan tilläggas att jag knappt inte druckit en enda god kopp presskaffe. Med god menar jag att man njuter av smaken och inte sitter och letar efter citrus och hallon... någonstans där i blasket. Men har iofs inte heller druckit så himla många kollar :)
 

Axel

Well-known member
Både presso och brygg är något av de bästa som finns i min mening.Dricker dock inget med mjölk, bara espresso. En korrekt gjord presso på tex mountain top /yirga är en upplevelse utöver det vanliga! Kan dock poängtera att jag endast blivit serverad en god presso av mig själv och av Charles/anne på Koppi!
Fast som alla redan vet är ju smak så förbaskat subjektivt! Robusta och kaffe med mjölk (cappuccino, latte m.fl.) är helt odrickbart för mig! Tror Dan smyger på samma linje!
 

micke_s

Member
Som jag trodde alltså... Finns såklart en hel del åsikter om detta. Det är väl bara att testa sig fram. Fördelen är väl att man får dricka en hel del kaffe på vägen;)

Får ta o beställa hem lite olika sorter mao:)
 

lupoo

Well-known member
Jag har kört press på Kenya AA Gethumbwini. Tja... visst var den lite fruktig och citrusig... men tyckte inte det var något speciellt. Kan tilläggas att jag knappt inte druckit en enda god kopp presskaffe. Med god menar jag att man njuter av smaken och inte sitter och letar efter citrus och hallon... någonstans där i blasket. Men har iofs inte heller druckit så himla många kollar :)
Jag hade tur att få tag på en påse Gethumbwini rostat på da Matteo Torrefazione. Helt underbart med så mycket svartavinbär i eftersmaken så att det nästan var helt galet, inget "letande i blasket" där inte.
Ett sådant kaffe lämnar ingen oberörd!
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Antar ni pratar Johan & Nyström Gethumbwinin, den är enorm, fantastisk osv. Punkt!

Sedan, då denna tråd handlar om press, jag maler faktiskt lite finare än brukligt. Kanske snäppet finare än vanligt bryggmalet till och med, för pressändamål alltså. Inte så att det blir massa sump (ja, lite mer blir det väl antagligen, knappast märkbart dock). Inbildar mig att att jag får mer smak ut ur kaffet på det viset.

En annan sort som är gudomlig som press är Yirgacheffe, ren. Helt fantastisk också. Sedan kan du även testa något Antigualiknande Guatemalakaffe om du kan få tag på. Väldigt mjukt och lent som press.

Sedan tror jag som fler är inne på i denna tråden, drick singlar.

Våga press säger jag!
 

AA

Skottjägare
Kan tilläggas att jag knappt inte druckit en enda god kopp presskaffe. Med god menar jag att man njuter av smaken och inte sitter och letar efter citrus och hallon... någonstans där i blasket. Men har iofs inte heller druckit så himla många kollar :)

Det hade varit intressant att höra hur du går tillväga när du gör dina presskannor.
Personligen så tycker jag att det är ganska svårt att misslyckas med presskanna och att det förmodligen är den enklaste vägen till himmelriket.
Slappna av och njut istället för att fokusera på detaljer!

Lycka till!

/AA

Ps. Johan & Nyströms Gethumbwinin är det godaste kaffet jag någonsin druckit.
 

Lars

Well-known member
Robusta och kaffe med mjölk (cappuccino, latte m.fl.) är helt odrickbart för mig!

Jag som trodde att du var Segafredo-mannen ;-)

Robusta är ett otyg, det kan jag hålla med om. En välgjord cappuccino kan jag dock dricka ibland till frukosten. Det är en helt annan grej, men likväl gott.

Det man kan konstatera är att de flesta verkar börja sin kaffebana med lite tyngre espressoblandningar för att sedan se ljuset i form av singlar och andra bryggmetoder än espresso. Jag har gjort samma resa.

Mitt tips är Kangocho från Estate Coffee. Den tillsammans med Gethumwinin har varit riktiga aha-upplevelser för mig.
 

jha

Member
Jag skulle vilja rekommendera Zanzibar från J&N. Jag har precis kört slut på en påse till presskannan och det blir nog en till när jag handlar nästa gång.
 

Axel

Well-known member
Lars! Klart att jag VAR SegaFredo Mannen! Men om man klämmer iväg 1-3kilo om dagen blir man snabbtomvänd!
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag har försökt följa alla regler som jag har hittat :) 94-96 grader vatten. Har kört 15-16 gram för 2,5 dl vatten. Provat lite olika malningar och provat att väntat 3-5 minuter. Saknar dock smaken. Det kanske är så att jag har för höga krav...?

Jag ska ta och köpa en ny påse, rengöra kvarnen ordentligt och köra en halvdag vid presskannan :)

Det hade varit intressant att höra hur du går tillväga när du gör dina presskannor.
Personligen så tycker jag att det är ganska svårt att misslyckas med presskanna och att det förmodligen är den enklaste vägen till himmelriket.

Ps. Johan & Nyströms Gethumbwinin är det godaste kaffet jag någonsin druckit.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp