En NY rostare bland oss

AxelW

New member
Hej. Har nyligen börjat rosta själv, och funnit en hel värld av möjligheter. Här i uppsala har jag förmånen att ha saluhallen nära till hands, med rikligt utbud av såväl rostade som råbönor. Jag har nu börjat rosta lite själv som fattig student, och funnit att det smakar fantastiskt ibland.

MEN, när jag rostar mina bönor tar det inte mer än 7-8 minuter innan de är färdiga, trots att jag bara rostar på 200grader. Vad jag läst i detta forumet verkar det vanligare med 220-240, och då skulle mina bönor inte klara längre än 3-4 minuter! Är min ugn trasig eller är det mina kunskaper som är "trasiga"?

Bönorna jag rostat är:
Brasilian Yellow Bourbon (single)
Old Brown Java (Single)
Malawi Geisha
Indisk Robusta

samt några blandningar:
Brasiliansk 50%
Malawi 25%
Old Java 25%

Men alla rostar ungefär lika snabbt...vad ska jag göra? :unsure:

Mvh Axel!
 

plind

Well-known member
Sänk temperaturen bara! Det är säkert din ugn som inte stämmer riktigt med inställningen på vredet.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
jag bara rostar på 200grader. Vad jag läst i detta forumet verkar det vanligare med 220-240, och då skulle mina bönor inte klara längre än 3-4 minuter!

Bry dig inte om vad det står på vredet, det stämmer väldigt sällan exakt överrens med verkligheten. Hitta ett läge på ditt vred som ger tillfredställande rostningstider, om det sedan står 175, 200 eller 400 på vredet spelar ingen roll för resultatet du får.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Fokusera på tiden det tar att rosta. Det som står på vredet har (ibland) väldigt lite med den faktiska temperaturen att göra.

Verkar som vi alla är eniga i våra svar till dig...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Om du rostar för espresso kan du gott prova att låta rostningstiderna gå uppåt 15-20 minuter. Du får ett sötare och en mer djup och komplex bassmak på kaffet jämfört med snabbare rostningar... Kan vara värt att prova.
 

AxelW

New member
Tack

Nu blir jag lyrisk. Måste prova =) Tack för alla tips...lägger nog upp bilder så småningom på rostningarna, förhoppningsvis med smakresultat också.

Sen har jag två frågor till.
1.
Hur ska man veta vilka bönor som lämpar sig till vilka blandningar, mer än att prova sig fram. Finns det exempelvis något "bönindex", ungefär som systembolagets vingraderingar, dvs syrlighet, fyllighet, strävhet m.m. och om det inte finns det borde man kanske skapa ett för olika bönor?

2.
Spelar det någon roll i resultatet om man rostar en plåt full eller bara en handfull bönor samtidigt? (Jag rostar gärna portionsmängder, så jag kan prova mig fram än så länge)

Tack =)
 

Faktor

Well-known member
Om man handlar på t.ex. GoKaffe eller Sweet Marias brukar jag tycka det finns beskrivet ganska bra hur det smakar. Blir alltid sugen av att sitta och läsa de där beskrivningarna :) HÄR har du ett exempel från Sweet marias
 

AxelW

New member
Trevligt

Det stog ganska bra på sidorna ni angav! Trevlig läsning...
Här kommer rostning numero uno:

Visa bilaga 882

Sitter med spänning och förväntan och rostar mina bönor mycket långsamt :)
 

Bilagor

  • Nyrostat.jpg
    Nyrostat.jpg
    51.3 KB · Visningar: 26

Lassekongo

www.gokaffe.se
Mänden kaffe spelar ingen roll (jo, du kyler ugnen mer med en riktigt stor mängd bönor jämfört med en näve förståss, men det har ingen större praktiskt betydelse om du nu bara rostar något hg åt gången). Rosta inte mer än att det går åt på en vecka tio dagar. Sedan kan det vara bra att inte rosta ens så mycket i början av sin rostarkarriär då man misslyckas ibland...
 

zix

Well-known member
Spelar det någon roll i resultatet om man rostar en plåt full eller bara en handfull bönor samtidigt?

Ja, du kan komma att hitta en optimal mängd för din ugn såvida den inte är väldigt högkvalitativ och jämn vid alla temperaturer.

För mig rörde det sig om 200-300g i vår gamla ugn, för mycket kaffe (500g t.ex.) tog lite för lång tid. Om man då försökte parera genom att öka värmen fick man svettiga bönor istället, och ojämnare rost. Inte därmed sagt att det blev odrickbart eller helkass, men det var svårare att rosta i proppfull ugn. I den nya är det bättre, men fortfarande tycker jag att det blir jämnast om jag inte kör full plåt.

Jag brukar tänka mig det som att jag inte får ha för hög tillförd energi, bönorna "hinner inte med" då och det blir ojämnt. Och inte för låg heller, för då blir de aldrig färdiga, eller får den "bakade" smaken av för lång rosttid.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp