Ny på forumet, presentation och i köptagen av ny maskin

RedTop

Member
Hej alla kaffeälskare!

Jag är ny på forumet och kastar mig väl in med samma fundering som många andra nykomlingar, nämligen vilken maskin man ska handla.

Jag har länge haft en Krups dubbelmaskin, alltså en traditionell kaffebryggare plus espressomaskin ihopbyggda. Vartefter espressointresset har ökat har jag blivit mer kräsen och på allehanda sätt försökt få ut ett bra kaffe ur maskinen. Jag började med att läsa på en del och exprimenterade sen med olika bönor, olika mängd kaffe och olika hård packning. Jag köpte en Gaggia MM-kvarn och exprimenterade med olika grovlekar och gick t.o.m så långt att jag "importerade" vatten från Västerås för att se om det gjorde någon skillnad.

Slutsatsen av allt exprimenterande var att första espresson man gjorde kunde bli riktigt hygglig, men den andra blev aldrig riktigt bra. Min teori är att det är pumpen (membran) som blir för varm och inte orkar med att hålla upp trycket efter man gjort första koppen, men det är bara min lekmannagissning.

Eftersom min sambo och jag vill ha lika bra kaffe båda två och inte slåss om "finkoppen", så är det nu dags att byta maskin. Jag har försökt läsa runt lite på forumet här och på andra ställen för att bilda mig en uppfattning. Helt klart är att det är en djungel för en nybörjare och att det finns alla möjlighetar att bränna hur mycket pengar som helst på en espressomaskin.

Jag har förstått att ska man ha det bästa av det bästa så är det +10 000kr maskiner med E61 grupp och värmeväxlare som gäller, men min fråga till forumet är om man skjuter sig i foten om man köper en FÖR avancerad maskin? Kan det vara så att mitt kaffe blir sämre om jag köper en superavancerad maskin som behöver mycket kunskap och underhåll (typ Isomac Millenium) och jag istället borde satsa på en enklare maskin med vettig kvalitet (typ Gaggia Classic)?

Jag är inte främmande för att lägga en 5-7000 kr för en riktigt bra begagnad maskin, men då måste det också ge resultat i kaffekoppen. Jag är ute efter en god kopp kaffe någon gång om dagen, mer än att göra kaffedrickande till en hobby och frågan är alltså om det blir för krångligt handhavande om man köper en alltför avancerad maskin?

Spåna och tyck! All input är välkommen!

/RedTop
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
det finns alla möjlighetar att bränna hur mycket pengar som helst på en espressomaskin.

Du anar inte... :D

Jag har förstått att ska man ha det bästa av det bästa så är det +10 000kr maskiner med E61 grupp och värmeväxlare som gäller,

Ska man vara petig så är en maskin med dubbla kokare det som är bäst. Men att ta en omgång med en HX maskin däremellan är väl den väg de flesta av oss (fortfarande fåtaliga) som har gått till dubbla kokare har tagit.

min fråga till forumet är om man skjuter sig i foten om man köper en FÖR avancerad maskin? Kan det vara så att mitt kaffe blir sämre om jag köper en superavancerad maskin som behöver mycket kunskap och underhåll (typ Isomac Millenium) och jag istället borde satsa på en enklare maskin med vettig kvalitet (typ Gaggia Classic)? /RedTop

Tvärtom, de enklare maskinerna är svårare att få bra espresso från.

Det enda du kan "skjuta dig själv i foten" med... genom att köpa en alltför dyr och bra maskin är... om kaffeintresset inte håller i sig och du om ett halvår undrar WTF du har en kaffebryggare som kostar skjortan för...

Men det hoppas vi inte ska inträffa. Snarare tvärtom, att du tids nog upptäcker att det kan bli ytterligare ett snäpp bättre, genom att tex rosta ditt egna kaffe. ;)

Välkommen, och lycka till med kaffandet!
 

fiddlerman

Well-known member
Det låter som du behöver en bra maskin RedTop. Håller fullständigt med KG. Lycka till med valet. Det är inte lätt. En Brewtus II som KG har är inte fel för lite under 12000:-
Du hittar massor av tips för maskiner runt 5-7000 inklusive kvarn om du söker har på riktigt kaffe.
 

lupoo

Well-known member
Visst kan man köpa sig en fin maskin MEN!! förvänta Dig inte att det blir fint kaffe per automatik. Hantverk och erfarenhet tarvar sitt, samt en hel del träning.
Men det är ett roligt intresse som har en tendens att lätt bli lite för omfattande.

Som i morse när jag stod och skummade till morgoncappun, den 10-årige sonen kommer fram till köksbänken för att hämta en sked i bestickslådan. Jag blockerar den där jag står. Han säger "Öhhh låt mig komma in i lådan". Jag står djupt koncentrerad och har just sänkt ner ångpipen för att "virvla" och svarar bara "Nääää låt bli, jag skummar!" Han suckar uppgivet och utbrister "Nu har ju det här med kaffet helt gått över styr". Vad svarar man på det?

Välkommen till forumet.

Mitt tips är att uppgradera på kvarsidan, rejält! Vad gäller maskin tycker jag att en Gaggia Classic eller Rancilio Silvia kan vara bra maskiner att fortsätta sin resa med. Spara H/X och E-61 tills ni har blivit lite varmare i kläderna.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Spara H/X och E-61 tills ni har blivit lite varmare i kläderna.

Får man fråga varför?

Det är ju lättare att få till en bra espresso med en E-61 än med en Silvia, dessutom är det lättare/snabbare att skumma (med en HX), och framför allt att växla mellan skumning och bryggning.

Det blir ju bara dyrare ju fler maskiner man upgraderar sig igenom...
 

Yirgacheffe

Well-known member
Det är förvisso enklare att få till en bra kopp med en E-61 än med Silvia/Gaggia, men det man med lite träning kan pressa fram ur dessa är ändå mil bättre än vad de flesta är vana vid. Om man tror att kaffeintresset är något som kommer växa och pengar inte är något man har begränsat av, så skall man självklart gå och köpa en riktig feting. Men är medlen av en mer begränsad art så kan man starta med en beggad maskin i klassen Silvia/Gaggia & därigenom ha möjligheten att sälja för en uppgradering utan ngn ekonomisk förlust. Själv betalade jag 2000:- för min maskin & den dagen jag byter så spelar det mig inte speciellt stor roll ifal det är någon som vill ha den gratis eller ifall jag får tillbaka mina pengar.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Jag är ute efter en god kopp kaffe någon gång om dagen, mer än att göra kaffedrickande till en hobby och frågan är alltså om det blir för krångligt handhavande om man köper en alltför avancerad maskin?

Spåna och tyck! All input är välkommen!

/RedTop
I mitt tycke skulle en Nespressomaskin uppfylla dina 3 ovanstående kriterier.
 

RedTop

Member
I mitt tycke skulle en Nespressomaskin uppfylla dina 3 ovanstående kriterier.

Du har säkert rätt, men jag är lite för intresserad av Italiensk mat- och dryckeskultur för att det skulle kännas bra. Och vad skulle jag då göra med min kvarn? ;)

Lite bök och stök är helt OK, men slår det öve råt andra hållet med 45 minuters uppvärmningstid och demontering av halva maskinen en gång i veckan för service och rengöring blir lite väl krångligt.

/RedTop
 

Bjarne

Well-known member
Lite bök och stök är helt OK, men slår det öve råt andra hållet med 45 minuters uppvärmningstid och demontering av halva maskinen en gång i veckan för service och rengöring blir lite väl krångligt.

/RedTop

Hmm...min H/X låter jag ta 30 minuter på sig att värma upp. Aldrig mindre, eftersom allt ska vara varmt när kaffet passerar. Lösningen = en timer!

Demontera maskinen, näe, så illa är det inte, men visst är det rengöring i ca 5 minuter VARJE kväll. Man lämnar inte en sån investering skitig till dagen efter - speciellt om man vill ha en kaffe fort dagen efter ;)

Min kvarn har timer som doserar lika mycket varje gång och när man väl lärt sig rutinerna för sin maskin, kaffesorten och skumningen så blir det i princip ALLTID bra kaffe varje kopp (mer eller mindre). Detta tycker jag gör det värt att ha en H/X. Lättare att rengöra och stabilare - samt snabbare när gästerna står på rad för att få sin kopp fylld :D

Så, lycka till med valet. Satsa inte för lågt bara. Låter som att ni är seriösa nog att ta hand om en ordentlig maskin därhemma!
 

lupoo

Well-known member
Får man fråga varför?

Det är ju lättare att få till en bra espresso med en E-61 än med en Silvia, dessutom är det lättare/snabbare att skumma (med en HX), och framför allt att växla mellan skumning och bryggning.

Det blir ju bara dyrare ju fler maskiner man upgraderar sig igenom...

Yirga fattar hur jag tänker. Tack!
 

fiddlerman

Well-known member
Fast jag är super nöjd med min Gaggia Baby Twin skulle jag vilja har en bättra maskin.
Frågan är alltid vad man har bestämt att maskinen kan kosta.
Om du har råd och är redan super intresserade, tycker jag att du är värt en super maskin. Sen är det bara du som vet var gränsen går. Dom flesta här vill uppgradera ganska snabbt.
 

Trident

Well-known member
Jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa en E-61 med tillhörande kvarn för cirka 15k som förstamaskin.
Då är det bättre att börja med en Classic eller Silvia för runt 4 tusen+ kvarn.
Den vägen gick jag och det känndes helt rätt :)
 

Tobbe_L

Well-known member
Jag köpte La Scala Butterfly som första maskin o har inte ångrat mig en sekund ;)

Valet av maskin tycker jag mer beror på hur många koppar kaffe man vill kunna göra utan allt för lång väntan o på vilken typ av kaffe man dricker.
Är det mest varianter med mjölk i o mer än två koppar åt gången så skulle jag gå på en hx-maskin.

Just av denna anledning så blev det en E-61 Hx-maskin som första maskin:D
 

kottox

Member
Hepp!
Hade som du en dubbel-krups från början.Och,ja,man fick bra espresso vid vissa tillfällenDen höll dock ej länge o efter 2servicar ledsnade jag och bryggde bara vanligt zoegas en lång tid för att nu har tagit upp bra kaffe kultur igen.Köpte en Gaggia baby med Isomac kvarn.Efter ca 15-20 koppar o någon liter mjölk börjar jag få fason på bitarna.Fortfarande mil ifrån perfekt-standard men det kommer.Jag kan rekommendera maskinen.Ca 4000kr + tillbehör för 1100kr + kvarn 1700kr.Mer ska det inte behöva kosta tycker jag.Men jag kan ha fel?
God kaffe - bra kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp