Vad har du för kvarn?

Vad har du för kvarn?

  • Anfim

    Röster: 20 5.8%
  • Ascaso

    Röster: 9 2.6%
  • Compak

    Röster: 11 3.2%
  • Demoka (Minimoka)

    Röster: 56 16.2%
  • Gaggia

    Röster: 16 4.6%
  • Isomac

    Röster: 15 4.3%
  • Macap

    Röster: 14 4.0%
  • Mahlkönig

    Röster: 5 1.4%
  • Mazzer

    Röster: 35 10.1%
  • Rancilio

    Röster: 79 22.8%
  • Santos

    Röster: 5 1.4%
  • Quickmill

    Röster: 7 2.0%
  • Annan

    Röster: 58 16.8%
  • Ingen alls

    Röster: 16 4.6%

  • Totala väljare
    346

shogun

Well-known member
Efter ca 5-6 rengöringar av kvarn efter någon månads användande måste jag säga att den är ett under av lätthanterlighet. Visserligen ger den en del klumpar men med timerns hjälp så kör jag en dubbel i två omgångar (2 singelportioner). Mellan varje omgång så duttar jag till första portionen med tampern. Blir perfekt resultat varje gång.

Nåväl...tillbaka on topic. Det är barnsligt lätt att komma tillbaka till rätt malningsgrad eftersom justeringen görs med det nedre kvarnhjulet.
Det övre hjulet följer med locket upp och just på grund av detta behövs knappt någon justering mellan rengöringarna.

Enda minimala justering som behövs är vid byte till ny bönblandning samt vid större ändring av luftfuktighet. Mycket smidigt.
 

Walle

Well-known member
Fick hem en begagnad Mazzer SJ från Holland idag. Ser lite sliten ut, men den maler bra och malskivorna ser friska ut. Får se om det blir omlack snart..
Värd 500 pix är den i alla fall. :D
 

Ignatius Riley

Well-known member
Har en Bodum Antigua som används till presskaffe. Funkar ganska bra men den väsnas rätt kraftigt.

Kvarnen i min helautomat väsnas inte så mycket och fungerar utmärkt.

Sen har jag en Faema MPN, ett fungerande renoveringsobjekt som snart ska få nya malskivor. En stor och tung pjäs med steglös inställning. Fast ärligt talat vet jag inte om jag har plats för den...
 

Ernst

Well-known member
Samma här då fast jag får min först! Paketet med båda kvarnarna skickas till MIN hemadress. :D:D:D
 

Buuus

New member
Jag har en gammal stackare. Mor min säger att den är från när hon var liten.
Det gör att den är från 50-talet. Det står dock "Made in Germany" vad jag kan läsa.
Alltså inte väst- eller öst-Tyskland. Skumt.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag har en gammal stackare. Mor min säger att den är från när hon var liten.
Det gör att den är från 50-talet. Det står dock "Made in Germany" vad jag kan läsa.
Alltså inte väst- eller öst-Tyskland. Skumt.

Kissing & Mollman (KyM) har gjort kvarnar sedan Dacke.
Även om din mors familj köpte kvarnen ny på 50-talet så kan den ju ändå vara tillverkad före 1945.
 

ask2

Well-known member
Sålde precis min Mazzer mini med dosator och har en Vario home på väg in i nästa vecka. Skall bli intressant. Hoppas den håller ett tag innan jag ger efter och köper en robur-e eller elektra :)
 

Gholam

Well-known member
Ja, man borde kunna ändra sin röst för man byter ju kvarn då och då. Statistiken blir missvisande annars. Många i detta forum börjar med Rancilio eller Demoka och går senare över till de andra märkena men resultatet ovan listar just de två som de populäraste...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp