Hur enkelt är det att byta bönor i kvarnen?

Kaffemostern

Active member
Jag går sen några dagar i väntans tider på min Rancilio Rocky. Så lite fem över tolv slog tanken mig: hur byter man bönsort enklast? Jag har ju motiverat inköpet bla med att nu skall det minsann bli gott kaffe även i den vanliga bryggaren.

Kan man bara vrida av behållaren och hälla ur kvarvarande bönor eller måste man välta hela kvarnen? Eller måste man ner med handen och krafsa ur bönorna? Hur gör ni andra?
 

johey

Well-known member
Jag drar mig för att byta bönor i min Rocky. Det är rätt omständligt. Det är vända upp och ner på den som gäller. Dessutom vill du förmodligen rengöra maskinen i samband med det, för det ligger kvar rester av det gamla kaffet. Och det innebär att skruva loss behållaren, vilket är ett bök i sig.


Kan tillägga att jag har doserlessmodellen. Vet inte hur det är med den andra, men jag gissar att det är lika bökigt om inte värre.
 
C

cj53x11

Guest
Det är ganska enkelt faktiskt. Bönor ska man ju som bekant inte förvara i bönhållaren utan i en väl försluten burk av något slag. Med andra ord så står ju bönhållaren tom för det mesta av tiden.
 

Kaffemostern

Active member
Det låter som att jag får göra som Kaffegalningen föreslår: ändra inställning och köra slut på bönorna.

cj: i den bästa av världar är det nog så. I mitt fall kan jag nog dock sätta en peng på att det kommer att finnas bönor kvar :)
 

Trase

Well-known member
Vet inte riktigt hur Rockyn är funtad, men normalt sätt skall man inte ändra till finare malningsgrad när kvarnen inte är igång.

På vår Casadio skall man ändra max 1/4 varv finare åt gången om kvarnen inte snurrar. (kan tänka mig att det motsvarar max ett klick på Rockyn)
 

johey

Well-known member
Det där har jag också hört, men jag förstår inte riktigt varför. Kaffekornen lär ju inte ha en chans att orka kämpa emot, utan lär nog snarare vika hädan eller mosas. Jag ändrar i alla fall inställning utan att skämmas, och än sålänge har jag inte varit med om någon Hollywoodexplosion. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det där har jag också hört, men jag förstår inte riktigt varför.

För att man riskerar att göra maleriet skevt, om man tar i för kung och fosterland och pressar fast ett gäng bönor som ligger på ena kanten av malskivorna...

Småjusteringar är det nog ingen fara med, men större justeringar till finare malningsgrad bör man nog göra med apparaten igång.
 

Colle

Active member
Kör också Rocky, ett sätt är att bara ladda kvarnen med så mycket bönor som går åt per shot. Då har du möjlighet att välja dels vilken typ av kaffe du skall mala bönorna till: espresso, press eller filter. Du kan dessutom självklart välja vilken typ av bönor du skall mala.
Har du kört slut på allt som finns i behållaren så bör det inte vara några större problem at justera ner till finare malningsgrad.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp