termometer på brygghuvudet

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag läste någon tråd om hur man skulle göra för att pula til en sådan. Den de har använt (i alla fall i tråden jag läste) var tydligen rätt dyr och exakt. Det var en del bök att få till det om jag minns rätt.

Det ska göra flushandet enklare (man ser när man har flushat till rätt temp).

Jag var såååå sugen på att göra det på min Mondiale, men sedan var den på lagning så mycket/länge och sedan började det ploppa upp apparater med dubbla kokare, jag valde dubbelkokarmetoden istället.
 

AA

Skottjägare
Ser häftigare ut än vad det gör nytta. Termometern har en felmarginal som är för stor plus att den är för långsam för att ge nån vettig info.
Har man E61 och vill ha en termometer så ta en skruv som du borrar hål i och där trär ner en T-tempprob som du i sin tur kopplar till en digital termometer av multimetertyp med felmarginal på max .3C . Då börjar det bli intressant.

Jag började leka med tanken och köpte delar till min Andreja men sen såg jag GS/3:an och då var det enklare att köpa den.

/AA
 

GuruX

Well-known member
En mikrodator (alltså ett litet chip bara) med ström baklänges genom en diod skulle kunna funka. Läste lite mikrodatorteknik en gång i tiden på universitetet.
 

Tobbe_L

Well-known member
Jag har en tempgivare i grupphuvudet på min E-98.
Kopplar in den till min mulitimeter. Har konstaterat efter det att det har slutat "fräsa" så ligger temperaturen stabilt :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Coolt set! Den fanns inte när jag var på jakt efter det (då var det bara någon som hade pulat till det själv, tror jag i alla fall).
 

majkeloak

Well-known member
men jag undrar hur snabb den är?
HUr mycket av den där klumpen som skruvas in i brygghuvudet är själva mätkroppen, och som alltså bidrar negativt till termomterns reaktionstid? Det är ju inte så många sekunder den har på sig....

OM man jämför med den minimala, mm3 (kubikmillimeter), stora mätpunkten i ett termoelement som väl används i Scacen?
Eller för den skull i den mätutrustning som AA nämner ovan.
/Mikael
 

Lars

Well-known member
Jag var såååå sugen på att göra det på min Mondiale, men sedan var den på lagning så mycket/länge och sedan började det ploppa upp apparater med dubbla kokare, jag valde dubbelkokarmetoden istället.

KG: Dubbelkokare = Gammelburk ;-)

Ärligt talat, jag tror att en av anledningarna till att t ex Aeropresskaffe smakar så bra är att man alltid använder friskt vatten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp