bra maskin

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har du en kvarn, eller ska du köpa en kvarn också?
En kvarn är nämligen nödvändig.

Har man 10.000:- att röra sig med så kanske ett paket med Rancilio Silvia och en Rocky kvarn vore något? Då får du några slantar över till kaffe, mjölkkanna, espressokoppar, osv.

EDIT: Wow, paketpriset var ju redan med kanna och allt. ;) Men inga koppar.

http://www.kaffegrossisten.se/shop/show_product.asp?artnr=20%2D99399&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D16%26subcategory%3D36%26subcategory2%3D0
 

Molarin

Well-known member
Då förutsätter jag att du har en bra kvarn. Annars är det liksom lönlöst att köpa espressomaskin dyrare än 349 kr...

Ska du köpa nytt finns det väl bara en E61/HX-maskin på den svenska marknaden, Unico Splendor. Har inte hört något ont om den så den är nog i stort lika bra som dyrare märken.

Begagnat brukar man kunna hitta ECM Giotto eller BFC Junior för dessa pengar.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Unico Splendor kostar 13.000:- hos kaffegrossisten nu, finns den fortfarande för under 10.000:- någonstans, eller har de gått upp så pass i pris?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Se där! 11 istället för 13 är inte helt fel...

tretti.se, därifrån köpte jag min brödrost. Lägg till det på listan av onödigt vetande. ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag förstår faktiskt inte alla som köper en Gaggia och byter ångrör... varför inte köpa en Rancilio från början?

Är det bara pga det lägre priset, eller finns det något annat skäl till att Gaggian lockar mer?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det testet tror jag man gott kan slänga i papperskorgen.

Men ha dock i åtanke att kaffet inte blir bra om du har för bråttom och inte låter maskinen vara igång tillräckligt länge för att få upp rätt temperatur.

Och med det i åtanke så är en La Marzocco GS3 ännu sämre, den tar förmodligen ännu längre tid på sig att bli varm. En GS3 har två stora kokare som ska bli varma, vilket bör ta tid... ack en sån dålig maskin... (OBS, ironi...)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om jag skulle välja mellan de två skulle jag lätt ta Silvian.

Jag har inte haft någon av de två modellerna, men att döma av folk som har haft bägge så är Silvian snäppet bättre/känns bättre (inte minst pga ångröret).

Prisskillnaden minskar ju dessutom mellan de två om man räknar med priset för ett nytt ångrör som "extratillbehör" till Gaggian.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag skulle inte ta nedanstående recension så allvarligt. Min Silvia levererar riktigt varmt kaffe. Temperaturen beror lite på var i värmecykeln maskinen befinner sig. Eftersom uppvärmningen går på vid en viss temperatur och slås av vid en annan, så kan temperaturen variera lite. Men att Silvian inte klarar av att leverera varmt kaffe är bara skitsnack.

det har jag tänkt på med är dom likvärdiga eller,läste någonstans om rancilion att espresson inte blir varm med den,enda negativa jag läst och hört,för det är ju annars bra paket pris på den
eller vad tror du vilken skall man ta
detta test läste jag och då skrev dom om problem med värmen på espresson
http://www.smartson.se/test/hushall/espressomaskin-rancilio-silvia.htm
 

Large

Well-known member
Gaggia + nytt Silviaångrör = samma pris som för en Silvia och så slipper man att hålla på och mecka. Dessutom får man i mitt tycke både en snyggare och stabilare maskin även om resultatet i koppen är samma.
 

AA

Skottjägare
Köp en Silvia och köp till en Mazzer Mini. Skillnaden mellan den och Rocky är så pass stor att den motiverar priskillnaden.

Inget ont om Gaggia men Silvian är en kanonmaskin som jag tror du kan leva länge med.

Lycka till i jakten!

/AA
 

Bjarne

Well-known member
Har man 10.000:- att röra sig med så kanske ett paket med Rancilio Silvia och en Rocky kvarn vore något? Då får du några slantar över till kaffe, mjölkkanna, espressokoppar, osv.

EDIT: Wow, paketpriset var ju redan med kanna och allt. ;) Men inga koppar.

http://www.kaffegrossisten.se/shop/...asp?category=16&subcategory=36&subcategory2=0

Exakt detta paketet köpte jag till jobbet. :D
Jag körde med samma duo tidigare innan jag uppgraderade hemma, men jobbets kaffe var ingen hit. Därför blev det de två trotjänarna igen.

Jag kan inte hålla med om att kaffet inte skulle bli varmt. Dock låter jag alltid maskinen värma sig en halvtimme innan jag ens försöker göra en shot. Maskinen står på timer så att den är varm när jag kommer till jobbet och slocknar när jag gått hem, (avstängd på helgen). Fungerar utmärkt! Timern kostar inte mer än 49kr, men den är klart nödvändig anser jag!

Silvia är en kinkig flicka vad gäller smaken så det är till att testa runt med malningsgraden, tamptryck etc. för att hitta "hem". När man väl gjort det är den hur pålitlig som helst! Jag får faktiskt mjukare, finare microskum med Silvia än min Vetrano. Nå't jag får leva med ;)
 

Bjarne

Well-known member
Köp en Silvia och köp till en Mazzer Mini. Skillnaden mellan den och Rocky är så pass stor att den motiverar priskillnaden.
/AA

Ja, jag håller med AA. Jag har en Mazzer Mini hemma och kan man försvara priset så är den kvarnen given med sin steglösa inställning. Dessutom automatisk dosering som bonus! :)

Nypriset är dock 3ggr högre än för Rocky, men begagnad kanske?
 

SWEwillow

Well-known member
fick ett pris på gaggia classic inkl montering av rancilio rör 4400:- så frågan är skall man ta den eller en silvia vad säger ni
 

mthier

Active member
Hej!

Har du blivit så intresserad av espresso (prylar) att du landat här till slut, så skulle jag rekommendera dig att köpa den bättre maskinen direkt (silvia) den har dessutom lite mer ångkapacitet än gaccian. alla gäster brukar ju be om cappucino/latte!
Lycka till med köpet!
Mark
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp