Vilken kvarn hade ni köpt?

AA

Skottjägare
Ciao!

Vilken är er drömkvarn?
Låt säga att ni hade en förstående sambo, relativt gott om utrymme, en budget som gjorde att ni kunde köpa den kvarnen ni ville och ni hade sålt er gamla, vilken kvarn hade ni beställt?

Anledningen till frågan är rätt given. Jag har nästan sålt min Mini-E och skall ha en ny kvarn. Jag har dock även beställt en ny men tänkte att det vore kul att höra vad ni hade köpt.
Den skall trängas med en GS/3 och vara en uppgradering till min gamla.

Ha de´

/AA
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Lätt val, jag hade tagit en sådan här:

88682867.jpg


En Mahlkönig K30 Vario. Vario betyder att den har steglös fin-inställning för malningsgraden (det har förmodligen inte den vanliga då).

Den maler 3,8 gram i sekunden, och den är tyst. Den är snygg och bra... och dyr. Jag hade siktet inställt på en K30 tills jag fick höra priset, då blev det "bara" en Mazzer Mini.

Bilden är på Temes nya K30 förresten, han byter kvarnar lika ofta som en annan kalsonger!

(PS, ovanstående kvarn är bra mycket snyggare än en Santos, IMHO...)
 

Molarin

Well-known member
k30 är ju lite långsam... ;)

Santosen är kanske inte så snygg men jag tycker att k30 ser billig ut. Teknikmagasinet 595 kr. Formen är snygg men material/yta/finish är lite Goldstar-bandare från 1989.

Vad kostar den?

På ursprungsfrågan svarar jag (om jag måste byta kvarn) Mahlkönig k30 twin, den var mycket snyggare än singelkvarnen.
 

AA

Skottjägare
Vad blev det? Blev det en Santos, som hittils har varit "Mazzer-knäckaren" när någon här i forumet vill ha ett monster till kvarn?

Lugn o fin nu!
Det kommer en uppackningstråd när den väl landat. ;)

Santosen ser jag inte som en uppgradering utan mer som ett alternativ.
Jo jag har spanat på K30 men eftersom Teemu (som jag nästan köpte Compak K10 WBC av men ångrade mej i sista sekunden) inte riktigt tyckte K30 malde lika bra som K10 så kan jag avslöja att det inte är en sådan. Den är säkert riktigt praktiskt och fin men det får inte mitt hjärta och klappa extra.

Jag väljer 100% funktion före utseende (obs!! gäller ej sambo (om hon nu skulle råka läsa detta...)). Kvarnen finns omnämd i denna tråd hos HB:
http://www.home-barista.com/forums/titan-grinder-project-t4126.html

:)

/AA
 

AA

Skottjägare
Förresten, det där med snabba kvarnar i hemmamiljö har jag aldrig fattat. Hur kan man se ner på en kvarn bara för det tar 10 sek extra för att mala till en dubbel?
Kanske är det jag som aldrig varit sådära riktigt i koffeinbehov så att sekunder räknas.
I cafémiljö kan jag förstå det men inte hemma.

/AA
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Intressant, ska bli kul att läsa!

Tiden att mala är rätt intressant tycker jag, nog för att 5 sekunder eller 18 sekunder för en dubbel kanske inte låter som en "big deal", men visst vore det bekvämt med en snabbare kvarn. Däremot så tycker jag att hastigheten inte är särskilt avgörande, däremot är utseendet och kvalitet på det malda viktigt.

Jag är den första att erkänna att utseendet är rätt viktigt, resten av köket är så snyggt (om jag får säga det själv) att en ful kvarn skulle förstöra helhetsintrycket och störa mig en hel del.

Ack, att du inte hade tålamod att vänta på den nya Elektran! Den verkar intressant, hade glömt bort den helt!:eek:hmy:
 

AA

Skottjägare
Visst kan en ful kvarn förstöra ett fint kök. Som tur är så är kvarnen jag beställt rätt snygg! ;)

Maler inte snabba kvarnar sämre? Oftast klumpar dom ju rätt mycket mer i alla fall. Hur många riktiga "proffskvarnar" maler riktigt snabbt?

Elektran har jag sett att det nämts något om nånstans. Var hittar man info om den?

Ha de´

/AA
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
http://www.coffeegeek.com/opinions/showreports/05-05-2007/15:40

Läs, dräggla och bli förbannad över att den inte finns att köpa än (vad jag vet i alla fall). Den lär bli dyr, men jag tror att den blir bra.

First, the doser. There is none as you can see. It's a chute design, but not like any I've seen before. The chute is actually open to the air on the top side - so it's like a long piece of metal formed into a slide. Second, you may notice no "kicker" knob or bar - the kind of thing normally found on some chute grinders to kick out the remaining grinds. Why? Because it doesn't need one.

This grinder has several patents - some which apply to the transfer of coffee from the conical burrs inside, spinning at only 500 rpms. Some apply to another kick ass feature - a built in automated fan hooked up to temperature sensors to keep the motor almost frigid (I couldn't hear the fan, but felt its vibrations). The key patents involve one key thing - no coffee left behind. The chute is like glass for coffee - it just slides - no residue, no clumping, no oily stuff gumming up the works. Serious work into static, "anti static", and making coffee move along metal as if it were a puck going along ice... all of this went into the engineering of this grinder. And it works.

Next up - distribution. You may notice the swing out tamper built into this thing. Normally, a 3rd waver would tuh tuh this thing. In the case of this grinder, it actually is useful. Why? Because coffee is distributed near perfectly into the portafilter's basket. I was doing it repeatedly. Perfect central cone of coffee in the basket.No need for manual distribution of the coffee grounds.

Third - the no coffee left behind mentality? Normally, a big problem with grinders is clumped up grounds under and around the burrs - happens with the first grind, and continues to happen with additional grinds. You end up with a near brick-like remains of coffee inside the grinder.

This grinder? Almost eliminated.

Lastly, the timer functions. It's a timer driven grinder. But it's timers on steroids. Extremely precise controls, all digital, and with variable settings. Extremely easy to change for different ambient temperature and humidity variables. Dr. Fregnan's engineers have been putting their brains to work, and this grinder is the result.
 

iZappa

Well-known member
Etter å ha tatt en rask titt på Elektras nye kvern i Milano kan jeg ikke si at jeg ble bergtatt av den. Fryktelig stor og klumpete kvern. Funksjonsmessig føltes det som den føyde seg inn i rekken med alle de andre kverneprodusentenes nye kverner uten doseringskammer.
 

marran

Well-known member
Självklart ska du ha en italiensk kvarn till La Marzocco! Jag hade satsat på en Mazzer kony eller robur, alternativt en conti valerio, finns rebrandade både som eureka och La Marzocco!
 

AA

Skottjägare
Självklart ska du ha en italiensk kvarn till La Marzocco! Jag hade satsat på en Mazzer kony eller robur, alternativt en conti valerio, finns rebrandade både som eureka och La Marzocco!

Du har så rätt så! Givetvis så skall det vara en kvarn från LM-land. Det är faktiskt en av dom du nämner...

:)

/AA
 

marran

Well-known member
Som dessutom är med i TGS?
Robur alltså, how very grotesque of you :)
Jag kan nämna i förbifarten att jag absolut inte är avundsjuk, grattis till en osannolikt bra setup!
 

AA

Skottjägare
Som dessutom är med i TGS?
Robur alltså, how very grotesque of you :)
Jag kan nämna i förbifarten att jag absolut inte är avundsjuk, grattis till en osannolikt bra setup!

;)

Inte bara en Robur utan en Robur Electronic dvs en doserless!
Jag har varit nära att köpa Robur för att bygga en doserless av den men sen jag hörde och såg att Mazzer släpper en så insåg jag att det var läge att vänta.

Tackar för berömmet om setupen! Det känns som om den är helt OK! :D

Ha de´

/AA
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,659
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp