Förslag på macchiato-logistik?

bondo

Member
Nu, efter ett par veckor tillsammans, har jag och min Ascaso börjat lära känna varandra. Espresson går hyggligt, cappuccinon blir så gott som drickbar och mjölkskummandet går bättre för varje försök. Men en sak har jag inte lyckats med över huvud taget, och det är macchiaton. Hur sjutton får man till den?

När jag gör en cappuccino börjar jag med att fixa fram en espresso och sedan värmer jag upp maskinen till ångläge och skummar mjölken. Espresson har vid det laget tappat en hel del i temperatur, men eftersom mjölken håller c:a 65 grader och utgör en stor volym så spelar det inte så stor roll. Men när man gör en macchiato är ju mjölkvolymen så liten att kaffet knappast värms upp igen.

Är det jag som är dålig på att hålla min espresso varm? Eller ska man skumma mjölken innan man gör kaffet och låta den stå? (Så har jag sett att de gör på caféer rätt ofta, men hur länge kan man ha den stående?) Eller ska man kanske snabbskumma pyttelite mjölk i en pytteliten kanna särskilt framtagen för macchiato-drickare?
 

mag

Well-known member
Skall man bara göra en espresso macchiato blir det alltid för mycket mjölk. Men jag skulle vänt på logistiken om jag var du, kanske tom för cappuccinon. Mjölken är lättare att hålla vid liv än espresson, det är bara att snurra runt den i kannan så den inte skiktar sig. Vet inte hur snabb ascason är men den gamla Silvia jag hade tidigare gick betydligt snabbare att kyla ner än att värma upp till ångläge, dvs du gör hela proceduren snabbare om du börjar med skumning och brygger efterpå.
 

bondo

Member
Nu har jag laborerat med mina termometrar och funnit att mjölk svalnar rätt sakta. Således blir det skumning först och kaffe efteråt i fortsättningen, även om det är lite lurigt att veta när maskinen har svalnat tillräckligt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp