Ännu en rostningspremiär

HeMo

Well-known member
Som den ingenjör jag är har jag alltid varit skeptisk till att hemmarostat skulle kunna bli lika bra som "fabriksrostat" med alla de tekniska fördelar som rimligen bör finnas på ett rosteri. Jag har alltså inte ägnat rostningstrådarna här på forumet speciellt mycket tid, men har ändå inte kunnat undgå att notera att hemmarostat verkar vara grejen för väldigt många här. I helgen ställde jag mig därför frågan:

Kan verkligen femtielva kaffenördar på riktigtkaffe ha fel?

Började läsa lite om rostning här och på GoKaffe och blev genast eld och lågor. Min första impuls var att jag måste köpa en CR-100, men efter att ha läst lite mer förstod jag att det inte var optimalt för espressorostning, vilket är det som gäller för mig. Kanske kunde jag använda frugans Big Popper? Det skulle jag säkert få, men jag vet inte vad som skulle hända om hon fick se mig med brandsläckaren nära till hands och ett allt mer vitnande lock på popcornmaskinen. Ugn alltså, men kan det verkligen vara så smidigt och ge ett så bra resultat som alla säger? Bara att testa, vad har man att förlora?

Min rostningsabstinens i söndags var stor - jag kunde ju inte få tag på råkaffe. I måndags gick jag alltså till Kaffemaskinen och köpte lite Monsun Malabar, El Salvador Bourbon och Indisk robusta. Hade velat ha lite Sumatra Gayo också, men den var slut.

Så på kvällen var det dags. Valde Malabaren och följde GoKaffes eminenta instruktion (tack för den!) till punkt och pricka. 200 grader och 20 min senare plockade jag ut plåten och beskådade de, i mitt tycke, fantastiskt vackra bönorna.

Smaken då? Jag tycker faktiskt att de smakade riktigt bra. Doften var (de är redan slut...) däremot något bränd. Kanske rostade jag lite för hårt.

Så till svaret på frågan:
Nej, femtielva kaffenördar på riktigtkaffe kan inte ha fel.
Men en hade fel - jag.
 

Bilagor

  • 139_5292_2.JPG
    139_5292_2.JPG
    160.2 KB · Visningar: 53

Jemo

Well-known member
låter toppen. då räknar jag med att det tas med en påse färskrostat till skåne i helgen. och kanske lite råkaffe?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Aaarghh, mitt långa inlägg kl. 02:45 igår natt sket sig! (riktigtkaffes server hade grova problem), kör om lite kort ur minnet här nedanför...

Yessss, ännu en som har sett ljuset!

Baserat på bilden så tror jag inte att det är för mörkrostat. Däremot hade det smakat bättre om du hade väntat tills imorgon med att smaka på bönorna, de måste nämligen få vila och gasa av sig en stund efter rostningen, för att avge koldioxid, osv.

Det är en liten stickande, störande, pickande, pockande bismak i eftersmaken som man slipper om man väntar 2-3 dagar efter rostningen. Nu har Monsoon en väldigt speciell smak iofs, men jag tror ändå på att den skulle må bra av lite vila. 20-30% Monsoon ien kaffeblandning gör susen. :)

Robusta gillar jag inte alls, tycker att den mest ger en smak av bränt gummi, det stör mer än det ger i en espresso (tycker jag). Rosta robustan för sig och prova olika andelar robusta och givetvis även ren robusta, så att du kan identifiera robustasmaken lätt. Hrrpfff, robusta...:nowink:

Hip, hip, hurraa, färskrostat vill vi haaa!!!:coffee:
 

HeMo

Well-known member
Lite frågor till er rostningsexperter:

Hur länge väntar ni efter rostningen och kylningen innan ni lägger bönorna i en (hyfsat) lufttät behållare?

Hur gör ni som rostar i ugn för att få bort de silkespappersliknande "skalen" (vad kallas det egentligen?) från bönorna? Det var inget problem på Malabaren, men El Salvador Bourbon producerade sjukt mycket "skal". Tog nog längre tid att få bort dem än vad själva rostningen tog...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Skalen är väl egentligen inget större problem, häll över bönorna i ett durkslag och gå ut och blås/blanda bönorna på balkongen? Du behöver inte få bort allt skal.

Jag brukar vänta 2-3 dagar innan jag dricker det, ibland 4 dagar. Det beror lite på när förra omgången bönor tar slut.

Vänta med att lägga det i en burk? Nä, jag lägger över det direkt i Ikeas glasburkar med en "kläm-dit-siliconpackning"-tät burk. Med tunna flärpar som tätar när man trycker ner locket, tror att det fungerar nästan som en envägsventil, det släpper ut luft men inte in (eftersom det aldrig har "pyst" ut övertryck om locket när jag öppnar, däremot pyser det till när man trycker ner locket).
 

HeMo

Well-known member
Aaarghh, mitt långa inlägg kl. 02:45 igår natt sket sig! (riktigtkaffes server hade grova problem), kör om lite kort ur minnet här nedanför...

Yessss, ännu en som har sett ljuset!

Baserat på bilden så tror jag inte att det är för mörkrostat. Däremot hade det smakat bättre om du hade väntat tills imorgon med att smaka på bönorna, de måste nämligen få vila och gasa av sig en stund efter rostningen, för att avge koldioxid, osv.

Det är en liten stickande, störande, pickande, pockande bismak i eftersmaken som man slipper om man väntar 2-3 dagar efter rostningen. Nu har Monsoon en väldigt speciell smak iofs, men jag tror ändå på att den skulle må bra av lite vila. 20-30% Monsoon ien kaffeblandning gör susen. :)

Robusta gillar jag inte alls, tycker att den mest ger en smak av bränt gummi, det stör mer än det ger i en espresso (tycker jag). Rosta robustan för sig och prova olika andelar robusta och givetvis även ren robusta, så att du kan identifiera robustasmaken lätt. Hrrpfff, robusta...:nowink:

Hip, hip, hurraa, färskrostat vill vi haaa!!!:coffee:

Aj då, kl 02:45 brukar ju tålamodet med teknikstrul kunna vara ganska kort....

Ja, Monsun är ju lite speciell, men jag gillar den skarpt. En av anledningarna till att jag valde att börja med just den var att den är speciell och jag "vet" hur den brukar smaka.

Jag gillar robusta i lagom mängd (typ 20 %). En del rena arabica kan bli lite för syrliga för min smak. Men jag har inte testat att rosta robusta själv än.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag gillar robusta i lagom mängd (typ 20 %). En del rena arabica kan bli lite för syrliga för min smak.

Prova att byta ut robustan mot Monsoon, det kan ge lite dämpande effekt till det syrliga i kaffet antar jag? Jag kör stadigvarande med Monsoon i mina blandningar, det har väl blivit lite av ett robusta-substitut! :lol:
 

Jemo

Well-known member
ok, efter denna helgen är jag också övertygad. det som tidigare hållit mig ifrån hemrostning är att jag trott att det skulle osa mycket och att man ändå inte skulle kunna rosta så gott som köpekaffe. men båda fördomarna kom på skam. det luktade bara gott, och resultatet blev helt suveränt. hemmarostat is the shit!
 

Chilhuacle

Well-known member
Visst är det väl härligt när man tror att man räknat ut allt..sen har man ändå fel. Fast på ett bra sätt.:D
Färskrostat kaffe är verkligen det som betyder något för en god kopp. Sen finns det tusen andra fördelar med hemrostat.
 

kalous

Member
Hej på er och grattis till nyblivna rostare! Har en liten reflektion som jag gjort och vill dela med mig av (ingen särskild person i just denna tråd behöver känna sig träffad).
Jag är ingen flitig besökare på det här forumet. Brukar rosta mitt eget kaffe sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Maler det i en solis scala 166/alternativt en gammal handjagad kvarn från min farmor. Och brygger det i en vanlig liten bodum pressbryggare.

När jag varit inne på det här forumet och läst inlägg har jag dock förundrats över hur många det är som verkar lägga ner åtskilliga tusenlappar på bryggare, kvarnar och annan kringutrustning - medan de kör med fabriksrostat kaffe som kan vara veckor (eller ännu mer?) gammalt.
För min del är det ett mysterium att många inte bryr sig mer om själva råvaran, som man ju gör sin kopp kaffe från. Jag tycker inte det spelar så stor roll om man har en pressbryggare, en technivorm eller en espressobryggare stor som en folka - om inte råvaran är tiptop så kan inte slutresultatet bli det heller.

Rosta på nu och drick gott kaffe!
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Rosta kaffe är ju varken en tekniksport eller rocket science direkt. Även om man kanske inte lyckas pricka rostningarna som en rostarmästare blir resultatet ändå så bra att det definitivt är värt besväret jämfört med köpebönor...

Kul att du numera tillhör denna rostarskara på forumet!
 

HeMo

Well-known member
När jag varit inne på det här forumet och läst inlägg har jag dock förundrats över hur många det är som verkar lägga ner åtskilliga tusenlappar på bryggare, kvarnar och annan kringutrustning - medan de kör med fabriksrostat kaffe som kan vara veckor (eller ännu mer?) gammalt.
För min del är det ett mysterium att många inte bryr sig mer om själva råvaran, som man ju gör sin kopp kaffe från. Jag tycker inte det spelar så stor roll om man har en pressbryggare, en technivorm eller en espressobryggare stor som en folka - om inte råvaran är tiptop så kan inte slutresultatet bli det heller.

Jag tror iofs att de flesta på detta forumet bryr sig ganska mycket om råvaran och strävar efter att ha den så tiptop som möjligt. Även om jag numera (sedan en dryg vecka) är hängiven hemmarostare anser jag fortfarande att man kan få fabriksrostat tiptop också. Det är nog få här som kör med flera veckor gammalt kaffe (sedan öppnat vacumpackat) skulle jag tro.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
När jag varit inne på det här forumet och läst inlägg har jag dock förundrats över hur många det är som verkar lägga ner åtskilliga tusenlappar på bryggare, kvarnar och annan kringutrustning - medan de kör med fabriksrostat kaffe som kan vara veckor (eller ännu mer?) gammalt.
För min del är det ett mysterium att många inte bryr sig mer om själva råvaran, som man ju gör sin kopp kaffe från.

Jag är rätt säker på att det beror på en kombination av tre faktorer, nämligen:

1- Man VET faktiskt inte hur stor skillnad det kan vara på färskrostat kaffe och "bulktillverkat" färdigrostat kaffe.
2- Man TROR att det ska vara svårt att rosta kaffe, och man TROR att rosterierna är/har fantastiskt duktig personal och utrustning som kan göra det mycket bättre än vad "lilla jag kan göra i mitt egna hem".
3- Man tror att det ska vara bökigt och besvärligt. Det är det inte.

Förklaringar:

Bulktillverkat kaffe = Kaffe som rostas i ett stort rosteri och förpackas i mängder, skeppas vidare till grossister som säljer vidare till butiker och inköpsansvariga. Det här kaffet tillverkas i stora mängder, man vill hålla nere priset för att tjäna pengar, det spelar inte så stor roll om det blir perfekt, ingen lägger ner sin själ och tar de bästa bönorna (det blir för dyrt antar jag).

Det tar lång tid innan kaffet når slutkonsumenten, ofta i helt andra länder än där kaffet från början rostades.

Duktig personal och bra utrustning = Visst kan de ha duktig personal, men så himla svårt är det inte att rosta kaffe. Färskt icke-perfekt kaffe smakar bättre än perfekt rostat 12 månader gammalt kaffe (tror i alla fall jag, det beror så klart på hur pass långt ifrån perfekt man nu hamnar med sitt hemmarostade).

Bra och exklusiv utrustning behövs egentligen inte, men ska värma bönorna tills de blir rostade. Detta klarar en Genecafé eller en Hottop av alldeles utmärkt. Det går lika bra med ugnen, men det är inte lika smidigt. Det går med rena sk. "luftrostare" också, men skillnaden är så pass stor mot en Genecafé (i ljudnivå och mängd man kan rosta) att jag gott tycker att man kan köpa sig en bättre rostare.
 
Topp